Rubrika: Kraj Moravskoslezský
Rozhodnutí ministra zastavit některé již zahájené stavby silnic v kraji označují místní politici za skandální. Upozorňují i na to, že se kvůli chybějícím úsekům cest může citelně zhoršit stav ovzduší. Dnes budou s Vítem Bártou jednat v Praze.
OSTRAVA - Lavinu nevole mezi regionálními politiky vyvolal ministr dopravy Vít Bárta, když oznámil, že zastavuje stavbu hned několika důležitých silnic v kraji včetně dvou dálničních přivaděčů. Zástupci radnic a kraje se zlobí. Říkají, že pokud se co nejrychleji nedostaví potřebné úseky cest, přispěje to mimo jiné k citelnému zhoršení kvality ovzduší, které v regionu patří k nejhorším v Evropě.
"Nynější rozhodnutí ministra Bárty zastavit výstavbu silnice I/11 z Opavy do Ostravy a dvou přivaděčů k dálnici D47 pokládáme za mimořádně nešťastné, protože povede ke zhoršení ovzduší ve městě a okolí. Navíc u dálničního přivaděče na silnici I/56, který by byl dokončený do tří měsíců, je takový krok obzvlášť neblahý," řekl Dalibor Madej, náměstek primátora Ostravy pro životní prostředí.
Podobně se vyjádřil i starosta Bohumína Petr Vícha, který řekl, že radní města zásadně nesouhlasí se záměrem vlády přerušit stavební práce na rozestavěné dálnici D47 a novém skřečoňském mostě v Bohumíně. Také Vícha upozornil na to, že jedním z důsledků zastavení budování důležitých silnic bude nárůst hluku a prachu. Těmi už dnes výrazně trpí lidé v Bohumíně, přes jehož centrum vede kvůli stavbě dálnice objížďka využívaná tisíci aut včetně kamionů.
Za nešťastné považuje rozhodnutí ministra Víta Bárty i Petr Jančík z Vysoké školy báňské. "Ostrava a vůbec moravskoslezský region by měl mít před všemi dalšími regiony Česka přednost v dostavbě plánovaných dopravních staveb. A to proto, že je nejznečištěnější oblastí z celé republiky," řekl Petr Jančík, jehož tým před časem provedl studii, která ukazovala, jak se změní kvalita ovzduší v regionu po dokončení všech důležitých dopravních staveb. Tým prokázal, že vybudování těchto cest bude mít podstatný dopad na kvalitu ovzduší v centru Ostravy.
Petr Jančík řekl, že dominantní vliv na kvalitu ovzduší mají zplodiny z dopravy pravděpodobně v Ostravě-Porubě, která je stranou velkých průmyslových zdrojů. To si myslí například i Vendula Krčmářová z ostravské pobočky ekologického sdružení Arnika. "Vzhledem k tomu, že většina průmyslových zdrojů je na opačné straně města a s ohledem na to, že i proudění větru je v této části města jiné než na většině území Ostravy, předpokládám, že doprava bude pro Ostravu-Porubu velkou zátěží," řekla Vendula Krčmářová a dodala, že nesouhlasí hlavně s tím, aby ministerstvo v kraji pozastavilo stavby silnic, jež mají odvést intenzivní dopravu z vnitřních částí měst. Popojíždějící kolony aut ve městech totiž kvalitu ovzduší zatěžují ještě víc než auta, která projíždějí plynule.
Právě kolonám aut se nyní ale asi nevyhnou lidé, kteří bydlí u úseku ulice Rudná v Ostravě. Cesta v Rudné se totiž od soboty 14. srpna až minimálně do 15. října bude opravovat a je téměř jisté, že se na ní budou tvořit kolony. Na tom, že plánovanou rekonstrukci silnice v ulici Rudná v úseku od křižovatky s ulicí Vratimovská po křižovatku s Místeckou už nelze dál odkládat, se shodli v červenci silniční správci, zástupci dopravní policie a dotčených obcí.
"Souvislé koleje vznikající extrémním zatížením silnice, které zde dosáhlo již při posledním sčítání třiceti tisíc vozidel, totiž denně ohrožují bezpečnost provozu na jedné z nejzatíženějších silnic v kraji a stav cesty se dále zhoršuje," vysvětlil mluvčí krajského úřadu Pavel Olšovský. Upřesnil, že oprava zmíněného úseku silnice v Rudné, během níž bude uzavřen jeden jízdní pruh, proběhne ve čtyřech etapách. V současné první etapě, která potrvá do 27. srpna, se bude opravovat úsek od sjezdu z Rudné na Frýdeckou po křižovatku Rudná-Vratimovská.
Řidiči nejsou z předpokládaných kolon nadšeni, někteří z nich ale současně potvrzují, že cesta opravu potřebovala. "Bylo to tam takové už trošičku vyjeté a když víc pršelo, už byla v kolejích cítit voda," popisuje například Daniel Binder, který Rudnou projíždí denně při cestě do zaměstnání v Opavě. Vzhledem k tomu, že bydlí v Havířově, kde se opravuje kruhový objezd, vyjíždí pro jistotu o patnáct dvacet minut dřív. "I kdyby se stalo, že se do kolony nedostanu, je časová rezerva nutná," říká mladík.
FAKTA
Vliv aut na ovzduší
Zplodiny z dopravy jsou hlavním zdrojem znečištění třeba v Ostravě-Porubě. V desítkách procent lze jejich vliv na znečištění ovzduší vyčíslit v průmyslových lokalitách.
Co byste vzkázali ministrovi, který pozastavil důležité stavby silnic? Pište na: redova@mfdnes.cz
Autor: Radová Markéta
Publikováno: Mladá fronta Dnes
Datum: 16.8.2010