Pořad: Týden v regionech (12:00 hodin)
Drahomíra RAČÁKOVÁ, moderátorka
--------------------
Oderské fórum je název diskuzní platformy, která řeší dlouho chystané splavnění vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. V Bohumíně se proto opět sešli zástupci českého ministerstva dopravy a polského ministerstva námořního hospodářství. Podle české strany by se koridor mohl začít budovat za 10 let.
Lucie BOTOROVÁ, redaktorka
--------------------
Až 40 kilometrů na české a 50 kilometrů splavněné řeky Odry na polské straně by mohlo v budoucnu dopomoct k napojení na vodní koridor Dunaj-Odra-Labe. Projekt, o kterém se mluví už od dob Karla IV., kvůli územnímu plánu původně počítal s variantou splavnit Odru v blízkosti meandrů v obci Šunychl a zaplavit tak část zastaveného území. Podle studie proveditelnosti, kterou si nechalo vypracovat české ministerstvo dopravy, se ale nabízí i jiné, podle ministerstva výhodnější varianty, kudy splavnění vést.
Luděk SOSNA, ředitel odboru strategie, Ministerstvo dopravy ČR
--------------------
Jednoduše řečeno levostranná varianta spočívá v tom, že kanál by opouštěl koryto Odry zhruba za starým bohumínským mostem, byl by směřován na levou stranu na sever, takovou zjednodušenou zkratkou kolem oderských meandrů.
Lucie BOTOROVÁ, redaktorka
--------------------
S tímto řešením souhlasí například i starosta Bohumína, podle kterého by tato trasa byla jednak kratší, levnější a navíc by ušetřila část zastaveného území, které by jinak bylo zaplaveno. Řešení by navíc mohlo umožnit vyjmutí splavnění z územního plánu, kvůli kterému teď není možné v oblasti nic stavět.
Petr VÍCHA, starosta Bohumína /ČSSD/
--------------------
Je to poměrně široký a dlouhý pás chráněného území a když k tomu připočtu, že máme široký pás železnice, široký pás dálnice a mnohá záplavová území, tak je velká část území města chráněna nějakým způsobem před budoucím rozvojem. Neříkám, že je to tragická záležitost, ale bylo by dobré, aby některé trasy přestaly být chráněny a rozvoj byl komplexní.
Lucie BOTOROVÁ, redaktorka
--------------------
Polské ministerstvo námořního hospodářství teď bude na základě výsledků české studie proveditelnosti pracovat na vlastní studii splavnění kanálu Dunaj-Odra-Labe. Dokončit by ji chtělo do roku 2021.
Przemyslaw ZUKOWSKI, Ministerstvo námořního hospodářství Polska
--------------------
Jsme zatím na takové etapě, že se nezabýváme podrobně realizací a průběhem, ale známe postoje a názory samospráv obcí ležících na Odře. My je zatím bereme na vědomí, ale ještě o ničem nerozhodujeme a myslím, že ani v průběhu nejbližšího roku nerozhodneme s konečnou platností o tom, že kterou variantu zvolíme. Prostě ještě nejsme na této etapě.
Lucie BOTOROVÁ, redaktorka
--------------------
Splavnění Odry do Ostravy by podle zastánců projektu mohlo přinést třeba desítky pracovních míst a přepravu i cenu dováženého zboží několikanásobně zlevnit. Jedna loď by měla uvést zhruba tolik, co půlka vlaku, nebo až 30 nákladních aut.
Pavel BARTOŠ, prezident, Sdružení pro rozvoj MS kraje
--------------------
Jsem přesvědčen, že to znamená oživení regionu, prostě vodní cesta přináší tolik výhod, nehledě k tomu, že začínáme mít i tady u nás na Severní Moravě problémy s vodou a celá splavněná řeka přináší zásobu vody svým způsobem.
Lucie BOTOROVÁ, redaktorka
--------------------
Českou studii proveditelnosti teď připomínkují jednotlivá ministerstva a také kraje. Do konce roku by mohla být předložena vládě, která by měla rozhodnout, jestli se bude projektem dále zabývat. Pokud ano, podle zástupce ministerstva dopravy by se určitě nemělo začít stavět dříve než v roce 2028. Lucie Botorová, Česká televize.
Autor: Botorová Lucie
Publikováno: ČT 1
Datum: 2.6.2018