Články z médií

19.10.2020  Moře za humny

Publikováno: ČT 1
Autor: Kleková Silvie
Pořad: Reportéři ČT (čas: 21:25)

Marek WOLLNER, moderátor
Představitelé hnutí ANO v Moravskoslezském kraji nepodporují vládní rozhodnutí o přípravě vodního kanálu na řece Odře, který má být součástí prezidentova snu o propojení tří moří. Vláda schválila první fázi, která by měla vést z Ostravy do polského přístavu Kožle. Ostravský primátor Tomáš Macura a hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák proti záměru vystupují. Vláda je svým krokem překvapila. Projekt je podle nich zastaralý, zbytečný a ohrožuje přírodní bohatství. Projekt má i své zastánce, kteří tvrdí, že vodní doprava regionu pomůže. Natáčeli Silvie Kleková a Michal Fiala.

Jana ZATLOUKALOVÁ, obyvatelka Bohumína-Šunychlu
Jsme z toho zděšeni doslova. Od stolu to rozhoduju. Nebyli tady, neznají to tady vůbec. Neví o co se jedná.

František MLYNKEC, obyvatel Bohumína-Kopytova
Jsme daleko čím dál tím nervóznější, protože nevíme, co bude s  našimi domy, kde půjdeme, kde bude bydlet. Ta nejistota, ta nejistota tu je.

Jan LENART, geomorfolog, Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity
My jsme byli v šoku absolutně, protože neproběhla tady žádná společenská diskuze, diskuze s občany, se samosprávou, s městem.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Vláda premiéra Andreje Babiše nečekaně zahájila přípravy na budování vodního kanálu. Hned po senátních a krajských volbách ve dnech sílící covidové krize vzkázal ministr dopravy na východ země chystáme úsek z  Ostravy na česko-polskou hranici za přibližně 15 miliard korun.

Karel HAVLÍČEK, vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy /za ANO/
Bude to velký signál pro další podporu celého Moravskoslezského kraje, který na tuto investici velmi čeká.

Ivo VONDRÁK, hejtman Moravskoslezského kraje /nestr. za ANO/
Já s tím nesouhlasím. My na nic takového nečekáme. Dle mého názoru potřebujeme úplně jiné věci, úplně klíčová pro nás je investice do  vysokorychlostních tratí.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Jsem naštvaný. To je jasné, já nevím, jestli vláda nebo pan premiér si myslí, že to není důležité s těmi svými městy projednávat, nebo s  kraji, že oni jsou schopni z té Strakovky rozhodnout moudře i za ostatní.

Ivo VONDRÁK, hejtman Moravskoslezského kraje /nestr. za ANO/
Myslím to probíral s panem ministrem, tak mi tvrdil, že se spíš jedná o vizi než o konkrétní projekt.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
O vizi za 15 miliard.

Ivo VONDRÁK, hejtman Moravskoslezského kraje /nestr. za ANO/
Je to vize za 15 miliard, která mě teda trošku vyděsila.

Josef BABKA, zastupitel Ostravy a MS kraje /KSČM/
Mě rozhodnutí vlády příjemně překvapilo, že pokračuje se v přípravě tohoto kanálu. Jsem dlouhodobým stoupencem tohoto kanálu i v celé jeho šíři Dunaj-Odra-Labe. Má to podporu i celostranickou na úrovni centra.

Pavel BARTOŠ, místopředseda Krajské hospodářské komory MS kraje, prezident Sdružení pro rozvoj MS kraje
Hospodářská komora a Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje jednoznačně podporuje přípravu splavnění Odry po město Ostravu, v  kontextu pravděpodobně celého kanálu, ale to je velká diskuze ještě.

Michael FIALA, redaktor
Vodní kanál, o kterém rozhodla vláda, je pouze malá první fáze obrovského projektu. Celý koridor má v Česku přes řeky Dunaj, Labe a  Odru propojit 3 moře. Severní, Baltské a Černé.

