Články z médií

8.9.2011  Uvažují o zavedení nízkoemisních zón ostatní města v kraji?

Publikováno: Moravskoslezský deník
Strana: 3

REGION - "V současné době o využití výše uvedené možnosti neuvažujeme," řekla mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková. Pokud není realizován obchvat města, kterým denně projíždí kolem 45 tisíc vozidel, omezení vjezdu "starým" vozidlům do některých částí města podle jejích slov zásadní vliv na životní prostředí nebude mít.
"Domníváme se také, že nelze vybrat vhodné lokality pro omezení vjezdu ,starých' vozidel bez znalosti fungování dopravy na území města jako celku a bez možnosti simulace tohoto opatření na dopravu v něm. Proto se  nyní zpracovává dopravní model města. Pak nelze vyloučit, že se podaří vybrat lokality vhodné k realizaci opatření podle uvedeného zákona," dodala.
"Myšlenka na vznik zón je chvályhodná a diskutovali jsme o ní. Třinec však o nízkoemisních zónách se zákazem vjezdu neekologických vozidel zatím neuvažuje -město tomu není z hlediska geografického ani urbanistického přizpůsobeno," uvedl místostarosta Třince Ivo Kantor.

Na Karvinsku chtějí obchvat

Svých starých aut se nejspíše nebudou muset zbavovat obyvatelé Karvinska. Radnice totiž se zavedením nízkoemisních zón, kde by měly neekologické vozy vjezd zakázán, příliš nepočítají. Přivítaly by spíše obchvat, který by dopravu z měst vyvedl. "Centrem nám projedou desetitisíce aut denně, které nemají jinou možnost vzhledem k absenci obchvatu," uvedl primátor Karviné Tomáš Hanzel s tím, že v případě uzavření centra by nastal dopravní kolaps.
Jak upozornil starosta Bohumína Petr Vícha, mohou obce využít tohoto opatření, jen když existuje jiná komunikace stejné nebo vyšší třídy. "A pokud taková je, tak přece není nutné čekat na smog a můžeme dopravu přemístit natrvalo," řekl Vícha.

Opava a Hlučín: Ne

"V tuto chvíli se o takové variantě v Opavě neuvažuje a vedení města zatím o tomto problému nejednalo. Už v minulosti se hovořilo o tom, že ovzduší v Opavě není standardně v takovém stavu znečištění, aby bylo třeba k takovému opatření přistupovat. Ukáže-li se ale v nadcházející zimě tento problém jako trvalejší, určitě budou vhodná opatření využita," řekla na téma regulace dopravy v období smogu Lada Dobrovolná, mluvčí opavského magistrátu. Z Hlučína je odpověď stejná. "Město Hlučín o podobné regulaci neuvažuje, a to ani v dlouhodobém, ani v krátkodobém horizontu," tlumočil názor vedení města Miroslav Pech, mluvčí hlučínské radnice.

Zbytečný zákaz

Na Novojičínsku považují oslovení starostové měst zákon omezující vjezd starých a neekologických vozidel za zbytečný. Například v Novém Jičíně již tak mají omezen vjezd na náměstí a nevidí důvod pro další omezení. "Město o nějakém dalším omezení neuvažuje," sdělila mluvčí novojičínské radnice Marie Machková. Obdobně vnímají "iniciativu" poslanců také v  historickém Fulneku. "Vůbec o tom neuvažujeme a zdá se nám to nesmyslné. Už z toho pohledu, kdo by to měl třeba hlídat a kontrolovat," zmínila se starostka Fulneku Jana Mocová.

***

Aleš Juchelka (TOP 09): Pokud si představím situaci v Ostravě, tak bude významnou podmínkou pro stanovení nízkoemisních zón dobudování dálničních přiváděčů prodloužená Rudná, Místecká a takzvaný severní spoj. Stejně bude důležité dobudovat obchvaty měst Frýdku-Místku, Karviné a Havířova - jinak nebude splněna podmínka převést dopravu na  objízdnou trasu po silnici stejné nebo vyšší třídy. Bude třeba najít prostředky a přesunout je do Státního fondu dopravní infrastruktury. Osvobození od zpoplatnění dálnice - tento nástroj se týká v případě našeho kraje pouze Ostravy, a to z toho důvodu, že se na úseky dálnice D1 na území města vztahuje opatření, které se na podobné úseky například v Brně jako na úseky stávající nevztahuje - cílem je tuto situaci narovnat, tedy dosáhnout stavu, kdy úseky dálnice D1 na území města Ostravy nebudou obecně zpoplatněny.

Petr Kausta (Ostravak): Je to jeden krok k řešení špatného ovzduší v  Ostravě. Je nepochybné, že na znečištění vzduchu v Ostravě se podílí i  doprava, proto by bylo namístě, kdyby auta v době smogu nemohla do  zátěžových oblastí vjíždět. Aby to fungovalo, bude ale nutné přijmout opatření z hlediska parkování vozidel, a především včas a účinně informovat lidi, kteří se do těchto zón musejí dopravovat, a podniknout další kroky. Chci ale zdůraznit, že nízkoemisní zóny problém znečištěného vzduchu nevyřeší. Aby se nám tu lépe dýchalo, musíme snížit zatížení průmyslem, velkých průmyslových znečišťovatelů, to je ta hlavní příčina.

Josef Babka (KSČM): Tato novela zákona ničemu neprospěje. Naopak může vytvořit korupční prostředí na ministerstvu životního prostředí vůči velkým znečišťovatelům. Vytvoření nízkoemisních zón v Ostravě může být bráno jako nakročení k dobrému, ale zároveň může znamenat diskriminaci starších občanů. Jsou to hlavně oni, kdo vlastní stará auta. Ostrava potřebuje něco jiného pro zlepšení vzduchu - záchytná parkoviště na  okraji města, aby se více jezdilo městskou hromadnou dopravou, a řešení statické dopravy v centru města.

Zpravodajové deníku




Zpět   Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369479