Povolte chodci i baterku

Rubrika: Z domova

Při chůzi po silnici ve tmě mimo obec bude brzy povinnost nosit oblečení s reflexním prvkem

CHOLUPICE - Chodit neosvětlený po krajnici ve tmě je tak velký hazard, že jsem se trochu bál i při úterním testu MF DNES u vesnice Cholupice kousek za Prahou. A aby toho nebylo málo, náhodou jsme si vybrali komunikaci vedoucí kolem hřbitova.
Včera prošel v Senátu zákon o provozu na silnicích, který především zavádí povinnost pro chodce nosit ve tmě mimo obec oděv s reflexním prvkem.

Pokud normu podepíše prezident, tak byste si nějaký takový "svítící" proužek měli pomalu shánět. Povinnost začne platit nejspíš ještě do jara, než se dny začnou prodlužovat. Při schvalování zákona se objevila od liberálů i námitka, že by přece mělo stačit, když si chodec svítí na cestu kapesní svítilnou. Neměl by ho nikdo nutit obtáčet si paži reflexním proužkem. Už ve Sněmovně to dokonce zkoušel navrhnout poslanec Stanislav Huml, ale návrh neprošel. MF DNES proto vyzkoušela (již podruhé), jak viditelný je v noci pro motoristu chodec u krajnice. Tentokrát jsme do testu zahrnuli kromě svítícího proužku rovněž lampu čelovku. Z mého pohledu, stejně jako z pohledu kolegy řidiče-figuranta, čelovka v testu zvítězila.

Testování vypadalo tak, že jsem šel po bílé čáře na kraji silnice a kameraman iDNES.cz jel proti mně. Od okamžiku, kdy mě poprvé spatřil, začal odměřovat vzdálenost, dokud mě nedojel. S baterkou na čele jsem byl vidět na 400 metrů. Svítící proužek přivázaný na paži byl vidět na vzdálenost 200 metrů. Naproti tomu u chodce bez svítícího prvku skoro vzdálenost nešlo změřit. Bylo to maximálně 30 metrů, což není mnoho. Stačí si spočítat, že při rychlosti 60 km/h ujedete za sekundu 16 metrů. Reakční doba řidiče se přitom odhaduje v průměru na sekundu. Ti "vyježdění" a předvídaví ji mají ještě kratší, naopak nezkušenému trvá reakce déle. Proto jsem měl také strach. Kromě pomalu jedoucího kolegy samozřejmě na úseku u Cholupic občas projelo i jiné auto, které o mně nevědělo předem. Při minulém testu jsme navíc vyzkoušeli chůzi s reflexní vestou, kterou si vozí řidiči ve výbavě auta. Ta byla vidět na 300 metrů, ale běžně ji asi na cestě z hospody domů nikdo nosit nebude.

Ťok: Policie bude milosrdná

Paradoxní je, že chodec s baterkou si sice dobře posvítí, uvidí ho řidič, ale když ho uvidí také policista, může mu udělit pokutu. Baterka není reflexní prvek a zákonu nevyhoví. Ve skutečnosti se nejspíš takhle situace nevyhrotí, protože policie nebude tak přísná. "Dohoda s policií je taková, že nebudeme pokutovat. Policisté spíš budou ty reflexní pásky rozdávat," řekl včera senátorům u pultíku ministr dopravy Dan Ťok.

Senátoři o možnosti svítilnu povolit diskutovali. Byl jí nakloněn i senátor Petr Bratský, který měl jako zpravodaj silniční zákon přímo na starosti. Nakonec se rozhodli, že raději pustí zákon dál aspoň s reflexními prvky, než aby ho dál zdržovali a neplatila žádná povinnost.

Pokud by chtěl totiž Senát baterky do zákona přidat, musel by ho vrátit zpátky do Sněmovny. "My tady diskutujeme, jestli bude povinná baterka, nebo vesta, a kvůli tomu ho odsuneme o půl roku?" ptal se řečnicky senátor za ČSSD Petr Vícha. Jak se postaví k zákonu prezident republiky Miloš Zeman, není zatím jasné. "O rozhodnutí pana prezidenta zásadně informujeme až v okamžiku, kdy je učiněno," odpověděl včera mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.

