Rubrika: Dostavba dálnice u Bohumína
BOHUMÍN - Poté co se trápení obyvatel Bohumína, kteří v posledních měsících kličkují mezi semafory, výkopy a po objížďkách kvůli několika velkým uzavírkám, pomalu, ale jistě chýlilo ke konci, přišla z Prahy šokující zpráva: "Stavba dálnice se kvůli nedostatku státních prostředků zastavuje!"
Stavbou dálnice se myslí nejen budování vlastního tělesa dálnice, jehož kontury už dnes rozdělují centrum Bohumína od jeho staré části a některých okrajových městských částí, ale též dálničního přivaděče, který má vést od Skřečoně zadem kolem aquacentra po okraji Nového Bohumína. A právě jeho součástí je Skřečoňský most, s jehož stavbou jsou dělníci zhruba v polovině.
Proč zastavit jeho stavbu právě teď? V Bohumíně však není nikdo, kdo by toto rozhodnutí chápal jako racionální. Zejména obyvatelé Skřečoně, kteří musejí už dobrého tři čtvrtě roku při každodenní cestě do centra, ať už za prací, nebo cestou s dětmi do školy nebo na úřad, podniknout cestu po jedné ze dvou objízdných tras. "Už jsme si toho za těch mnoho měsíců užili dost. Netrpělivě proto čekáme, kdy bude most hotový a bude možné opět jezdit do města nejkratší cestou. Tohle rozhodnutí mi přijde jako naprostý nesmysl," říká třiačtyřicetiletá Ilona Peterová, která se svými dětmi absolvuje během školního roku pětkrát týdně cestu ze svého domu ve Skřečoni do centra i několikrát denně.
"Místo jednoho kilometru najedu osm. No je to hrůza. Ať si to pan ministr přijde vyzkoušet, jak se nám tady žije," dodává.
Paní Peterová rozhodně není sama, komu se rozhodnutí ministra dopravy Víta Bárty nelíbí. Ve Skřečoni zřejmě není nikdo, kdo by měl pro zastavení stavby mostu pochopení.
Lidé i radnice jsou zajedno
A své obyvatele podporuje i radnice. Vedení města už svůj nesouhlas s tímto rozhodnutím tlumočilo dopisem starosty Petra Víchy ministru Bártovi. Obsah dopisu je nasnadě: starosta vyzývá jménem všech Bohumíňanů ministra, aby své rozhodnutí ještě přehodnotil.
"V minulých letech byla dostavba dálnice už několikrát ohrožena. Naštěstí stavební firmy stavěly dále, byť jim stát platil opožděně. Ovšem je to pořád lepší varianta než konzervace staveb, která je finančně i technicky náročná. Vznikají tím obrovské škody," tvrdí bohumínský starosta Petr Vícha. Současný stavební ruch v Bohumíně má podle něj za následek zvýšenou prašnost, hluk, neustálý pohyb nákladních aut a těžké stavební techniky. A navíc rozděluje město.
"Řidiči musejí skrz město jezdit po dlouhých objížďkách, centrem města probíhá prašná stavba, nemáme most přes železnici a veškerá doprava, včetně té kamionové, jezdí objížďkou přes centrum města. Proto považujeme zastavení stavby nového mostu za velmi nešťastné řešení a budeme za jeho dokončení ve stanoveném termínu bojovat do poslední chvíle," prohlásil Vícha. Dodal, že jako člověk i politik (Vícha je starostou a také senátorem za ČSSD - pozn. aut.) chápe, že stát potřebuje ušetřit, ale nechápe, proč zastavovat stavbu v nejprašnějším kraji republiky, a navíc před jejím dokončením.
Foto popis: Spojení centra Bohumína se Skřečoní zajišťuje pouze lávka pro pěší. Cyklisté musí kola vést, což je pro mnohé do strmého kopce docela obtížné. "A zkuste si to tady, když je mokro. Strašně to klouže," říkají mnozí obyvatelé.
Foto autor: KA - Tomáš Januszek
Autor: Januszek Tomáš
Publikováno: Týdeník Karvinsko
Datum: 24.8.2010