Moravskoslezský kraj i obce odmítají zastavení silničních staveb

OSTRAVA - Představitelé Moravskoslezského kraje i dotčených měst a obcí se bouří proti rozhodnutí ministerstva dopravy zastavit tři už zahájené stavby silnic a zároveň přípravy dvou projektů v kraji. Rozhodnutí ministerstva považují za nesystémové a nepřijatelné. Ministrovi Vítu Bártovi (VV) to chtějí osobně sdělit v pondělí, kdy do Prahy vyšlou delegaci. Nejvíce staveb ve vysokém stupni rozestavěnosti má být v rámci celé země zastaveno právě na severu Moravy.

"Je to zcela nesystémové řešení, proti němuž musíme jednoznačně protestovat," řekl ČTK náměstek opavského primátora a předseda Sdružení pro výstavbu komunikace I/11 - I/57 Pavel Mališ (ODS). V pondělí dopoledne se proto chce sejít s ministrem společně se zástupci kraje, města Ostravy i Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.

Mezi trojici rozestavěných silnic I. třídy, které jsou na dnes zveřejněném "černém" seznamu, patří silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou. Druhou stavbou je bohumínský most na silnici I/67, která je hlavní spojnicí mezi Bohumínem a Karvinou. V Ostravě bude zastavena stavba takzvané prodloužené Místecké, která má propojit hlavní tah mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem s dálnicí D1. "Stop" platí i pro přípravy staveb prodloužené Rudné v Ostravě a obchvatu Frýdku-Místku.

Hejtmanův náměstek Miroslav Novák (ČSSD) považuje postup ministerstva za skandální. Podle něho nastane kritická situace mimo jiné zastavením stavby prodloužené Místecké. "V Ostravě je kvůli stavbě uzavřena důležitá Cihelní ulice a odklon vede přes centrum. Pokud by se stavba na tři čtyři roky zastavila, znamenalo by to zhoršení životního prostředí," řekl ČTK.

Podle Mališe bude zastavení staveb znamenat také zvýšení nezaměstnanosti v kraji. Zároveň upozornil, že v přetížených obcích na trase I/11 se doposud dařilo ustát nevoli jejich obyvatel. "Po takovém rozhodnutí ministerstva ale nemůžeme garantovat občanskou poslušnost," řekl ČTK. Připomněl, že města, obce i firmy ve sdružení I/11 - I/57 investovaly do projektové přípravy rozestavěné silnice mezi Ostravou a západem kraje miliony korun.

"Podle dodavatele staveb je nutné dokončit na I/11 technologické celky. Nelze odejít od rozbetonovaného mostu a podobně. To vše bude stát zhruba 100 milionů korun," řekl Mališ s tím, že zakonzervování staveb si vyžádá další investice. S tím souhlasí i starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD), podle něhož vyjde "zmrazení" staveb na stejné peníze jako jejich dokončení. "Budeme bojovat do poslední chvíle," řekl bohumínský starosta. Nedokončený most v části Skřečoň by dlouhodobě odřízl strategický přístup do centra města. Vedení Bohumína trvá také na dokončení dalších mostů, kruhových objezdů a propojení obchvatu - staveb, které souvisejí s dokončením posledního úseku dálnice směrem k česko-polské hranici.

Také pro vedení Frýdku-Místku je zastavení příprav stavby obchvatu města nepřijatelné vzhledem k rostoucí kamionové dopravě, která souvisí s automobilkou Hyundai. "Proto doufáme, že se podaří přesvědčit vládu, aby se finance na obchvat našly. Pokud se s ministrem nedohodneme, budeme nejspíš nuceni k razantnějším krokům, které poukážou na nezbytnost obchvatu," řekl ČTK primátorčin náměstek Petr Cvik (ČSSD).

O tom, že stanovisko ministerstva není konečné, je přesvědčený i moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas (ČSSD). Podle něho jsou všechny zastavené stavby pro kraj nezbytné. "Rozestavělo se sice více, než jsme schopni nyní zvládnout. Přesto je na místě akce dokončit. Konzervace povede k jejich devastaci, a tím i k hospodářským škodám," řekl ČTK Palas.

Autor: Halfarová Hana

Publikováno: Zpravodajství ČTK

Datum: 13.8.2010

Zpět

Zajímavé

Odkazy