Články z médií

16.8.2010  Zastavení staveb zhorší ovzduší, zlobí se politici

Publikováno: Mladá fronta Dnes
Strana: 1
Autor: Radová Markéta

Rubrika: Kraj Moravskoslezský

Rozhodnutí ministra zastavit některé již zahájené stavby silnic v kraji označují místní politici za skandální. Upozorňují i na to, že se kvůli chybějícím úsekům cest může citelně zhoršit stav ovzduší. Dnes budou s Vítem Bártou jednat v Praze.

OSTRAVA - Lavinu nevole mezi regionálními politiky vyvolal ministr dopravy Vít Bárta, když oznámil, že zastavuje stavbu hned několika důležitých silnic v kraji včetně dvou dálničních přivaděčů. Zástupci radnic a kraje se zlobí. Říkají, že pokud se co nejrychleji nedostaví potřebné úseky cest, přispěje to mimo jiné k citelnému zhoršení kvality ovzduší, které v regionu patří k nejhorším v Evropě.

"Nynější rozhodnutí ministra Bárty zastavit výstavbu silnice I/11 z  Opavy do Ostravy a dvou přivaděčů k dálnici D47 pokládáme za mimořádně nešťastné, protože povede ke zhoršení ovzduší ve městě a okolí. Navíc u dálničního přivaděče na silnici I/56, který by byl dokončený do tří měsíců, je takový krok obzvlášť neblahý," řekl Dalibor Madej, náměstek primátora Ostravy pro životní prostředí.

Podobně se vyjádřil i starosta Bohumína Petr Vícha, který řekl, že radní města zásadně nesouhlasí se záměrem vlády přerušit stavební práce na rozestavěné dálnici D47 a novém skřečoňském mostě v  Bohumíně. Také Vícha upozornil na to, že jedním z důsledků zastavení budování důležitých silnic bude nárůst hluku a prachu. Těmi už dnes výrazně trpí lidé v Bohumíně, přes jehož centrum vede kvůli stavbě dálnice objížďka využívaná tisíci aut včetně kamionů.

Za nešťastné považuje rozhodnutí ministra Víta Bárty i Petr Jančík z Vysoké školy báňské. "Ostrava a vůbec moravskoslezský region by měl mít před všemi dalšími regiony Česka přednost v dostavbě plánovaných dopravních staveb. A to proto, že je nejznečištěnější oblastí z celé republiky," řekl Petr Jančík, jehož tým před časem provedl studii, která ukazovala, jak se  změní kvalita ovzduší v regionu po dokončení všech důležitých dopravních staveb. Tým prokázal, že vybudování těchto cest bude mít podstatný dopad na kvalitu ovzduší v centru Ostravy.

Petr Jančík řekl, že dominantní vliv na kvalitu ovzduší mají zplodiny z  dopravy pravděpodobně v Ostravě-Porubě, která je stranou velkých průmyslových zdrojů. To si myslí například i Vendula Krčmářová z ostravské pobočky ekologického sdružení Arnika. "Vzhledem k tomu, že většina průmyslových zdrojů je na opačné straně města a s ohledem na to, že i proudění větru je v této části města jiné než na většině území Ostravy, předpokládám, že doprava bude pro Ostravu-Porubu velkou zátěží," řekla Vendula Krčmářová a dodala, že nesouhlasí hlavně s tím, aby ministerstvo v kraji pozastavilo stavby silnic, jež mají odvést intenzivní dopravu z vnitřních částí měst. Popojíždějící kolony aut ve městech totiž kvalitu ovzduší zatěžují ještě víc než auta, která projíždějí plynule.

Právě kolonám aut se nyní ale asi nevyhnou lidé, kteří bydlí u úseku ulice Rudná v Ostravě. Cesta v Rudné se totiž od soboty 14. srpna až minimálně do 15. října bude opravovat a je téměř jisté, že se na ní budou tvořit kolony. Na tom, že plánovanou rekonstrukci silnice v ulici Rudná v úseku od  křižovatky s ulicí Vratimovská po křižovatku s Místeckou už nelze dál odkládat, se shodli v červenci silniční správci, zástupci dopravní policie a dotčených obcí.

"Souvislé koleje vznikající extrémním zatížením silnice, které zde dosáhlo již při posledním sčítání třiceti tisíc vozidel, totiž denně ohrožují bezpečnost provozu na jedné z nejzatíženějších silnic v kraji a  stav cesty se dále zhoršuje," vysvětlil mluvčí krajského úřadu Pavel Olšovský. Upřesnil, že oprava zmíněného úseku silnice v Rudné, během níž bude uzavřen jeden jízdní pruh, proběhne ve čtyřech etapách. V současné první etapě, která potrvá do 27. srpna, se bude opravovat úsek od  sjezdu z Rudné na Frýdeckou po křižovatku Rudná-Vratimovská.

Řidiči nejsou z předpokládaných kolon nadšeni, někteří z nich ale současně potvrzují, že cesta opravu potřebovala. "Bylo to tam takové už trošičku vyjeté a když víc pršelo, už byla v kolejích cítit voda," popisuje například Daniel Binder, který Rudnou projíždí denně při cestě do zaměstnání v Opavě. Vzhledem k tomu, že bydlí v Havířově, kde se  opravuje kruhový objezd, vyjíždí pro jistotu o patnáct dvacet minut dřív. "I kdyby se stalo, že se do kolony nedostanu, je časová rezerva nutná," říká mladík.

FAKTA

Vliv aut na ovzduší

Zplodiny z dopravy jsou hlavním zdrojem znečištění třeba v Ostravě-Porubě. V desítkách procent lze jejich vliv na znečištění ovzduší vyčíslit v průmyslových lokalitách.

Co byste vzkázali ministrovi, který pozastavil důležité stavby silnic? Pište na: redova@mfdnes.cz


Zpět   Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369479