Články z médií
23.1.2013 Kanál Dunaj-Odra-Labe veďte přes Polsko, žádá Bohumín
Publikováno: PrávoStrana: 10
Autor: Tomaškovič Jiří
Rubrika: Severní Morava a Slezsko
Ačkoliv je vodní kanál Dunaj- Odra-Labe (DOL) zatím spíše snem, jeho plánovaná trasa dělá radnici v Bohumíně starosti už nyní. Kvůli takzvané územní rezervě nemohou Bohumínští rozvíjet některé části města. Starosta města Petr Vícha proto vyzval českou vládu, aby se navrhovaná trasa změnila. A přiložil i svůj vlastní návrh - vést vodní cestu přes Polsko. "Na polské straně nehrozí takové střety se zástavbou ani ochranou přírody," řekl starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).
Zároveň dodal, že Bohumín proti samotné výstavbě kanálu neprotestuje. Vadí jim jen navrhovaná trasa. "Má vést přes zastavěnou část Bohumína a částečně i přes chráněné meandry. Kanál zasáhne do posledního zbytku volné krajiny v našem městě, které je už teď extrémně průmyslově a dopravně zatížené," popsal bohumínský starosta. Bohumín se obrací na vládu i přesto, že budování kanálu není vůbec aktuální. Ředitelství vodních cest připustilo, že minimálně do roku 2025 vzhledem k ekonomické situaci není plavební cesta vůbec na pořadu dne.
První návrh: 1873, poslední návrh: 2007
"I kdyby se kanál nestavěl ještě dalších sto let, tak nám stejně dělá problémy v územním plánu. Je zakreslen v místech, kudy prochází přes Starý Bohumín a Šunychl kolem Kališova jezera a čistírny odpadních vod, která by byla na ostrově, a přes Kopytov. Nesmí se tady proto provádět žádná výstavba a to nás blokuje v rozvoji," konstatoval Vícha.
Poprvé se o splavnění uvažovalo už v roce 1873. Poslední návrh trasy kanálu je z roku 2007. Napojit kraj na vodní cesty požadují velké firmy ze severní Moravy a Slezska, kterým by vodní cesta ulehčila přepravu velkých a nadměrných nákladů. "Devadesát procent průmyslových podniků stojí u vody, pro firmy z Moravskoslezského kraje to ale neplatí a je to pro ně velký handicap," upozornil prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš.
Jan Skalický, pověřený řízením Ředitelství vodních cest ČR, jeho slova potvrdil. "Vodní doprava je účinný nástroj podpory podnikání a jeho konkurenceschopnosti na světových trzích, jenž vede k vyšší odolnosti ekonomiky vůči krizím. Bez spolehlivého a levného napojení na moře se naši exportéři v zámoří neuplatní," zdůraznil Skalický na konferenci v Ostravě.
Ředitelství vodních cest na konci loňského roku vyhlásilo veřejnou soutěž za šest miliónů korun na zpracování studie proveditelnosti plavební trasy Dunaj-Odra-Labe. Ta má podrobně prozkoumat technické možnosti. "Na území Bohumína se s kanálem počítá ve směru od Ostravy v toku Odry, a to od Vrbice až po Starý Bohumín. Ve Vrbici by měl vzniknout přístav, kvůli kterému by mělo dojít k částečnému zasypání Vrbického jezera," sdělil Dalibor Třaskoš z odboru rozvoje a investic bohumínské radnice. Stavba DOL by se mohla podle odhadů vyšplhat takřka na devět miliard eur.
Aktuality
6.8.2024
Hasiče ze Starého Bohumína město podpoří novou zbrojnicí a technikou
Extrémně náročné zásahy za sebou mají dobrovolní hasiči ze Starého Bohumína. Naposledy vyjížděli likvidovat masivní požár dvou škol v Českém Těšíně, ve stejném městě bojovali také s následky větrné smršti. Za jejich nasazení jim poděkoval tamní starosta Karel Kula a k uznání se přidal i domovský Bohumín. Ten jednotku letos podpoří přístavbou zbrojnice a novým přívěsným vozem.
„Obětavosti dobrovolných hasičů, nejen těch starobohumínských, si velmi vážíme. Jejich práce je nezbytná pro bezpečnost a ochranu obyvatel jak u nás, tak i v okolních městech a obcích, což se nyní opakovaně ukázalo právě v Českém Těšíně,“ uvedl starosta Bohumína Petr Vícha.
12.7.2024
Řidiče zbrzdí výstavba protihlukových stěn i oprava chodníku
Trpělivostí se musí obrnit řidiči, kteří cestují z Bohumína směrem na Karvinou a zpět. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájí v polovině prázdnin stavbu protihlukových stěn podél silnice I/67 v katastru Dolní Lutyně, a to hned na dvou místech. Provoz budou dočasně řídit semafory. Na ty už od pondělí 15. července narazí šoféři i v centru Bohumína u obchodní zóny.
1.7.2024
Mandátový a imunitní výbor
Mandátový a imunitní výbor Mandátový a imunitní výbor má spolu s Organizačním výborem mezi orgány Senátu zvláštní postavení – oba jsou zřizovány přímo ze zákona o jednacím řádu Senátu, tedy jejich ustavení je povinné. Jednání obou výborů jsou neveřejná, což rovněž vyplývá z jednacího řádu Senátu, a společným rysem je i to, že jejich člen může být zároveň členem jiného senátního výboru, může mít tedy „dvojí“ členství; v ostatních případech může být senátor v souladu s jednacím řádem členem pouze jednoho výboru Senátu.
26.6.2024
Nový český rekord, na veslovací trenažéry usedlo 254 lidí
BOHUMÍN - Bohumíňáci s pomocí přátel překonali vlastní rekord! Na veslovací trenažéry jich usedlo 254, svůj loňský rekord překonali o 83 sportovců. Akci s dobročinným podtextem uspořádal spolu s partnery sportovní klub SK CrossWeightliftingGym Bohumín. Osobní rekord na trenažéru naplnil starosta Bohumína.