Konec klikatým cestičkám, chůzi přes staveniště a provizorní lávce z lešení. Chodci a cyklisté již využívají nový most ve Skřečoni. Brzy se po něm projedou také auta, autobusy. Bohumínští se nemůžou dočkat.
Když jedu kolem skřečoňského mostu, říkám si, vypadá to nadějně, už brzy po něm zase budeme moci jezdit," popsala Lucie Kandráčová z Plavecké školy Bohumín. Jak dodala, děti ze Skřečoně to v poslední době neměly vůbec jednoduché. "Kdykoliv chtěly do města, do kina nebo na bazén, musely jet autem nebo autobusem. Po mostu se totiž nedalo chodit," vylíčila obyvatelka Bohumína.
Klikatým cestičkám, chůzi přes staveniště a provizorní lávce z lešení už je ale konec. Nový most ve Skřečoni již využívají chodci i cyklisté. Přestože stavba ještě není zcela hotová, pěšky a na kole se dá místem bezpečně projít. Starou ocelovou lávku, která vedla nad železnicí a byla pro pěší a cyklisty v místě stavby jedinou spojnicí mezi Novým Bohumínem a Skřečoní, na začátku tohoto týdne stavbaři s pomocí jeřábu rozebrali na kusy. "V současné době jsou v místě napojení k ulici Jana Palacha hotovy všechny hlavní živičné povrchy, jako poslední stavbaři položí obrusné vrstvy. Stane se tak až na konci září, aby se předešlo případnému poškození povrchu stavebními stroji," uvedla tisková mluvčí Bohumína Lucie Balcarová. Pro automobily již slouží propojení ulic Jana Palacha a Na Hrázi.
Auta vjedou na nový most už za dva týdny
Na mostě nyní probíhají dokončovací práce. "V tuto chvíli doděláváme chodníky a obruby, zakládáme schodiště z boční strany mostu," sdělil hlavní stavbyvedoucí Martin Mohler. Schody pro pěší z boční strany, které by lidem měly zkrátit cestu, ale v dohledné době fungovat nebudou. "U této stavby ještě probíhá změnové řízení. Teprve až skončí, budeme znát termíny dokončení schodiště," dodal Mohler. První automobily by se po novém mostě měly projet v polovině října, se slavnostním otevřením město počítá 14. října.
"Stavba sice nebude hotová do všech detailů, ale bude schopna bezpečného zkušebního provozu," vysvětlila Lucie Balcarová. Kompletní dokončení první etapy výstavby mostu stavbaři provedou příští rok v dubnu. "Dokončení skřečoňského mostu, jehož stavbu, ale i výstavbu obchvatu zhruba před rokem dočasně zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, je pro nás prioritou," řekl již dříve starosta Bohumína Petr Vícha.
Stavba mostu se po protestech mnoha tisíců lidí nakonec obnovila. Letos v červenci se začalo i s dostavbou dvou a půl kilometrového napojení skřečoňského mostu na dálnici. Napojení má sloužit jako obchvat. "Pro město je tento dálniční přivaděč nesmírně důležitý, protože teprve po jeho dokončení dostaneme nákladní dopravu pryč z centra Bohumína. Bez obchvatu nám kamiony budou jezdit přes město pořád. Předpokládáme, že dokončení všech dálničních staveb se dočkáme v polovině příštího roku," uvedl starosta.
Přivaděč má být 1 182 metrů dlouhý, odbočka k aquacentru by měla mít 230 metrů. Náklady na výstavbu přivaděče jsou 100 milionů korun. Po otevření mostu se od 17. října začne s opravou ulice Lidická, která je v těsné blízkosti mostu podél železnice a při stavbě dostala nejvíce zabrat. "V souvislosti s opravou ulice počítáme dvakrát s uzavírkou, a to na tři až pět dnů," dodala tisková mluvčí Bohumína.
Děti ze Skřečoně vozí domů školní autobus
Děti ze Skřečoně, které chodí do školy v Nové Vsi, vozí zpátky domů školní autobus. V městské části totiž nejsou chodníky a kvůli výstavbě nového skřečoňského mostu přes ni jezdí velké množství nákladní dopravy. Autobus vyjíždí vždy ve dvou intervalech - ve 13.10 a ve 14 hodin. Město za jeho provoz od září do prosince zaplatí 90 tisíc korun.
Petra Bartíková
FAKTA
Most ve Skřečoni
* Spojuje centrum Bohumína s městskou částí Skřečoň a výpadovkou na Dolní Lutyni, Dětmarovice či Karvinou.
* Nový skřečoňský most nahrazuje starý, který byl již technicky nevyhovující.
* Jeho nedílnou součástí je také dálniční přivaděč a obchvat, proto nabízí i lepší dopravní řešení a přímé napojení na dálnici D47.
* Vybudování nového silničního mostu přijde na 994 milionů korun. Je 100 metrů dlouhý a unikátní zavěšená konstrukce, složená ze čtyř mohutných pylonů a ocelových prutů, váží 650 tun. Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic.
Zdroj: MÚ Bohumín
Foto popis: Téměř dokončeno Přes most ve Skřečoni již mohou cyklisté i pěší. Brzy se dočkají i řidiči.
Foto autor: Pavel Čempěl
Autor: Bartíková Petra
Publikováno: Mladá fronta Dnes
Datum: 29.9.2011