Ministerstvo životního prostředí preferuje přípravy staveb silničních obchvatů měst.
BOHUMÍN, HAVÍŘOV - Dobrá zpráva? Snad. Současný ministr životního prostředí i za své předchůdce konečně zjistil,co může pomoci zlepšit stav ovzduší na průmyslovém Karvinsku - silniční obchvaty měst. A dal jim zelenou. Místní samospráva ve spolupráci s úředníky příslušných ministerstvev má bezodkladně začít s přípravami.
Toto je jedno z opatření, které je součástí tzv. Akčního plánu, jenž obsahuje konkrétní kroky pro zlepšování ovzduší pro letošní rok. Jeho finální verzi zveřejní ministerstvo na konci února. "Jsme rádi, že se nám do Akčního plánu pro letošní rok podařilo prosadit, že se začne pracovat ve spolupráci s ministerstvem dopravy na přípravě hned dvou obchvatů, a to obchvatu BohumínaSkřečoně, Dolní Lutyně, Dětmarovic a Karviné a také na obchvatu Havířova," řekl starosta Bohumína Petr Vícha, který je členem pracovní skupiny pro tzv. Akční plán pro Moravskoslezský kraj na rok 2012, který byl v Bohumíně schválen minulý týden. Ministerští úředníci vypracovali studii k zavedení nízkoemisních zón, ze které jednoznačně vyplynulo, že pro většinu měst je zavedení nízkoemisních zón bez vybudování obchvatů nemožné, což je případ například Bohumína, Karviné nebo Havířova.
Tato informace mnohé potěšila, byť její význam nepřeceňují. S ohledem na nedostatek peněz na dopravní stavby je víc než pravděpodobné, že ani do roku 2020 plánovaná silnice, která má spojit Bohumín s Karvinou a odklonit přitom tranzitní dopravu mimo Dolní Lutyň a Dětmarovice, postavena nebude. "Jestliže je ministr seznámen se situací a i díky tomu se podařilo prosadit přípravu této stavby do tzv. Akčního plánu, je to dobrá výchozí pozice při jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic," myslí si starosta Dětmarovic Ladislav Rosman. Dodal, že dopravní situace v Dětmarovicích, jejichž středem projede ve špičkách až tisíc aut za hodinu, už místní vyprovokovala k sepsání petice, v níž požadují právě urychlení přípravy stavby nové spojnice Bohumína s Karvinou (příhraniční spojka D47 a R48).
Ta má vést od bohumínské části Skřečoň podél železniční trati až do Starého Města v Karviné, kde by se měla napojit na jihozápadní obchvat města. Přípravy této stavby jsou nejdál, a její část má dokonce už i územní rozhodnutí, ovšem stát nemá na financování peníze. Právě z tohoto důvodu je karvinský primátor Tomáš Hanzel skeptický. "Je samozřejmě dobře, že ministr považuje obchvat Karviné za prioritu, nicméně záleží také na postoji vlády, která na stavbu schvaluje peníze. A těch moc není. Já osobně jsem v této věci skeptický a myslím si, že obchvat nebude ani za 10 let," tvrdí Hanzel.
Zato havířovského náměstka primátora Eduarda Heczka postoj ministra životního prostředí Tomáše Chalupy a zařazení přípravy obchvatu Havířova do tzv. Akčního plánu potěšil. "Bude to mít jednoznačně pozitivní efekt. Každé doporučení a nálepka priority je dobrá, zejména v předprojektové přípravě. Vnašem případě nejde pouze o obchvat Havířova, ale o spojnici Bohumína s Třanovicemi a dále se Slovenskem. Navíc na přípravách pracujeme prakticky už více než 10 let a jsme tedy dál než u spojnice Bohumín - Karviná," řekl Heczko. Jeho názor zní: pracovat na přípravách, i když peníze na realizaci jsou v nedohlednu. "Jakmile se ale objeví, můžeme začít. Budemeli projektově připraveni," říká náměstek havířovského primátora.
Autor: Januszek Tomáš
Publikováno: Havířovský deník
Datum: 14.2.2012