Články z médií

29.5.2009  Slamečka: Ukončení D47 se odsouvá na rok 2012, nejsou peníze

Publikováno:
Autor: Česká tisková kancelář

Praha/Ostrava (ČTK) - Ukončení dálnice D47 se odsouvá minimálně na rok 2012. Řekl to dnes novinářům ministr dopravy Gustáv Slamečka s tím, že je to optimistická varianta. Důvodem je nedostatek peněz ve fondu dopravy. Původní termín byl rok 2010. Odklad může postihnout i další stavby.

"Zatím předpokládáme, že bychom mohli být hotovi v roce 2012, ale bude skutečně záviset na objemu peněz v budoucích obdobích. Není to ještě úplně stoprocentní," uvedl Slamečka.

Ohroženo je především financování dálničního úseku z Bohumína na Karvinsku k polské hranici. Poláci přitom slíbili dovést svou dálnici A1 na hranice v listopadu 2010. "Je to mezinárodní ostuda. Dlouho jsme se vymlouvali na to, že polská strana dálnici nestihne. Teď to vypadá, že ano a povede do našich polí," řekl ČTK starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).

Podle něho doplatí na dvouleté zpoždění i obyvatelé Bohumína, jehož dvě části jsou kvůli výstavbě dálnice rozděleny provizorními obchvatnými komunikacemi. "Máme tu rozestavěnou měsíční krajinu s velkou prašností. Lidé spoléhali na to, že je to provizorní řešení na rok. Teď to mají snášet další dva roky," dodal starosta.

Podle Slamečky se naopak ještě letos najdou peníze na dva nedostavěné úseky mezi Bělotínem, Hladkými Životicemi a Bílovcem, které by se měly otevírat v listopadu. Na části nové dálnice budou přitom řidiči dočasně jezdit pouze ve dvou pruzích.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák (ČSSD) řekl ČTK, že dvouleté zpoždění je pro kraj nepřijatelné. "Cílem našich jednání s vládou bude, aby prostředky na dostavbu dálnice byly ve státním rozpočtu na rok 2010, který bude schvalovat sněmovna," řekl náměstek.

Se zpožděním dostavby nesouhlasí ani regionální zástupci ODS včetně bývalého hejtmana Evžena Tošenovského. "Nerozumíme tomu, proč by tato stavba měla být krácena na úkor jiných v daném okamžiku méně prioritních dopravních staveb," uvedli v prohlášení zástupci moravskoslezské ODS.

Dálnice D47 je hrazena výhradně z českého státního rozpočtu a nepřispívají na ni fondy Evropské unie. Příspěvek z národních zdrojů do fondu dopravy přitom neustále klesá.

Jak dnes uvedl Slamečkův mluvčí Martin Kupka, určitou naději představují peníze na výstavbu transevropských dálnic sítě TEN-T, o kterých ministerstvo dopravy nyní jedná. Pokud by se je podařilo získat, mohla by dálnice do Polska údajně stát už v roce 2011.

Potíže obecně hrozí stavbám, které platí český stát. Naopak stavby placené z evropských fondů, mezi které patří napřílad dálnice D8 do Ústí nad Labem, by měly bez problémů pokračovat.

Podle Slamečky tak hrozí zakonzervování zhruba 50 velkých staveb, velká část přitom souvisí právě s D47. Jde například o dálniční přivaděče, mimoúrovňová křížení a podobně. Ohroženo je i dálniční spojení ze Zlína na Slovensko a kvůli problémům s pozemky dálnice D3 v jižních Čechách.

"V podstatě se to dotkne celého území České republiky," řekl dnes ČTK ministr. Nedostatek peněz na dopravní stavby může mít tvrdý dopad především příští rok. Příspěvek státního rozpočtu má být podle plánů 36 miliard, Slamečka přitom žádá téměř dvojnásobek. Rozdíl mezi potřebou a aktuálním rozpočtovým rámcem vyčíslilo MD na 50 miliard.


Zpět   Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369479