Články z médií

4.7.2022  Bohumín poslal do Prahy rezolutní NE říčnímu přístavu

Publikováno: ParlamentniListy.cz

Zastupitelé Bohumína kategoricky odmítli, aby na území města vznikl přístav, o kterém se mluví v souvislosti se zvažovaným splavněním Odry pro nákladní dopravu vedenou z Polska do Ostravy.

Rezolutní NE likvidaci bohumínské přírody vyjádřili jednomyslně. Oficiální dopis s negativním stanoviskem město v pátek 24. června zaslalo ministerstvům pro místní rozvoj, dopravy a životního prostředí.

Přestože vláda letos ujistila města a obce, že se kanál Dunaj-Odra-Labe stavět nebude, nejistota ohledně splavnění části Odry a vzniku přístavu s překladištěm v blízkosti polských hranic přetrvává. Bohumín se obává, že i v případě realizace pouhé části projektu by mohlo dojít k ohrožení ptačí oblasti a přírodní památky Meandry Odry.

„Postoj města je dlouhodobě stále stejný. Nechceme mít v územním plánu trasu kanálu, nechceme zbytečné zásahy do přírody. Stejně jako sousední Ostrava, s níž jsme o problematice jednali, jsme jasně deklarovali, že nechceme ani přístav. Na našem území je pro nás nepřijatelný,“ konstatoval starosta Bohumína Petr Vícha.

Oficiální stanovisko jednohlasně schválilo na svém posledním zasedání městské zastupitelstvo, a to napříč všemi politickými stranami. Bohumín jej formou oficiálního dopisu zaslal ministryni životního prostředí Anně Hubáčkové, ministrovi dopravy Martinu Kupkovi a ministrovi pro místní rozvoj Ivanu Bartošovi. Na vědomí jej obdrželi i hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák a primátor statutárního města Ostrava Tomáš Macura.

Stát zastavil přípravy výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe letos na jaře, stále ale blokuje územní rezervy pro jeho výstavbu či pro realizaci splavnění části Odry v blízkosti státních hranic. „Každému musí být jasné, že vést obchvat meandrů přes Bohumín není reálné. Našim hlavním cílem je, aby tento nesmysl zmizel z územního plánu. Nejen celý kanál, ale i jeho část na česko-polském území, je z hlediska nákladů, dopadů na životního prostředí i případné efektivity mrháním peněz a zbytečným blokováním rozvoje obcí, které mají tu smůlu, že mu stojí v trase,“ doplnil Vícha.

Vedení města současně zpochybnilo argumenty příznivců přístavu. „Splavnění údajně potřebujeme k dovozu plynu, což je komické. Než bychom splavnili šedesát kilometrů Odry na polské straně a ještě vyřešili splavnění u nás včetně terminálu, tak by uplynulo minimálně dvacet let,“ podotkl starosta.

Jeden pokus o splavnění už za sebou Odra v Bohumíně má. V sedmdesátých letech minulého století vznikl improvizovaný přístav v blízkosti osady Kopytov. Po několika zkušebních plavbách vzal projekt za své kvůli nedostatku vody v řece. V historii se také počítalo s přístavem v městské části Vrbice. Loni ale zastupitelé schválili změnu územního plánu a rezervu pro přístav zrušili. „Do evropsky významné ptačí oblasti nelze přivést nákladní lodě se stovkami kontejnerů, které někdo musí v místě naložit do kamionů nebo vlaků. Takový prostor v Bohumíně nikde nemáme,“ uzavřel Vícha s tím, že pokud Polsko trvá na splavnění Odry a současně potřebuje kvůli dotacím mezinárodní účast na tomto projektu, ideálním řešením je přístav před soutokem Odry s Olší s napojením na dálnici hned za hranicí v ČR. I tak by se musel posoudit vliv na meandry.


Zpět   Vytisknout


Aktuality



8.3.2024
Strategický podnikatelský park? Obce na Bohumínsku požadují od státu důkladné prověření a záruky

BOHUMÍN – O přínosech a dopadech přípravy projektu stavby podnikatelského parku dnes (8. 3.) jednali zástupci Bohumína, Dolní Lutyně a Dětmarovic. Shodli se, že případný příchod investora, který chce na pozemcích o rozloze až 280 hektarů realizovat strategický projekt, nesmí snížit kvalitu života obyvatel regionu. Od státu budou požadovat důkladné prověření a záruky.



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



22.12.2023
Starostové diskutovali o špatné připravenosti stavebního zákona

Starostové Karvinska se v prosinci opět sešli s poslanci a senátory. Tentokrát se jednalo v Horní Suché a hovořilo se tradičně o aktuální legislativě. "Opět jsme diskutovali o stavebním zákonu a jeho špatné připravenosti. Nakonec se nám po letech obav ze zrušení stavebních úřadů podařilo vybojovat to, že v mém volebním obvodu budou v plném rozsahu všechny fungovat i nadále. Lidé tak o žádnou službu nepřijdou," řekl Petr Vícha.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 370895