Rubrika: Severní Morava a Slezsko
Ačkoliv je vodní kanál Dunaj- Odra-Labe (DOL) zatím spíše snem, jeho plánovaná trasa dělá radnici v Bohumíně starosti už nyní. Kvůli takzvané územní rezervě nemohou Bohumínští rozvíjet některé části města. Starosta města Petr Vícha proto vyzval českou vládu, aby se navrhovaná trasa změnila. A přiložil i svůj vlastní návrh - vést vodní cestu přes Polsko. "Na polské straně nehrozí takové střety se zástavbou ani ochranou přírody," řekl starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).
Zároveň dodal, že Bohumín proti samotné výstavbě kanálu neprotestuje. Vadí jim jen navrhovaná trasa. "Má vést přes zastavěnou část Bohumína a částečně i přes chráněné meandry. Kanál zasáhne do posledního zbytku volné krajiny v našem městě, které je už teď extrémně průmyslově a dopravně zatížené," popsal bohumínský starosta. Bohumín se obrací na vládu i přesto, že budování kanálu není vůbec aktuální. Ředitelství vodních cest připustilo, že minimálně do roku 2025 vzhledem k ekonomické situaci není plavební cesta vůbec na pořadu dne.
První návrh: 1873, poslední návrh: 2007
"I kdyby se kanál nestavěl ještě dalších sto let, tak nám stejně dělá problémy v územním plánu. Je zakreslen v místech, kudy prochází přes Starý Bohumín a Šunychl kolem Kališova jezera a čistírny odpadních vod, která by byla na ostrově, a přes Kopytov. Nesmí se tady proto provádět žádná výstavba a to nás blokuje v rozvoji," konstatoval Vícha.
Poprvé se o splavnění uvažovalo už v roce 1873. Poslední návrh trasy kanálu je z roku 2007. Napojit kraj na vodní cesty požadují velké firmy ze severní Moravy a Slezska, kterým by vodní cesta ulehčila přepravu velkých a nadměrných nákladů. "Devadesát procent průmyslových podniků stojí u vody, pro firmy z Moravskoslezského kraje to ale neplatí a je to pro ně velký handicap," upozornil prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš.
Jan Skalický, pověřený řízením Ředitelství vodních cest ČR, jeho slova potvrdil. "Vodní doprava je účinný nástroj podpory podnikání a jeho konkurenceschopnosti na světových trzích, jenž vede k vyšší odolnosti ekonomiky vůči krizím. Bez spolehlivého a levného napojení na moře se naši exportéři v zámoří neuplatní," zdůraznil Skalický na konferenci v Ostravě.
Ředitelství vodních cest na konci loňského roku vyhlásilo veřejnou soutěž za šest miliónů korun na zpracování studie proveditelnosti plavební trasy Dunaj-Odra-Labe. Ta má podrobně prozkoumat technické možnosti. "Na území Bohumína se s kanálem počítá ve směru od Ostravy v toku Odry, a to od Vrbice až po Starý Bohumín. Ve Vrbici by měl vzniknout přístav, kvůli kterému by mělo dojít k částečnému zasypání Vrbického jezera," sdělil Dalibor Třaskoš z odboru rozvoje a investic bohumínské radnice. Stavba DOL by se mohla podle odhadů vyšplhat takřka na devět miliard eur.
Autor: Tomaškoviè Jiří
Publikováno: Právo
Datum: 23.1.2013