Rubrika: Kraj Moravskoslezský
"Jde mi o ovzduší," řekl prezident. Přesto vetoval novelu zákona o ochraně ovzduší. Má pomoci ovzduší. Třeba zrušením poplatků na dálnici v obcích za smogu. Z kraje zní i rozladěné reakce.
HAVÍŘOV - "Veto prezidenta u takového zákona se městu samozřejmě nelíbí," shrnuje názor magistrátu mluvčí Havířova Eva Wojnarová. "Znečištěné ovzduší a špatné životní prostředí je téma, se kterým se v Havířově potýkáme dnes a denně. A když měl konečně vejít v platnost zákon týkající se ochrany ovzduší, nestalo se tak," pokračuje Wojnarová. Zástupci Havířova podobně jako třeba Karviné upozorňují na to, že pro zlepšení ovzduší v jejich městech je přínosná hlavně ta část novely, která umožňuje vládě svým nařízením zpřísnit podnikům maximální povolená množství vypouštěných zplodin - takzvané emisní stropy. Průmysl je totiž podle většiny odborníků hlavní příčinou toho, proč je ovzduší v kraji nejhorší v zemi a z nejhorších v Evropě.
"Myslíme si, že stát by měl stanovit jasná pravidla pro znečišťovatele a jasné sankce a že by regulovat měl. Firmy, které u nás podnikají, si mohou dovolit leccos, tytéž firmy s továrnami jinde po Evropě díky jasným zákonům ne," uvádí Šárka Swiderová, mluvčí Karviné. O poznání méně vstřícně však zástupci měst vnímají další body novely: možnost zavádění nízkoemisních zón a využívání dálnice na území obcí za smogu zdarma.
"Možnost zakázat vjezd starším autům do center měst je dnes pro Karvinou řešení nepraktické, neboť máme jen jednu důstojnou silnici, ta vede přímo centrem a nás trápí tranzit přes město. Systémové řešení je pro nás jedině obchvat. Stát nám ho slibuje deset let a pořád se nic neděje," reaguje Swiderová na bod novely, který se týká nízkoemisních zón. Do nich by mohla vjíždět jen auta, která nevypouštějí moc jedovatých zplodin. Radnice by ale zároveň musely navrhnout adekvátní objízdnou trasu.
Obchvat potřebuje podle primátora Petra Víchy (ČSSD) i Bohumín. Stejně jako bezplatnou dálnici. Ta by podle něj ale měla být stejně jako v Praze a Brně bez poplatku natrvalo. Nejen při smogu. "Nikdo nebude ráno čekat, jestli náhodou nebude vyhlášena smogová situace, aby mohl do práce po dálnici," myslí si Petr Vícha, který coby senátor hlasoval proti novele zákona.
V názoru ho podporuje i náměstek primátora Ostravy Aleš Boháč (ČSSD). "Dálnice na území měst by měly být zdarma, a to po celý rok," říká. Navrhovatelé novely jsou přesvědčeni o její potřebnosti. "Byli jsme přesvědčeni o tom, že novela zákona může pomoci zlepšit ovzduší na Ostravsku a myslím, že o tom bylo přesvědčeno i 141 poslanců, kteří hlasovali pro přehlasování veta Senátu. Nicméně komentář pana prezidenta je třeba brát vážně," říká poslanec Pavel Drobil (ODS).
Jeho kolega ze Sněmovny Pavol Lukša (TOP 09) připomíná, že jedním z hlavních důvodů, proč poslanci navrhli novelu zákona, byla snaha přinést účinnější nástroj ke zlepšení ovzduší na Ostravsku dřív, než začne platit zcela nový zákon o ovzduší. Ten se chystá už pár let. Návrh teď čeká na zařazení do programu jednání vlády. Ve hře je ale ještě pořád i novela zákona. Vrátí se do Poslanecké sněmovny, kde ji poslanci budou mít šanci přehlasovat.
Markéta Radová
Souhlasíte s důvody prezidenta Klause, proč vetoval návrh zákona?
Pište na: redova@mfdnes.cz
FAKTA
Proč prezident vetoval novelu
Prezidentovi vadí, že novela zákona není vládním návrhem, ale poslaneckou iniciativou, a neprošla tak standardní legislativní procedurou. Návrh zavádí "sporné regulační mechanismy" a vytváří prostor pro korupci. "Na čistotě ovzduší mi zejména v dlouhodobě poškozených průmyslových aglomeracích velmi záleží, ale nemohu se smířit se zákonem, který zamýšlené pozitivní výsledky nepřinese a navíc bude mít za následek nezamýšlené důsledky negativní," říká Václav Klaus.
Zdroj: www.klaus.cz
Autor: Radová Markéta
Publikováno: Mladá fronta Dnes
Datum: 27.6.2011