Návrh na změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích a o silničním provozu

18. schůze Senátu (10. funkční období)

1. den schůze – 13. ledna 2015

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a  zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů

Tisk č. 175

Vystoupení Petra Víchy
(čas 09:52 - 09:58)

Omlouvám se. Vážený pane ministře, vážený pane předsedo, milé kolegyně, vážení kolegové, dovolím si krátce vystoupit k tomuto zákonu, který je velmi obšírný, obsahuje mnoho dobrých myšlenek, a  myslím si, že i mezi těmi pozměňovacími návrhy jsou dobré myšlenky. Ale já budu hovořit pouze k jedné záležitosti, protože k těm ostatním se  necítím býti odborníkem.

Nejprve jednu obecnou poznámku. Podvýbor pro dopravu se  velmi důkladně zabýval tímto zákonem. A myslím si, že i příslušné odborné výbory pro veřejnou správu i hospodářský výbor, a ty dospěly k doporučení schválit tento zákon v tomto znění. Nezdržovat ten proces, aby už ty dobré věci vešly v platnost a účinnost, a pak se může vést diskuse o těch dalších námětech. Ale tím nehovořím obecně proti těm pozměňovacím návrhu.

Jen k tomu procesu, že je velmi nešťastné, když tady na  stůl dostáváme pak desítky pozměňovacích návrhů. Osobně si myslím, že takto by legislativní proces probíhat neměl, ať už jde o jakýkoli zákon. Máme k tomu přece výhrady, i když to tak probíhá v Poslanecké sněmovně a  jsou tam desítky, ba stovky pozměňovacích návrhů, které neprojdou připomínkovým řízením.

K čemu chci hovořit já? To je ten pozměňovací návrh kolegy Kubery, který v ústavně-právním výboru našel pochopení. Nevím, jestli proto, že je tak dobrý, tak promyšlený, tak prokonzultovaný úplně se  všemi příslušnými orgány, nebo jenom proto, že většina v tu chvíli přítomných členů ústavně-právního výboru platila pokutu za rychlost u městské policie. To nevím. V každém případě si myslím, že to je přesně ta věc, že takto by se to přijímat nemělo.

Nejprve, paradoxně, já souhlasím s kolegou Kuberou, že městská policie by měřit rychlost neměla muset. Ne neměla, neměla muset. Ale bohužel v tuto chvíli, kvůli tomu, že Policie ČR, na rozdíl třeba od  Rakouska, není schopna zajistit bezpečnost v silničním provozu – když jedete na hory do Rakouska, tak okamžitě zpomalíte a nikdo si nedovolí jet přes padesát v obci. Zatímco při návratu se to přes ty naše obce frčí.

Odbočím k osobnímu příkladu. My jsme se v Bohumíně 10 let bránili tomu, aby městská policie měřila rychlost. A když se u nás stavěla dálnice, to je ta hrbolatá dálnice, o které pan ministr také něco ví v tuto chvíli, tak nám tam ty náklaďáky po stovkách denně jezdily přes obec stovkou. Občané už nás chtěli defenestrovat. A my jsme prosili zoufale Policii ČR, zajistěte u nás bezpečnost. A oni ji zajistili tak, že jednou za měsíc na dvě hodiny přišli, protože mají jeden radar na  okres a nebyli schopni to zajistit. Tak jsme těch hloupých, pitomých 150 tisíc za radar dali. Měříme jen velmi zřídka. Naučili jsme myslím řidiče jezdit pomalu. A dokonce máme na našem webu službu, do které se  každý může bezplatně přihlásit a dostává ráno esemesku nebo mail, nohu z plynu, dnes policie měří. Samozřejmě není napsáno, na kterém místě, ale je to na těch místech, kde policie určila, že tam se měřit může.

Nám nejde o peníze, a já věřím, že většině obcí nejde o peníze, ale je to zoufalá snaha zajistit bezpečnost svých občanů ve  svých ulicích. Takový názor mám, a proto proti tomu návrhu kolegy Kubery budu hlasovat. Přestože si myslím, že jednou se možná dožijeme toho, že to státní policie zajistí a městská policie se i nadále bude věnovat té činnosti, pro kterou je určena.

