Ministr dopravy Bárta zveřejnil seznam dopravních staveb, které se kvůli úsporám zastavují. Škrty se výrazně dotknou především tohoto kraje. Podle zdejších představitelů je jeho rozhodnutí skandální.
OSTRAVA - Rozestavěná silnice v Mokrých Lazcích spojující Ostravu a Opavu označená jako I/11. Dálniční přiváděč v Ostravě zvaný Prodloužená Místecká. Potřebný obchvat Frýdku-Místku a stejně tak důležitá Prodloužená Rudná. To jsou stavby, na jejichž přínos mohou řidiči v Moravskoslezském kraji v současné chvíli zapomenout. Ministr dopravy Vít Bárta (VV) totiž včera veřejně oznámil to, co se už nějakou dobu šuškalo. Úsporná opatření a tím vyvolané zastavení výstavby silnic se výrazně dotkne právě severovýchodního cípu republiky.
"Nalezené úspory, pro letošní rok v rozsahu šest set milionů korun, umožní pokračovat v budování většiny rozestavěných staveb. Kvůli nedostatku peněz na pokračování v příštích letech však musí být zastaveny čtyři stavby v plné realizaci a jedenáct staveb v přípravě nebo s minimální rozestavěností," vysvětloval Bárta. Regionální představitelé samosprávy se s rozhodnutím ministra nehodlají jen tak smířit.
Bez servítků: Je to skandál
"Považujeme to za skandální rozhodnutí," nebral si servítky náměstek hejtmana pro oblast dopravy Miroslav Novák (ČSSD). Všichni poslanci z tohoto kraje budou podle něj ve sněmovně kvůli tomuto kroku určitě hodně slyšet. "Zastavení výstavby silnic způsobí tomuto regionu velké problémy. Bohumín je dnes rozestavěnými cestami, které by měly dostat stop, paralyzován. Totéž platí pro Ostravu a její Prodlouženou Místeckou. Tyto a všechny další zdejší zastavené stavby musí pokračovat, a to rychlým tempem. V neposlední řadě i kvůli pomoci zdejšímu ovzduší," zdůraznil ještě Novák.
Stejného mínění je i poslanec a primátor Opavy Zbyněk Stanjura (ODS). Bártův krok považuje za špatné a nekoncepční rozhodnutí, na které doplatí všichni obyvatelé nejen z Opavska, ale z celého kraje. "Konkrétně náš region pak zůstane bez kvalitního připojení na dálnici, což sníží našim firmám a podnikatelům postavení na trhu a jistě bude mít i negativní vliv na zaměstnanost," vyjádřil se Stanjura a dodal, že se bude snažit toto rozhodnutí zvrátit.
Velká vlna nespokojenosti včera zavládla i na radnici v Bohumíně. Kromě zastavení prací na rozestavěném dálničním přiváděči ze Skřečoně totiž bude v pomalejším rytmu běžet i výstavba posledního úseku dálnice D47 směrem k hranici s Polskem. Z Bohumína už odešel ministru Bártovi dopis, v němž rada města naléhavě žádá o přehodnocení jeho stanoviska. "Jde nám především o pokračování prací na stavbách navazujících na dálnici, které fatálně ovlivňují dopravu ve městě. Tedy o výstavby mostů v městských částech Skřečoň, Starý Bohumín a Šunychl a kruhových objezdů a propojení obchvatu," uvedl starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).
Ostrý nesouhlas se seznamem staveb, které by měly mít červenou, zaznívá v neposlední řadě i z Frýdku-Místku, který dnes doslova kolabuje pod náporem aut i kamionů projíždějících jeho středem. Na potřebný obchvat však údajně také nebudou finanční prostředky. "Obchvat je pro Frýdek-Místek absolutní priorita. Rozhodnutí ministra Bárty je pro nás nepřijatelné. Naši občané trpí, denně podle nejnovějších odhadů projede městem 45 tisíc vozidel," reagoval na toto tristní rozhodnutí ministerstva náměstek frýdecko-místecké primátorky Petr Cvik (ČSSD). "Ihned poté, co se informace o zakonzervování stavby obchvatu objevila, jsem písemně kontaktoval ministra Bártu a pozval jej do Frýdku-Místku, aby se na vlastní oči přesvědčil o nezbytnosti obchvatu," dodal Cvik.
Autor: Pleva Martin
Publikováno: Moravskoslezský deník
Datum: 14.8.2010