Jan SKALICKÝ, Asociace Dunaj - Odra - Labe
Všechny vodní cesty Evropy, které jsou dobudovány, tak vlastně tady nejsou propojeny. To je ten základní handicap.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
A proto tady chtějí zastánci koridoru Dunaj Odra Labe vybudovat zhruba 400 km nových umělých řečišť za více než 600 miliard korun.

Jan SKALICKÝ, Asociace Dunaj - Odra - Labe
Tak na tato místa my napojíme 3 větve, Labskou, oderskou a Dunajskou a jejich setkáním na území Střední Moravy, to znamená u Přerova, tak vlastně vznikne taková trojnožka, a tomu říkáme vodní koridor Dunaj-Odra-Labe.

Michael FIALA, redaktor
Ministři zatím schválili první krok.

redaktor/citace: Richard Braberc, ministr životního prostředí /ODS/
Vláda se reálně zabývala pouze malou částí původně uvažovaného projektu Dunaj-Odra-Labe. Takzvanou oderskou větví, konkrétně úsekem z  Ostravy na státní hranici, odkud by pak pokračovala polská část.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Jedno jisté že, že ty přípravné práce nabraly tempo poté, co se pan prezident několikrát vyjádřil, že to je jeho dream project.

Miloš ZEMAN, prezident republiky
Já mám taky svůj malý sen, a to je vodní koridor Dunaj-Odra-Labe.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Prezident Miloš Zeman tento projekt za stamiliardy prosazuje v posledních letech při každé příležitosti.

Lukáš JELÍNEK, politolog
Kanál je srdcová záležitost Miloše Zemana. Miloš Zeman chce, aby tady po něm jednou něco zůstalo. Takový velikánský projekt jako je prokopání velkého území Moravy a Čech, tak to je pochopitelně něco, přičemž by se na něj lidé vždycky vzpomněli.

Marcela AUGUSTOVÁ, moderátorka
Podle Miloše Zemana projevily čínské firmy předběžný zájem podílet se na jeho zmíněném snu. Kanálu Dunaj-Odra-Labe.

Miloš ZEMAN, prezident republiky
Velice vítám předběžný zájem čínských firem o případnou spoluúčast na tomto projektu.

Lukáš JELÍNEK, politolog
Možná tady sledujeme i určité provázání zájmů prezidenta Zemana a  premiéra Babiše, protože je určitě řada věcí, které ještě Andrej Babiš Miloši Zemanovi dluží v rámci svého politického startu.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Domnívám se, že prostě je tady jakýsi záměr vyhovět přání pana prezidenta.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Ze strany pana premiéra.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Ze strany pana premiéra, potažmo vlády jako takové, jak velkou roli toto hraje, to samozřejmě nevím.

Michael FIALA, redaktor
Na to, jestli je za vládním rozhodnutím o koridoru Dunaj-Odra-Labe politická dohoda mezi prezidentem Milošem Zemanem a premiérem Andrejem Babišem, jsme se obou politiků chtěli zeptat. Za prezidenta odpověděl mluvčí Jiří Ovčáček.

redaktor/citace: Jiří Ovčáček, ředitel tiskového odboru a mluvčí prezidenta republiky
Nikoliv. To jsou zase nějaké fantaskní zkazky z pražské bažiny.

Michael FIALA, redaktor
Premiér Andrej Babiš na náš dotaz nereagoval.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Příprava prvního malého kousku prezidentova snu se týká asi dvacetikilometrového úseku řeky Odry z Ostravy do Bohumína na  Česko-polskou hranici. Projekt, který dosud zdánlivě spal, ovlivňuje a  omezuje města a obce i jejich obyvatele už léta.

Michal MLYNKEC, obyvatel Bohumína-Kopytova
Pokud by tady vedl ten budoucí plavební kanál, takže by měl vést přes dům mého bratra, náš dům a přímo směrem na soutok Odry a Olše v  Kopytově.

