Nízkoemisní zony asi na Karvinsku nevzniknou

Města by spíše uvítala obchvat, který by prý situaci vyřešil efektivněji.

KARVINSKO - Bojíte se, že budete do konce roku muset vyměnit své staré auto za nové, protože vám radnice zakáže vjezd do centra kvůli novele zákona o ochraně životního prostředí? Jak to tak vypadá, panika je zbytečná. Města v regionu totiž toto opatření vesměs odmítají.

Podle mluvčí Českého Těšína Doroty Havlíkové je pro ně toto opatření ve městě zbytečné. "Jsme malé město a těch aut, která do centra vjíždějí, není až tak moc," uvedla českotěšínská mluvčí. Navíc podle ní nejsou osobní auta největším zdrojem znečištění ve městě. "Nákladní dopravu, která je určitým zdrojem znečištění, jsme již v minulosti od centra odklonili a mnohem větší znečištění pro nás představují železárny," dodala Havlíková s tím, že zdrojem prachu je také železnice.

Novinku odmítají také v Bohumíně. Podle starosty Petra Víchy se jedná pouze o populistické předvolební gesto, které v praxi vůbec nemůže pomoci. "Obce mohou toto opatření použít pouze, pokud existuje jiná komunikace stejné nebo vyšší třídy. Je-li taková silnice, tak přece nepotřebujeme čekat na smog a doprava se vymístí natrvalo," vysvětlil starosta Bohumína. Mnohem lépe tento problém řeší obchvat, který má město hotový až na dvoukilometrový úsek spojující obchvat se skřečoňským mostem. "Momentálně se na dostavbě přiváděče pracuje, ale prosakují zprávy, že by se v rámci úspor státu mohla stavba zastavit," prozradil Vícha.

Zda nízkoemisní zóny vzniknou v Havířově, zatím vedení města neví. "Určitě se celou záležitostí budeme zabývat a umožněné alternativy zvažovat. Proběhne diskuse nad tímto tématem průřezově odbory magistrátu a musejí projednat alternativy také odborné komise města. Rovněž orgány města se musejí vyjádřit," uvedla mluvčí Havířova Eva Wojnarová.

Karviná by chtěla raději obchvat

Podle primátora Karviné Tomáše Hanzla jsou nízkoemisní zóny dobrá možnost k omezení znečišťování v době smogu, Karviné však tato možnost nijak nepomůže. "Náš problém se jmenuje tranzit - centrem města nám po jediné důstojné silnici jezdí desetitisíce aut denně, nemají jinou možnost, protože městu chybí obchvat, který nám stát slibuje už skoro dvacet let," uvedl Hanzel.

Nízkoemisní zony asi na Karvinsku nevzniknou

Zákaz vjezdu do města pro vybraná auta nevidí reálně podle místostarosty Radislava Mojžíška ani v Orlové. "Nemáme v okrajových částech města odstavná parkoviště, pouze ve staré Orlové, kde by mohli lidé nechat svá auta a dojet do města MHD. Chybí i tolik potřebný obchvat města," vysvětlil místostarosta. Podle jeho slov by to přineslo více komplikací než efektu. "Ale je to pouze můj soukromý názor, v radě ani na zastupitelstvu jsme to zatím neprojednávali," dodal Mojžíšek.

David Gorgol

Autor: Gorgol David

Publikováno: Karvinský a havířovský deník

Datum: 8.9.2011

Zpět

Zajímavé

Odkazy