Rubrika: Kraj Moravskoslezský
Skandální, absurdní, nepřijatelné. Tak reagují představitelé Moravskoslezského kraje a vedení dotčených obcí a měst na seznam zastavených staveb ministra dopravy Víta Bárty.
OSTRAVA - Břetislav Koláček z Krnova už dávno cestu do práce přes Ostravu do Bohumína vyměnil za jinou. Cestování z Opavy do Ostravy je totiž pro řidiče hotovým utrpením. "Ta cesta je špatná. Nejhorší je to mezi Hrabyní a Velkou Polomí, kde jsou často kolony kvůli nehodám," říká a nad rozhodnutím ministra dopravy kroutí hlavou. "Cesta mezi dvěma velkými městy, jako jsou Opava a Ostrava, by měla mít určitou úroveň. A to za současného stavu rozhodně nemá."
Seznam zastavených staveb, který ministr dopravy Vít Bárta včera představil, šokoval nejen Břetislava Koláčka. Rozhodnutí zastavit tři už zahájené stavby silnic a zároveň přípravy dvou projektů v kraji pobouřilo i přestavitele kraje a dotčených měst a obcí. Právě v našem kraji totiž bude zastavených staveb nejvíce. "Rozhodnutí ministerstva dopravy ve věci zastavení staveb v našem kraji, ale i jinde v České republice, považujeme za skandální, neboť se jedná o dlouhodobě připravované investice, které jsou prioritou kraje v rámci zvýšení dopravní obslužnosti a komfortu a vyvedení dopravy z měst," poukazuje náměstek hejtmana kraje Miroslav Novák a dodává, že za vůbec nejtragičtější považuje zastavení dálničního přivaděče v Bohumíně-Skřečoni. "Město Bohumín je kvůli této stavbě již déle než rok ve stavu velmi kolabující dopravy," říká.
To potvrzuje starosta Bohumína Petr Vícha, který ještě v úterý ministrovi poslal dopis, aby situaci v Bohumíně přehodnotil. "Stavba dálnice nás obtěžuje dopravou, hlukem, prachem a rozděluje město. Jezdí se dlouhými objížďkami, centrem města probíhá prašná stavba, nemáme most přes železnici a veškerá doprava, včetně té kamionové, jezdí objížďkou přes centrum města," přibližuje Petr Vícha.
To, že jeden den přijede do kraje ministr životního prostředí Pavel Drobil a slibuje miliardy na zlepšení ovzduší včetně obchvatů měst a na druhý den přijede ministr dopravy a hrozí zastavením rozestavěných obchvatů, považuje za paradoxní. "Chápeme, že stát potřebuje ušetřit, ale nelze zastavit stavby v nejprašnějším kraji a před jejich dokončením," míní. Jak dodává, podle informací, které má, bude zakonzervování stavby stát skoro stejně jako dokončení dálničních úseků. Stejně tak nepřijatelné je Bártovo rozhodnutí i pro Frýdek-Místek. "Doufáme, že se vládu nakonec podaří přesvědčit, aby se finance na obchvat města našly. Pokud se to nepovede, budeme nejspíš nuceni přikročit k dalším, razantnějším krokům, které na nezbytnost obchvatu poukážou," říká náměstek primátora Petr Cvik.
Co říkáte na zastavení staveb?
Myslíte si, že se jedná o šetření na správném místě?
Pište na: redova@mfdnes.cz
***
FAKTA
Bártův seznam staveb v regionu
Zastavené stavby
I/11 Mokré Lazce, hranice okresů Opava a Ostrava
I/67 Skřečoň - Bohumín, obchvat, přivaděč D47
I/56 Ostrava - prodloužená Místecká, přivaděč
D47 I/9 Sosnová - mimoúrovňové křížení
Rozložené financování
D47 Bohumín - státní hranice
Zpomalení realizace
I/11 Ostrava - Prodloužená Rudná
Zastavení příprav
R48 Frýdek-Místek, obchvat
Autor: Jalůvková Iva
Publikováno: Mladá fronta Dnes
Datum: 14.8.2010