My v tuto chvíli nemáme žádnou analýzu, kolik městských policií měří. Kolik obce investovaly do měření, kolik je to naopak stojí na  nákladech těch nekonečných správních řízení. To ani není nakonec možná výdělečná činnost. Jaký je názor Policie ČR? Známe názor ministerstva vnitra, známe názor Svazu měst a obcí. Dostali jsme dokonce dopis od  Asociace strážníků obecních a městských policií, kteří tady píšou, že po tom neprahnou a nikdy neprahli, ale bohužel to teď v tuto chvíli dělat musí, protože jinak tu bezpečnost zajistit nejde.

Dostali jsme na výboru ještě takovou jednu poznámku, že snad nějaká obec, která z toho má miliony korun příjmů a má to založeno právě na  tom, že měří hned při vjezdu do obce, dovolím si konstatovat dvě věci. Zaprvé, je-li to nebezpečné místo a určila to Policie ČR a má i  souhlas, tak je to v pořádku. Není-li, pak pochybila policie a neměla jim dávat ten souhlas. A druhá věc, je-li to podnikatelský záměr té obce, finanční podnikatelský záměr, tak samozřejmě ten záměr zkrachuje naprosto jednoduše v tu chvíli, kdy všichni budou dodržovat zákon. To je založeno přece na nedodržování zákona. Jak můžeme argumentovat, že policie jsou lumpové, kteří nevybírají peníze? Oni přece nevyberou ani korunu, když my budeme jezdit tak, jak nám zákon říká. A nebo jestli se  nám nelíbí padesátka v obci, tak změňme zákon. Ale je-li padesátka, má se dodržovat zákon, městská policie tam dohlíží, a kdo platí pokutu, tak ho prostě porušil.

To je všechno, co jsem k tomu chtěl říct a žádám vás, abychom minimálně u tohoto pozměňovacího návrhu, dojde-li na podrobnou rozpravu a budeme-li ten zákon vracet kvůli nějakým jiným pozměňovacím návrhům, tak abychom takto tuto legislativu nepřijímali a toto neměnili. Děkuji za pozornost.



Publikováno: 13.1.2016

Zpět   Poslat e-mailem článek  Vytisknout


Aktuality



27.5.2024
Bohumín se připravuje na evropské volby, Dolní Lutyně i na referendum

Také v Bohumíně se v pátek a v sobotu 7. a 8. června uskuteční volby do Evropského parlamentu. Probíhat budou v devatenácti stálých okrscích. Sousední Dolní Lutyni čeká v tomto termínu i referendum, v němž lidé odpoví, zda souhlasí s tím, aby obec využila všech svých práv k zabránění výstavby Strategického podnikatelského parku.



8.3.2024
Strategický podnikatelský park? Obce na Bohumínsku požadují od státu důkladné prověření a záruky

BOHUMÍN – O přínosech a dopadech přípravy projektu stavby podnikatelského parku dnes (8. 3.) jednali zástupci Bohumína, Dolní Lutyně a Dětmarovic. Shodli se, že případný příchod investora, který chce na pozemcích o rozloze až 280 hektarů realizovat strategický projekt, nesmí snížit kvalitu života obyvatel regionu. Od státu budou požadovat důkladné prověření a záruky.



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



22.12.2023
Starostové diskutovali o špatné připravenosti stavebního zákona

Starostové Karvinska se v prosinci opět sešli s poslanci a senátory. Tentokrát se jednalo v Horní Suché a hovořilo se tradičně o aktuální legislativě. "Opět jsme diskutovali o stavebním zákonu a jeho špatné připravenosti. Nakonec se nám po letech obav ze zrušení stavebních úřadů podařilo vybojovat to, že v mém volebním obvodu budou v plném rozsahu všechny fungovat i nadále. Lidé tak o žádnou službu nepřijdou," řekl Petr Vícha.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 371354