FAKTA

Co všechno obsahuje schválený zákon


* Povinnost chodců nosit ve tmě mimo obec na svém oblečení nějaký reflexní prvek, pokud jdou po silnici, kde jezdí motorová vozidla. Motivací je velký počet případů, kdy auto ve tmě srazilo chodce a ten zraněním podlehl.
* Motoristé budou mít povinnost očistit skla aut v zimě od ledu a sněhu, pokud jim brání ve výhledu.
* Zákon zavádí cyklistické zóny.
* Obce budou mít díky zákonu možnost omezit provoz elektrických dvoukolových vozítek segway, která budou smět jezdit po chodníku jen rychlostí chůze.
* Policie ČR bude moci odebrat řidičský průkaz až na půl roku člověku, který vjede na červenou na železniční přejezd.
* Policie ČR bude moci zadržet malý technický průkaz, pokud zastaví vůz ve špatném stavu.
* Žák, který skládá zkoušku v autoškole na motorce, už na ní pojede sám (bez komisaře). Žadatel, který neprospěl u testu, nebude vpuštěn na praktickou zkoušku.

Chodec s čelovkou
Baterku na hlavě chodce spatřil řidič na více než 400 metrů. Má tu výhodu, že si s ní člověk svítí. Nevýhodou je, že chodec není vidět zezadu. Pokud jde ale důsledně vždy vlevo, neměl by ho řidič ohrozit. Výjimkou je situace, kdy těsně za kráčející postavou jedno auto předjíždí druhé. V noci je ale řidší provoz, takže se to na méně frekventovaných silnicích děje výjimečně. Chodec se prostě jen musí občas ohlédnout a sledovat provoz za sebou.

Chodec ve vestě
Reflexní vesta je dnes součástí výbavy auta a měl by si ji obléci řidič pokaždé, když odstaví vůz na krajnici a chodí kolem něj. Při testu byl chodec ve vestě vidět na 300 metrů a ze všech stran. Na druhou stranu, vesta není tak skladná jako reflexní proužek nebo baterka, navíc se nedá čekat, že by ji lidé nosili u sebe. Když se o návrhu začalo před lety diskutovat poprvé, dopravní policisté požadovali pro chodce výslovně povinnou vestu, ale pak svá slova dementovali a řekli, že byli špatně pochopeni.

Chodec s páskem
Povinnost nosit reflexní pásky schválili včera senátoři a zřejmě bude platit už před koncem jara. Pásek byl vidět na necelých 200 metrů, tedy pořád včas. Oproti čelovce je dobře vidět i zezadu. Při testu se ukázalo, že je lepší, když ho má chodec připevněný na noze než na paži. Dole se reflexní ploška rychleji ocitne v dosahu reflektorů auta. Zákon už neříká, jak má reflexní prvek vypadat. Prodávají se různé druhy a BESIP je rozdává i při svých kampaních.

Neosvětlený chodec
Chodec, který jde bez jakýchkoli reflexních prvků, je vidět až před autem, zhruba na vzdálenost 20 až 30 metrů. To může být pozdě, protože reakční doba řidiče je v průměru jedna sekunda, za kterou při rychlosti 60 km/h ujede 16 metrů, při rychlosti 90 km/h 24 metrů. K tomu je navíc potřeba připočítat brzdnou dráhu auta. Jde o nejrizikovější situaci, zvláště pokud v tu chvíli jede auto rovněž v protisměru. Řidič může být oslněn, navíc se nemá kam vyhnout.

Jakub Pokorný, s přispěním T. Cetkovského

Autor: Pokorný Jakub

Publikováno: Mladá fronta Dnes

Datum: 14.1.2016

Zpět

Zajímavé

Odkazy