Články z médií

12.4.2023  Lodní koridor Dunaj-Odra-Labe se stavět nebude

Publikováno: Moravské hospodářství

Projekt výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe končí. Vláda totiž začátkem února zrušila územní rezervy pro plánovanou trasu vodního koridoru.

Léta připravovaný projekt propojení Dunaje, Odry a Labe pro nákladní lodní dopravu za stovky miliard korun končí. Vláda na návrh Ministerstva dopravy zrušila územní rezervy pro projekt vodního koridoru a chce se zaměřit na vodní turistiku a na údržbu a rozvoj stávajících vodních cest.
Vláda naplnila jedno ze svých programových prohlášení. „Zrušili jsme historická usnesení s tím, aby bylo jasné, že tento megalomanský projekt Česká republika rozvíjet nebude. Naopak, chceme se nadále zaměřovat na smysluplné projekty, jak pro vodní turistiku, tak pro co nejlepší podmínky splavných úseků českých řek tak, aby dobře sloužily, a zároveň sloužily způsobem šetrným k životnímu prostředí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka s tím, že na zastavení projektu vláda pracovala už od loňského roku. „Zastavili jsme veškeré finanční náklady spojené s rozvíjením zmíněného projektu a podnikali jsme kroky k tomu, aby jeho historická příprava nikoho neomezovala v současné době,“ vysvětlil.
Vodní dílo mělo propojit tři toky, a to Dunaj, Odru a Labe pro lodní dopravu, především pro nákladní lodě. O této vodní cestě začal uvažovat již Karel IV. ve 14. století kvůli dopravě zboží z Benátek přes naše území. V průběhu dějin poté vznikaly nejrůznější plány a úvahy o využití trasy pro lodní dopravu a o propojení řek usiloval například i obuvnický magnát Tomáš Baťa. Žádný z plánů na splavnění trasy se ale nikdy neuskutečnil.
Zastánci projektu, mezi něž patří například i Miloš Zeman, spatřují jeho přínos například ve vytvoření tisíců pracovních míst v souvislosti s jeho stavbou a provozem, ale například i zvýšení protipovodňové ochrany oblasti. S tím ale řada expertů nesouhlasí. Sporná je také ekonomická návratnost projektu. Podle odhadů ze studie, kterou si v letech 2016 až 2018 nechalo zpracovat Ministerstvo dopravy, by propojení vodní trasy pro nákladní lodě stálo nejméně 582 miliard korun. V těchto nákladech ale nebyla zahrnuta všechna opatření, která by byla nutná provést pro splavnění řek.

Konec vítají ekologové i starostové

Proti projektu se postavili také ekologové a řada starostů měst a obcí ležící podél trasy kanálu. „Velmi vítáme rozhodnutí o ukončení projektu, o které jsme léta usilovali. Pro nás to znamená odblokování rozsáhlého území pro další možný rozvoj města, ale především odstranění vážných ekologických rizik, která by byla s výstavbou a provozem kanálu spojena,“ sdělil primátor Ostravy Tomáš Macura.
Zastavení projektu přivítal i starosta Bohumína Petr Vícha. „V prvé řadě musím říci, že každému rozumnému člověku muselo být od začátku jasné, že k výstavbě kanálu Dunaj-Odra-Labe nikdy nedojde a že je celý projekt utopií,“ podotkl Vícha s tím, že Bohumín o zrušení územní rezervy, která se týká katastru městských částí Šunychl a Starý Bohumín, usiloval dlouhodobě. „Jasně jsme deklarovali, že nechceme mít v územním plánu trasu kanálu, nechceme zbytečné zásahy do přírody, nestojíme o výstavbu kanálu, ani o přístav na našem území,“ přiblížil bohumínský starosta.
Bohumínské tak nyní čeká úprava dokumentace Politiky územního rozvoje a úprava Zásad územního rozvoje. „My pak následně můžeme připravovat změnu našeho územního plánu a využít dosud blokované pozemky pro rozvoj rekreace, k individuálnímu bydlení, ke zlepšení dopravní infrastruktury a ochrany přírody. Je ale nutné si uvědomit, že celý proces změn bude trvat několik let,“ připomněl Vícha s tím, že Bohumín více než deset let rozvíjí pěší i vodní turistiku u řeky Odry a snaží se o zatraktivnění přírodní památky Hraniční meandry Odry.
Právě meandry, které skýtají zázemí ohroženým druhům živočichů a vzácným rostlinám, byly případnou stavbou ohroženy. Zrušením rezervy se odstranila kolize s plánovanou výstavbou lávky přes Olši poblíž soutoku s Odrou a už nebrání ani případné opravě hraničního mostu ve Starém Bohumíně,“ doplnil Vícha.
Varianty na splavnění krátkého úseku Odry na našem území se však vláda ještě úplně nevzdala. „Co se týče toho konkrétního krátkého úseku oderského kanálu, kde bychom mohli navázat na našem území na připravovanou podobu oderského kanálu v Polsku, tak tam jsme se domluvili na tom, že v nejbližší době zpracujeme ekonomickou, dopravní studii a zároveň studii dopadu na životní prostředí. Ale to bude zatím jen základní studie krátkého prodloužení,“ dodal ministr dopravy Martin Kupka.


Zpět   Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369926