Konec osoby blízké!?

Poslanecká sněmovna přehlasovala Senát a potvrdila novelu, podle níž za dopravní přestupky odpovídá provozovatel automobilu.

Anabáze odstraňování osoby blízké z českého právního prostředí se zřejmě chýlí ke konci. Odpovědnost provozovatele silničního vozidla, jak ji obsahuje novela silničního zákona, sice v červenci Senátem neprošla, jenže dolní komora parlamentu Senát v září přehlasovala. V platnost novela vstoupí, pokud ji podepíše prezident.

Pokud se tak stane, řidiči od 1. ledna 2012 musí zpozornět. Poslanci trvají na změně, podle níž za dopravní přestupky jednoznačně odpovídá provozovatel automobilu. Prakticky to znamená, že se řidiči už nebudou moci vymlouvat na to, že za volantem neseděli oni, ale osoba blízká. Při hlasování bylo 106 ze 157 přítomných pro, změnu nepodporovali jen sociální demokraté. "Velké množství přestupků zůstává nepotrestáno kvůli výmluvám na osobu blízkou," řekl ve sněmovně ministr dopravy Pavel Dobeš z Věcí veřejných. Týká se to více než 60 procent přestupků.

Až 10 000 korun Úřady tak budou moci majitele vozu potrestat, když se jim nepodaří zjistit řidiče, který přestupek spáchal. Provozovateli vozu bude hrozit pokuta až 10 000 korun, ovšem nepřičtou se mu body. Trestu se provozovatel vozu vyhne jen v případě, že prokáže, že mu auto bylo ukradeno nebo že ho převádí na někoho jiného. Podle ministra dopravy Dobeše je v evropských zemích obdobné ustanovení běžné - například ve Francii, Nizozemsku či Finsku. Provozovatel vozidla je odpovědný také v Rakousku, kde však kvůli tomu dokonce měnili ústavní pořádek.

Odpovědnost za čin jiného Nová úprava se bude týkat zejména přestupků zjištěných automatickými záznamovými zařízeními a porušování zákazů stání a zastavení. Proti změně, která má být podle ministerstva dopravy jakýmsi "bičem" na řidiče, kteří lžou, vystoupil poslanec Daniel Korte z TOP 09. "Na institut osoby blízké si nedovolili sáhnout ani komunisté v padesátých letech," řekl Korte. Proti návrhu, který prosazovalo ministerstvo dopravy, protestovali také senátoři. "Majitel vozu je odpovědný za vozidlo. Ale může nést odpovědnost za to, že řídil někdo jiný? A jestliže jelo auto rychleji, vznikla někomu škoda? Pokud někomu, tak městské pokladně a způsobili ji spíše městští policisté, kteří nebyli schopni zastavit vozidlo," argumentoval při projednávání v horní komoře parlamentu jeden z odpůrců návrhu, senátor Jiří Pospíšil z ODS. Diskuze o předloženém návrhu vedená v červenci 2011 v Senátu se týkala především toho, že není možné požadovat odpovědnost za chování třetích osob po provozovateli a že nelze nikomu upírat právo nevypovídat proti sobě nebo osobě blízké.

Zazněly i názory, že státní orgány by měly usilovat o postih konkrétního pachatele přestupku v terénu, a ne pouze v kancelářích vyhodnocovat záznamy radarů a kamer. Podle senátora Víchy (ČSSD) by úpravu využíval každý, protože by stačilo zaplatit pokutu a nebyly by uděleny trestné body.

Odpůrci namítají, že je nesprávné převádět odpovědnost na majitele vozidla. Pokud bude potrestán a zaplatí pokutu, tak jako soukromá osoba má mnohem menší možnost vymoci úhradu peněz, i kdyby šlo o příbuzného nebo známého.

Jen jeden řidičák

Osoba blízká tak zastínila hlavní změnu v této novele, která má zamezit takzvanou "řidičákovou turistiku". Úřady budou moci podle změny zákona, který nyní čeká na podpis prezidenta, od příštího roku kontrolovat, jestli žadatel o řidičský průkaz už nějaký jiný řidičák nemá nebo zda mu řidičské oprávnění neodňaly úřady jiného členského státu Evropské unie.

Foto popis: Přestupky zaznamenané kamerami bude možné řešit s provozovatelem vozidla, který za ně bude zodpovědný.

Autor: Pudil Tomáš

Publikováno: Lastauto omnibus

Datum: 10.10.2011

Zpět

Zajímavé

Odkazy