Bude obchvat? Naděje vysvitla

Lidé na Karvinsku mají novou naději, že se přece jen dočkají obchvatů, které je zbaví množství aut projíždějících přes centra měst a obcí

KARVINSKO - Už je to dvacet let. Karviná stále čeká, až stát najde peníze a postaví jí obchvat. Město by se tak zbavilo množství aut, která projíždějí jeho centrem a zhoršují stav životního prostředí. Radnice léta tvrdí, že bez obchvatu je regulace ovzduší ve městě nemožná. V souvislosti s novým zákonem o ovzduší se nyní ukazuje, že má pravdu. Ministerstvo životního prostředí vypracovalo studii pro zavedení nízkoemisních zón. Co to znamená? Města by mohla zakázat vjezd starších aut například do center. Umožnil by to nový zákon o ovzduší. Ze studie však jednoznačně vyplynulo, že pro Karvinou či Bohumín je zavedení nízkoemisních zón bezpředmětné, pokud města nebudou mít obchvaty. "Do plánu pro letošek se nám podařilo spolu s ostatními obcemi prosadit, že s ministerstvem dopravy začneme pracovat na přípravě obchvatu," řekl starosta Bohumína Petr Vícha. Jde o stavbu, která by vedla podél Bohumína-Skřečoně, Dolní Lutyně, Dětmarovic a Karviné.

Dětmarovice, kterými projede ve špičce až tisíc aut za hodinu, již vyhlásily pro veřejnost podpisovou akci na podporu výstavby obchvatu z Bohumína do Karviné. Potrvá minimálně do konce února. "Lidé mohou výstavbu obchvatu podpořit podpisem na internetových stránkách Dětmarovic, anebo osobně na jednom z deseti míst přímo v Dětmarovicích," sdělila Lucie Balcarová, mluvčí Bohumína, který výstavbu obchvatu plně podporuje.

"Abychom se v Bohumíně zbavili nákladní dopravy, která projíždí centrem města, potřebujeme, aby stát dostavěl dálnici a dálniční přivaděč ze skřečoňského mostu. Ale kamiony ze Skřečoně dostaneme pryč až ve chvíli, kdy bude existovat obchvat," vysvětlil Petr Vícha.

A také primátor Karviné Tomáš Hanzel upozornil, že obchvat je pro město klíčový, jinak se velkého množství projíždějících nákladních aut nezbaví. "Pro stavbu obchvatu jsme udělali maximum. Nyní je na státu, aby začal jednat," řekl Tomáš Hanzel. Podle odborníků z ministerstva životního prostředí je možné zavést nízkoemisní zóny v Českém Těšíně a Orlové ihned. Naopak v Havířově by opatření údajně nepomohlo.

Zákon o nízkoemisních zónách bude platit údajně již od září. Pokud si města vznik zón schválí, musí počkat dalších dvanáct měsíců - kvůli informování veřejnosti. Zóny s omezeným počtem aut by tak začaly platit na podzim 2013.

FAKTA

Obchvat Karviné
Město čeká na stavbu obchvatu již dvacet let. Primátor Tomáš Hanzel apeloval na ministra dopravy Pavla Dobeše naposledy na konci loňského roku. To už bylo jasné, že ani pro tento rok stát nevyčlení peníze na stavbu. Teď však vysvitla naděje - ze studie ministerstva životního prostředí vyplynulo, že obchvat je nutný, pokud města na Karvinsku chtějí zlepšit životní prostředí zavedením takzvaných nízkoemisních zón.

Autor: Bartíková Petra

Publikováno: Mladá fronta Dnes

Datum: 16.2.2012

Zpět

Zajímavé

Odkazy