Návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících

2. schůze Senátu
1. den schůze – 03.11.2022

Návrh zákona o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících

Tisk č. 315

Vystoupení Petra Víchy

čas 14:26:14 - 14:29:18

Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové, pan předseda Vystrčil včera po svém zvolení říkal, že úkolem Senátu je zjednodušovat legislativu. Nemyslím si, že tento zákon zrovna směřuje tímhle směrem, ale nenavrhuji zamítnutí jako kolegyně předřečnice, ale podobně jako na výboru mám na pana ministra jeden dotaz. On tady zmínil ta procenta povinná pro jednotlivé typy vozidel. Já to ještě zopakuji: pro osobní a nákladní do 3,5 tuny do konce roku 2025 má být 29,7 %, a do konce roku 2030 tam nemá nic přibýt, 29,7 % procenta. Pro autobusy a trolejbusy do konce roku 2025 41 %, takové nezaokrouhlené číslo, a do konce roku 2030 60 %. A pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny 2025 9 %, 2030 11 %. Já vím, že jde o implementaci směrnice. Přesto se zeptám, jestli my, Češi, když to teď navrhujeme, máme informace o tom, na základě nějakých hlubokých analýz Evropská unie tedy dospěla zrovna k těmto číslům, která máme tady implementovat? Jestli je máme k dispozici a jestli jsou dána třeba tím, že zrovna těmito čísly v těchto desetinách procent u různých druhů docílíme přesně toho snížení CO2, kterého chceme docílit. Nebo ten důvod a ta analýza se opírá o to, že bude dostatek elektřiny právě na takovýto počet a takováto procenta typu těch vozidel? Nebo že bude kapacita – možná dneska špatný název – benzinové pumpy, když tam bude elektřina, aby tam prostě stihli si tam nabrat, načepovat tu elektřinu. A mohli potom poskytovat ty služby. Nebo je to dáno tím – a otázka je, jestli vůbec víme, jaké náklady tohle přinese, tato procenta. S jakými náklady počítáme navíc oproti tomu, kdyby to byla vozidla, která nesplňují tyto normy, tak to samozřejmě přinese zdražení těchto služeb. A to musí zaplatit občané. Tak jestli to je dáno třeba hlubokým rozborem toho, co unesou naši občané na jízdném? To by mě zajímalo, jestli tedy na začátku, když vznikla zrovna tato čísla u těchto typů vozidel, byla tato hluboká analýza. A teď jestli mohu s klidným svědomím na základě této analýzy hlasovat pro tato čísla? Děkuji, pane ministře.



Publikováno: 3.11.2022

Zpět   Poslat e-mailem článek  Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369888