Články z médií

5.9.2024  Poláci postaví i vysokorychlostní trať dřív než Češi

Publikováno: Právo
Autor: Honus Aleš

Češi ještě nemají ani projekt, stavba polské vysokorychlostní trati z Katovichranici Česka by přitom měla začít za dva roky. Ministerstvo životního prostředí ČR informovalo obce, že se už chystá mezinárodní posouzení vlivu na životní prostředí. Poláci Čechy zahanbili už na konci července, když zprovoznili dálnici od českých hranic k Baltu.

Vysokorychlostní trať má vést z Katovic k českým hranicím a u obce Dolní Lutyně se má napojit na uvažovanou rychlotrať přes Bohumín na Ostravu a dál. „Polsko se v záměru vybudování vysokorychlostní trati posunulo hodně dopředu. Koncový úsek na české straně, který se má na polskou trať napojit, je naopak v nedohlednu. Z poslední informace od ministerstva dopravy vyplývá, že zatím nemají ani čárku. Takže Poláci jsou připraveni, zatímco náš stát ještě hledá tužku,“ konstatoval starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).

Ke kritice se přidal i starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek (STAN). „Je vidět, že Polákům na projektu opravdu záleží a považují ho za prioritu. Bohužel Česko v tomto případě zaspalo,“ řekl starosta Buzek.

Jak uvedl mluvčí státní Správy železnic Dušan Gavenda, aktuálně se pro projekt připravuje mezinárodní smlouva o spolupráci. Správa železnic podle Gavendy připravuje zadání zpracování podrobnější dokumentace projektu. „Vypsání je plánováno letos na podzim. Na území Moravskoslezského kraje byly již na základě žádosti Správy železnic aktualizovány Zásady územního rozvoje pro tuto stavbu a proběhlo strategické posouzení vlivů na životní prostředí SEA, což je pro přípravu stavby klíčový milník,“ uvedl mluvčí.

Odborníky je polská rychlotrať vnímána jako důležitá investice pro Slezsko a po jejím propojení s budoucí vysokorychlostní trasou v České republice pro celou transevropskou železniční síť. „Při rychlosti našeho státu se ale obávám, že než se u nás začne stavět, budou polské rychlovlaky zralé pro muzeum železniční historie,“ rýpnul si ve čtvrtek bohumínský starosta.

Vysokorychlostní trasa přitom velmi úzce souvisí s případným dopravním řešením chystaného průmyslového parku, tzv. gigafactory, jejíž výstavbu v Dolní Lutyni stát na úkor negativního postoje místních obyvatel prosazuje. Podle finálně vybrané varianty zamíří trať z Katowic směrem k Dolní Lutyni mezi polskými obcemi Godów a Łaziska, kde překročí řeku Olši pomocí vyvýšené dvoukolejné mostní konstrukce.

„Hraniční bod poblíž farmy Bezdínek investor vybral po dohodě s Moravskoslezským krajem,“ upřesnila mluvčí bohumínské radnice Jana Končítková.

Nový polský úsek v délce zhruba 80 kilometrů umožní vlakům pohybovat se rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Investice má na polské straně dosáhnout 134 milionů zlotých.

Poláci předběhli Čechy už na konci července, kdy zprovoznili kompletní autostrádu S3 z česko-polských hranic až k Baltskému moři. Češi na rozdíl od Poláků nemají na posledním úseku D11 ani kopnuto.

Dostavba dálnice z Královce do Trutnova má začít po peripetiích s vyloučením vítěze loňského tendru až na podzim.


Zpět   Vytisknout


Aktuality



6.9.2024
Bohumínská městská nemocnice zprovoznila novou cévní ambulanci a mamologickou poradnu

BOHUMÍN – Ambulantní trakt Bohumínské městské nemocnice nabízí od 6. září dva nové typy služeb. Cévní ambulance poskytuje možnost diagnostiky a léčby pacientům s onemocněním žil, mamologická poradna se komplexně stará o klienty s onemocněním prsu. Od začátku letních prázdnin funguje v budově také denzitometrie.



6.8.2024
Hasiče ze Starého Bohumína město podpoří novou zbrojnicí a technikou

Extrémně náročné zásahy za sebou mají dobrovolní hasiči ze Starého Bohumína. Naposledy vyjížděli likvidovat masivní požár dvou škol v Českém Těšíně, ve stejném městě bojovali také s následky větrné smršti. Za jejich nasazení jim poděkoval tamní starosta Karel Kula a k uznání se přidal i domovský Bohumín. Ten jednotku letos podpoří přístavbou zbrojnice a novým přívěsným vozem.

„Obětavosti dobrovolných hasičů, nejen těch starobohumínských, si velmi vážíme. Jejich práce je nezbytná pro bezpečnost a ochranu obyvatel jak u nás, tak i v okolních městech a obcích, což se nyní opakovaně ukázalo právě v Českém Těšíně,“ uvedl starosta Bohumína Petr Vícha.



12.7.2024
Řidiče zbrzdí výstavba protihlukových stěn i oprava chodníku

Trpělivostí se musí obrnit řidiči, kteří cestují z Bohumína směrem na Karvinou a zpět. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájí v polovině prázdnin stavbu protihlukových stěn podél silnice I/67 v katastru Dolní Lutyně, a to hned na dvou místech. Provoz budou dočasně řídit semafory. Na ty už od pondělí 15. července narazí šoféři i v centru Bohumína u obchodní zóny.



1.7.2024
Mandátový a imunitní výbor

Mandátový a imunitní výbor Mandátový a imunitní výbor má spolu s Organizačním výborem mezi orgány Senátu zvláštní postavení – oba jsou zřizovány přímo ze zákona o jednacím řádu Senátu, tedy jejich ustavení je povinné. Jednání obou výborů jsou neveřejná, což rovněž vyplývá z jednacího řádu Senátu, a společným rysem je i to, že jejich člen může být zároveň členem jiného senátního výboru, může mít tedy „dvojí“ členství; v ostatních případech může být senátor v souladu s jednacím řádem členem pouze jednoho výboru Senátu.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 372726