REGION - "V současné době o využití výše uvedené možnosti neuvažujeme," řekla mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková. Pokud není realizován obchvat města, kterým denně projíždí kolem 45 tisíc vozidel, omezení vjezdu "starým" vozidlům do některých částí města podle jejích slov zásadní vliv na životní prostředí nebude mít.
"Domníváme se také, že nelze vybrat vhodné lokality pro omezení vjezdu ,starých' vozidel bez znalosti fungování dopravy na území města jako celku a bez možnosti simulace tohoto opatření na dopravu v něm. Proto se nyní zpracovává dopravní model města. Pak nelze vyloučit, že se podaří vybrat lokality vhodné k realizaci opatření podle uvedeného zákona," dodala.
"Myšlenka na vznik zón je chvályhodná a diskutovali jsme o ní. Třinec však o nízkoemisních zónách se zákazem vjezdu neekologických vozidel zatím neuvažuje -město tomu není z hlediska geografického ani urbanistického přizpůsobeno," uvedl místostarosta Třince Ivo Kantor.
Na Karvinsku chtějí obchvat
Svých starých aut se nejspíše nebudou muset zbavovat obyvatelé Karvinska. Radnice totiž se zavedením nízkoemisních zón, kde by měly neekologické vozy vjezd zakázán, příliš nepočítají. Přivítaly by spíše obchvat, který by dopravu z měst vyvedl. "Centrem nám projedou desetitisíce aut denně, které nemají jinou možnost vzhledem k absenci obchvatu," uvedl primátor Karviné Tomáš Hanzel s tím, že v případě uzavření centra by nastal dopravní kolaps.
Jak upozornil starosta Bohumína Petr Vícha, mohou obce využít tohoto opatření, jen když existuje jiná komunikace stejné nebo vyšší třídy. "A pokud taková je, tak přece není nutné čekat na smog a můžeme dopravu přemístit natrvalo," řekl Vícha.
Opava a Hlučín: Ne
"V tuto chvíli se o takové variantě v Opavě neuvažuje a vedení města zatím o tomto problému nejednalo. Už v minulosti se hovořilo o tom, že ovzduší v Opavě není standardně v takovém stavu znečištění, aby bylo třeba k takovému opatření přistupovat. Ukáže-li se ale v nadcházející zimě tento problém jako trvalejší, určitě budou vhodná opatření využita," řekla na téma regulace dopravy v období smogu Lada Dobrovolná, mluvčí opavského magistrátu. Z Hlučína je odpověď stejná. "Město Hlučín o podobné regulaci neuvažuje, a to ani v dlouhodobém, ani v krátkodobém horizontu," tlumočil názor vedení města Miroslav Pech, mluvčí hlučínské radnice.
Zbytečný zákaz
Na Novojičínsku považují oslovení starostové měst zákon omezující vjezd starých a neekologických vozidel za zbytečný. Například v Novém Jičíně již tak mají omezen vjezd na náměstí a nevidí důvod pro další omezení. "Město o nějakém dalším omezení neuvažuje," sdělila mluvčí novojičínské radnice Marie Machková. Obdobně vnímají "iniciativu" poslanců také v historickém Fulneku. "Vůbec o tom neuvažujeme a zdá se nám to nesmyslné. Už z toho pohledu, kdo by to měl třeba hlídat a kontrolovat," zmínila se starostka Fulneku Jana Mocová.
***
Aleš Juchelka (TOP 09): Pokud si představím situaci v Ostravě, tak bude významnou podmínkou pro stanovení nízkoemisních zón dobudování dálničních přiváděčů prodloužená Rudná, Místecká a takzvaný severní spoj. Stejně bude důležité dobudovat obchvaty měst Frýdku-Místku, Karviné a Havířova - jinak nebude splněna podmínka převést dopravu na objízdnou trasu po silnici stejné nebo vyšší třídy. Bude třeba najít prostředky a přesunout je do Státního fondu dopravní infrastruktury. Osvobození od zpoplatnění dálnice - tento nástroj se týká v případě našeho kraje pouze Ostravy, a to z toho důvodu, že se na úseky dálnice D1 na území města vztahuje opatření, které se na podobné úseky například v Brně jako na úseky stávající nevztahuje - cílem je tuto situaci narovnat, tedy dosáhnout stavu, kdy úseky dálnice D1 na území města Ostravy nebudou obecně zpoplatněny.
Petr Kausta (Ostravak): Je to jeden krok k řešení špatného ovzduší v Ostravě. Je nepochybné, že na znečištění vzduchu v Ostravě se podílí i doprava, proto by bylo namístě, kdyby auta v době smogu nemohla do zátěžových oblastí vjíždět. Aby to fungovalo, bude ale nutné přijmout opatření z hlediska parkování vozidel, a především včas a účinně informovat lidi, kteří se do těchto zón musejí dopravovat, a podniknout další kroky. Chci ale zdůraznit, že nízkoemisní zóny problém znečištěného vzduchu nevyřeší. Aby se nám tu lépe dýchalo, musíme snížit zatížení průmyslem, velkých průmyslových znečišťovatelů, to je ta hlavní příčina.
Josef Babka (KSČM): Tato novela zákona ničemu neprospěje. Naopak může vytvořit korupční prostředí na ministerstvu životního prostředí vůči velkým znečišťovatelům. Vytvoření nízkoemisních zón v Ostravě může být bráno jako nakročení k dobrému, ale zároveň může znamenat diskriminaci starších občanů. Jsou to hlavně oni, kdo vlastní stará auta. Ostrava potřebuje něco jiného pro zlepšení vzduchu - záchytná parkoviště na okraji města, aby se více jezdilo městskou hromadnou dopravou, a řešení statické dopravy v centru města.
Zpravodajové deníku
Publikováno: Moravskoslezský deník
Datum: 8.9.2011