František MLYNKEC, obyvatel Bohumína-Kopytova
Jsem ihned oslovil Ředitelství vodních cest. Dozvěděl jsem se právě, že ten můj dům je v tom kanálu, a všude, kde ten kanál má vést, je stavební uzávěra, takže nelze tu, než tu /nesrozumitelné/ víc rozvíjet. Nelze tady nic stavebně opravovat a je to pro nás omezení. Na houpačce a  nejsmutnější je to, že do dneška nás nikdo oficiálně neinformoval prostě, jak to tady bude.

Jana ZATLOUKALOVÁ, obyvatelka Bohumína-Šunychlu
Nám se to tady nelíbí vůbec. Celému okolí. Jsme z toho všichni hodně špatní. Máme tady rekreační oblast. Koupání v létě, tady je to je vyhledáváné. Říkám my jsme v malebné vesničce, a co by tady z toho udělali, že.

Michael FIALA, redaktor
Tohle jsou obyvatelé okrajových částí Bohumína. Kolika míst a lidí celkově se vodní koridor může dotknout, neví zatím přesně ani Svaz měst obcí. Už loni se ale proti projektu ozvala řada starostů.

redaktor
Starostové pěti desítek měst a obcí z Olomoucka, Přerovska a  Novojičínska žádají ve společném memorandu vládu, aby pozastavila rozhodování o pokračování přípravy projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Náměstek ministra dopravy Jan Sechter říká, že zatím stát jednal s městem Bohumín a s Poláky.

Michael FIALA, redaktor
Pro ten Bohumín je to zásadní teď, protože se jedná o ten přechodový bod do Polska.

Michael FIALA, redaktor
A Bohumín je pro?

Jan SECHTER, náměstek ministra dopravy
Bohumín, já nevím, jak bych řekl, jestli za to město může někdo takhle říct pro. To se vám hned ozvou diváci, že jsou, já jsem z  Bohumína a jsem proti. Bohumín má také svůj územní plán, a já myslím, že to dojde k dobrému výsledku pro.

Petr VÍCHA, starosta Bohumína /ČSSD/
Dunaj-Odra-Labe je nereálný jako celek, ale nám jde o to, aby nám zmizel z územního plánu.

Michael FIALA, redaktor
Poláci už Odru jako vodní cestu využívají a stojí o protažení na  českou stranu. Měli by tak šanci společně s Českem získat na projekt miliardy z Evropské unie. Zatím se jedná o tom, kudy by kanál měl vést.

Anna MOSKWA, náměstkyně ministra mořského hospodářství a vnitrostátní přepravy
Byla bych ráda, kdybych dnes měla takové informace, abych vám mohla říct, kudy bude procházet tento kanál, ale množství připomínek a  komentářů je tak obrovské, což nás samozřejmě těší, že nejsme dnes ještě schopni říct, která varianta to bude.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Z Mostu přes řeku Odru, která tvoří státní hranici, vidíme vlevo Polsko, vpravo Bohumín. A na mapě možnou trasu budoucího kanálu.

Petr VÍCHA, starosta Bohumína /ČSSD/
Vidíte, že vede přes jezera, tady čistírna odpadních vod, která by byla mezi řekou a kanálem. No a tady zasahuje na soutok Odry a Olše do  chráněného území, kterým nikdy nemůže projít, absolutně nereálná varianta, ale 15 let nám v územním plánu bdí, a my tudíž nemůžeme tady v  této lokalitě nic podnikat.

Michael FIALA, redaktor
Jinými slovy plánovaná stavba vodního koridoru blokuje městům a  obcím pozemky, na kterých se nesmí stavět nic, co by kanálu bránilo. Říká se tomu územní rezerva.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Vidíte, že pro tu stavbu tady je skutečně územní rezerva v šířce zhruba 200 m po celé té ploše.

Ondřej POLANSKÝ, poslanec PSP ČR /Piráti/
V případě zrovna té Ostravy celková částka na výkup těch pozemků bude činit něco přes půl miliardy korun, ale kdybysme ty pozemky, územní rezervu zrušili a umožnili na nich rozvoj třeba obytné plochy, a tak dále, tak mají hodnotu až 6,5 miliardy korun, a to jenom v Ostravě.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Významná stavba se nedotýká jen pozemků a domků, ale i silničních a železničních mostů.

