Vodní cesta v Bohumíně?

Rubrika: Týden v regionu | Strana: 2 | autor: (red) | Téma: Senátoři - Vícha Petr


BOHUMÍN (red) - Bohumín by v daleké budoucnosti mohl získat po železniční a dálniční dopravě i vodní cestu. Plánovaná trasa vodního kanálu Dunaj-Odra-Labe, o kterém se začalo vážně uvažovat už v roce 1873, by totiž měla vést i přes území Bohumína.

Město sice není proti vzniku vodního kanálu, ale opakovaně upozorňuje na to, že zásadně nesouhlasí s navrhovanou trasou. "Na území Bohumína se s kanálem počítá ve směru od Ostravy ve stávajícím toku Odry, a to od Vrbice až po Starý Bohumín. Ve Vrbici by měl vzniknout přístav, kvůli kterému by mělo dojít k částečnému zasypání Vrbického jezera a měl by tady vzniknout přístavní bazén, obdobně jako je tomu na území Polska," sdělil Dalibor Třaskoš z odboru rozvoje a investic bohumínské radnice. Dodal, že ve Starém Bohumíně se má trasa kanálu z koryta řeky odklonit ve stylu Baťova kanálu.

To však městu vadí. "Nejsme proti výstavbě vodního kanálu, ale nesouhlasíme s navrhovanou trasou přes zastavěnou část Bohumína a částečně i přes chráněné meandry a Naturu 2000. Kanál zasáhne do posledního zbytku volné krajiny v našem městě, které je už teď extrémně průmyslově a dopravně zatížené," řekl starosta Bohumína Petr Vícha. Podle něj se nabízí možnost vést kanál od Starého Bohumína přes Polsko. "Jsou tam pole a louky, nestojí tam domy a není tam celoevropsky chráněné území. Žádáme proto vládu České republiky, aby přehodnotila tuto původní trasu," říká Petr Vícha.

Přes meandry Odry kanál jít nemůže, protože jsou chráněnou přírodní památkou, proto musí vzniknout umělý vodní obchvat. Ten by byl podle všeho kanálem se stojatou vodou. Kvůli vyrovnání hladiny by navíc musela vzniknoutu Kopytova plavební komora. "Kvůli vzniku kanálu by se převážně v Šunychlu musel odtěžit kus země, vznikla by vodní plocha v šířce několika desítek metrů, kde by kanál vedl zcela nově," naznačil Dalibor Třaskoš. Velkolepý projekt na konci loňského roku oprášilo Ředitelství vodních cest. Vyhlásilo veřejnou soutěž za šest milionů korun na zpracování studie proveditelnosti plavební trasy Dunaj-Odra-Labe.

Pokusy o splavnění Odry už tady byly, poprvé v roce 1873. V roce 1975 pak vznikl na hranici Šunychlu a Kopytova říční přístav, u kterého lodě několikrát skutečně zakotvily. Jenže už tenkrát loďaři bojovali s vodou a korytem.

Autor: Redakce

Publikováno: Týdeník Karvinsko

Datum: 22.1.2013

Zpět

Zajímavé

Odkazy