Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

19. schůze Senátu
1. den schůze – 29.11.2023

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací (liniový zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Tisk č. 179

Pter Vícha (čas 15:38:50 - 15:43:08)

Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové, vystupuji dnes podruhé. Opět budu stručný. Myslím si, že máte tu zkušenost, že když řeknu, že budu stručný, opravdu nebudu dlouho povídat.

Na úvod řeknu jednu domněnku. Snad mi ji potvrdíte. Myslím si, že všichni tady nebo naprostá většina z nás cítí, že je třeba podporovat stavbu závažné infrastruktury, že v tom máme velké resty a že je dobré, když se v té věci něco udělá, abychom dohnali okolní země. Stačí se podívat třeba do Polska, kolik tam za poslední dobu vzniklo dálnic. My máme roky a roky problémy.

Na druhé straně to neznamená, že bychom měli úplně porušovat legislativní proces.

Zjišťuji, že evropské směrnice a nařízení, které někdy už samy o sobě jsou problematické, mají v sobě ještě jednu skrytou věc, a to, že jsou dobrým nosičem, když je třeba je tady transponovat, jsou dobrým nosičem pro legislativu.

To je typický příklad, kdy vlastně ten návrh zákona, který vyšel z Poslanecké sněmovny, je úplně o něčem jiném a pětkrát delší než to, co do té sněmovny došlo. Někdy se s nadsázkou říká, že velbloud je kůň, který prošel sněmovnou. Já po tomto zákonu, myslím si, naprosto chápu, o čem je řeč.

Těch přílepků je v tomto zákoně tedy opravdu hodně. Jsem rád, že to tady pan ministr otevřeně řekl, popsal je a zdůvodnil je. Je mi takový postup mnohem sympatičtější, než když se řekne, dnes to tady bohužel dopoledne zaznělo: Když se vám to nelíbí, dejte to k Ústavnímu soudu.

Chtěl bych, aby jasně zaznělo, že za všemi těmi pozměňovacími návrhy, mluvím teď k panu ministrovi, kdybychom se dozvěděli, že za všemi těmi pozměňovacími návrhy, které ve sněmovně padly, za všemi, za všemi si ministerstvo stojí a dává za ně ruku do ohně.

Proč to říkám? Protože dodnes platíme ročně desítky miliard korun za fotovoltaiku, kdy jednou jedna nejmenovaná poslankyně tam něco v dobré víře dala, určitě jí to taky podstrčili, jak to bývá, možná to v té chvíli mělo i opodstatnění. Ale pak se změnily podmínky a my na to dnes doplácíme.

Mimochodem, když už hovořím o fotovoltaice, už tehdy to znamenalo pro ni drsnou ránu, jakkoli může být užitečná. Bojím se, že ani dnes nepostupujeme úplně nejlépe. Odbočuji tím ale teď jenom jednou větou. Státní fond životního prostředí má spoustu programů na podporu fotovoltaiky. Jeden z nich je takový, který podporuje ty menší fotovoltaické elektrárny, dotace kolem 10 mil. Kč. Desítky, ba stovky těchto dotací dostávají firmy, které jsou s.r.o., zřízené jednostranně, účelově. Všechny směřují k jedné matce. Bojím se, aby z toho nebyl jednou podobně stejný průšvih, jako to bylo kdysi. Všechno samozřejmě v dobré víře a proto, že chceme energeticky spořit. To by byla potom další, definitivní rána fotovoltaice.

To je asi to, co bych chtěl od pana ministra slyšet. Nakonec řeknu to, čím jsem začal. Myslím si, že všichni chceme, aby se ta strategická infrastruktura u nás, a to i v souvislosti teď s ohrožením válečným, aby se stavěla, aby se využily všechny zdroje. Ale ten způsob, kterým byl tento zákon přijat, je opravdu strop z pohledu přílepků. To už není přílepek k zákonu, to už je ke spoustě přílepků přilepená základní transpozice sněmovny. Takhle, myslím si, že by to nemělo být. Děkuji za pozornost.

 



Publikováno: 29.11.2023

Zpět   Poslat e-mailem článek  Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369888