Petr VÍCHA, starosta Bohumína /ČSSD/
Když se tady stavěl třeba dálniční most, tak už se stavěl patřičně prodražený na tu hlavní výšku, ale třeba železniční most, který tady je, tak ten ji nemá, ten by musel být zcela nový.

Michael FIALA, redaktor
Jednoduše řečeno. Mosty by se musely přizpůsobit tomu, aby pod nimi propluly lodě.

Jan LENART, geomorfolog, Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity
Všechny ty mosty a celá infrastruktura, která by byla kolem toho kanálu, by se musela zcela přestavět. Tady třeba před námi je památkově chráněný most z roku 1929. A to je jediná spojnice mezi Hlučínskem a  Ostravou v současné době.

Ondřej POLANSKÝ, poslanec PSP ČR /Piráti/
Proto, aby tu mohly plout lodě s cargem, muselo by se, muselo by se  to koryto, musela by se ta hladina zvýšit na 5 m, a podstatě ten kanál rozšířit na 40.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Zmíněné Cargo znamená český náklad, který vozí lodě.

Ondřej POLANSKÝ, poslanec PSP ČR /Piráti/
To znamená, tady všude by muselo dojít k obrovským úpravám, samozřejmě i ta elektrárna by musela jít pryč.

Bedřich MOLDAN, ekolog, geochemik, zástupce ředitele Centra pro otázky životního prostředí
Často si ti zastánci tak nějak jaksi představují, jak ta loď tiše plyne po té hladině. Ale to je už ten výsledek, tam vodní cesta se musí určitě upravit a ten zásah do té krajiny je zničující.

Pavel DRAHOVZAL, místopředseda Svazu měst a obcí
Budeme chtít jednat s vládou, aby upřesnila opravdu dopady do  jednotlivých regionů, do měst a obcí, aby si uměla vůbec představit co to v dlouhodobém kontextu pro život našich obyvatel představuje.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Čeho se nicméně obáváme nejvíc, je možné ohrožení podzemního zdroje pitné vody v oblasti Nová Ves Dubí, což je obrovský rezervoár, který vlastně zásobuje město Ostravu pitnou vodou zhruba z 30-40 %.

Michael FIALA, redaktor
K největším problémům patří fakt, že v Odře je po většinu roku poměrně málo vody. Podle podporovatelů projektu to lze řešit vybudováním soustavy nádrží a dalšími úpravami.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Přírodovědci a ekologové ale varují, že to ohrožuje přírodní památku, hraniční meandry Odry, která je chráněna v rámci soustavy Natura 2000 jako evropsky významná lokalita.

František SMEJKAL, rybář
Tady vlastně ty meandry, tady je snad až po soutok s Olsou 6 kilometrů nádherné řeky, jo, že tady, když se podíváte i tady na tom slepému rameni, tady by se mohla točit tady Cesta do pravěku.

Bedřich MOLDAN, ekolog, geochemik, zástupce ředitele Centra pro otázky životního prostředí
Meandry na řekách jsou takovou přirozenou součástí toho toku, která se vytváří v průběhu tisíců let, a poskytuje útočiště nejrůznějším rostlinám a samozřejmě i živočichům.

Jan LENART, geomorfolog, Přírodovědecká fakulta Ostravské univerzity
Ekosystém těch meandrů je založený na tom, že čas od času projde povodeň, která tu /nesrozumitelné/ posune, pročistí, zařízne se zase do  těch břehu, a tím se vytváří ty vzácné biotopy, které tam jsou a které chráníme.

Michael FIALA, redaktor
Jak si tedy stát při budování kanálu chce poradit se vzácnými meandry na Odře?

Jan SECHTER, náměstek ministra dopravy
Není to nic co by nešlo řešit. Všechno má svoje řešení, ale směřujeme k té variantě, že meandry budou obejity ze západní strany, ale nechci to předjímat.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Tato nová varianta by znamenala, že by kanál vedl po polském území a vyhnul se městu Bohumín.

Petr VÍCHA, starosta Bohumína /ČSSD/
My samozřejmě podporujeme tu variantu po levém břehu, přes pole, bez zasažení našich přírodních památek, které je ekologičtější a levnější. Ale vede po polské straně.

Daniel GALUZSKA, zastupitel Bohumína /Piráti
My nesouhlasíme ani s tou variantou vlastně přes to polské území, protože ono by to reálně znamenalo, že ta voda by musela být svedena prostě do toho, do toho kanálu, který obchází ty meandry a to znamená, že ty meandry, které tam potom jsou, ta přírodní památka, tak by zkrátka vyschly.

Michael FIALA, redaktor
Vláda teď sklízí kritiku za to, že ekologické dopady projektu mají být teprve posouzeny. Při přípravě první části vodního koridoru se stát zajímal o to, jestli se kanál vyplatí pro dopravu, energetiku a  rekreaci.

Silvie KLEKOVÁ, redaktorka
Podle studie, kterou za více než 20 000 000 Kč nechalo vypracovat ministerstvo dopravy, se stavba kanálu vyplatí.

Ivo VONDRÁK, hejtman Moravskoslezského kraje /nestr. za ANO/
K této studii je poměrně dost negativních reakcí. Nepovažuji ji za úplně objektivní. A myslím si, že i reakce přírodovědeckých fakult jasně dává najevo, že v podstatě ty názory mohou být i zásadně, zásadně jiné.

Michael FIALA, redaktor
Co by se podle podporovatelů kanálu po řece Odře dalo vozit?

Jan SECHTER, náměstek ministra dopravy
Co si všechno umíte představit, s tou slezskou aglomerací, tak od uhlí, přes ocel, šrot, odpady, stavební materiály.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Už tady nevozíme statisíce a miliony tun uhlí a železnou rudu odněkad. Teď z Ostravy exportujeme nuly a jedničky v přeneseném významu, je to město ajťáků dneska.

Jan SKALICKÝ, Asociace Dunaj - Odra - Labe
Další kategorií je například automobilový průmysl. Naše automobilky jsou jediné automobilky, které jsou mimo vodní cestu, a vlastně veškerá produkce se vozí železnicí. Když se podíváte po Evropě, všude se auta vozí na lodích, a ty důvody jsou 2. Za prvé to je levná ekologická doprava, a za druhé ty lodě zároveň slouží jako distribuční místo, určité skladovací místo, a pro tu logistiku vozidel je to prostě nejvýhodnější.

Helena HORSKÁ, ekonomka, Raifeissenbank
Ostrava určitě má daleko větší možnost právě zainvestovat do  vysokorychlostních tratí, které propojí Brno a Ostravu. My jsme například spočítali, že jenom napojení Ostravy na dálnici Praha-Ostrava pomohlo ostravskému regionu snížit regionální nezaměstnanost. To znamená ekonomická úroveň tohoto regionu se začala zvyšovat stejným tempem jako se zvyšuje ekonomická úroveň Prahy.

redaktor/citace: Richard Braberc, ministr životního prostředí /ODS/
Vláda si vyžádala pro tento úsek zpracování dokumentace vlivu tohoto záměru na životní prostředí, takzvanou EIA, která by měla být hotova do  konce roku 2023. Z tohoto materiálu potom jasně vyplyne, zda je záměr v  budoucnu vůbec realizovatelný, pokud jde o jeho dopady na životní prostředí. Stanovisko EIA bude tedy pro další osud projektu rozhodující.

Ivo VONDRÁK, hejtman Moravskoslezského kraje /nestr. za ANO/
Považuji ten projekt spíš za science fiction, ale dle mého názoru už žijeme úplně v jiné době a nevidím jako řešení prostě stavět takovýto kanál dneska.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Já jsem optimista v tom, já si myslím se to nikdy nepostaví, al. Teď teď mi jde o to hlavně, ať se nevynakládají zbytečně peníze, že, na tu, na tu, na tu další přípravu.

Zpět   Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369479