Klíčové cesty v kraji: nejsou peníze, stavby se zpozdí

Spojka Ostravy s Opavou, obchvat Bohumína či zbytek dálnice zůstanou staveništěm. Ministerstvo dopravy nemá na jejich dokončení peníze. Ministr kvůli tomu zítra přijede do Ostravy.

OSTRAVA - Jen na stavbu cest s podílem peněz z Evropské unie postačí navrhovaný rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Je o deset miliard nižší. Pro Moravskoslezský kraj to znamená další čekání na klíčové dopravní stavby. Zpoždění čeká silnici I/11 mezi Opavou a Ostravou, obchvat Bohumína a zřejmě také dotažení dálnice D47 k polským hranicím.

"Snažíme se ještě s ministrem financí jednat. Pokud však bude schválený takto drastický rozpočet, nejsme schopní říct jakýkoliv termín dokončení staveb silnic v Moravskoslezském kraji," uvedl Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Dodal, že vládou schválený sedmatřicetimiliardový limit sotva postačí na splacení národního podílu u staveb spolufinancovaných Unií. Ty ostatní mají smůlu.

Proti dalšímu zpomalení staveb v kraji se však ohrazují místní politikové i řidiči. "Pro město je dálniční přivaděč nesmírně důležitý. Teprve po jeho dostavbě dostaneme nákladní dopravu z centra. Předpokládáme, že se konečně dočkáme dokončení všech dálničních staveb," reagoval starosta Bohumína Petr Vícha na zprávu, že dva a půl kilometru dlouhý přivaděč na dálnici D47, který se začal budovat teprve na začátku prázdnin, nebude dokončen podle plánu.

Zpoždění pravděpodobně čeká i samotnou dálnici, a to i přesto, že se Česká republika zavázala dostavět ji do začátku Mistrovství Evropy ve fotbale, které začíná v Polsku v červnu příštího roku. "Rádi bychom to stihli. Ale s těmito financemi to nemůžeme zaručit. Musíme počkat, jak dopadne hlasování o státním rozpočtu," říká Martin Novák z ministerstva dopravy.

Stejný osud potká také už několikrát oddalované dokončení stavby silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou. "Mokré Lazce budou pokračovat, prodloužené Rudné hrozí zpoždění. Původní termín dokončení nestihneme a žádný další nedokážeme odhadnout," dodává Novák.
"Návrh rozpočtu považuji za neuvěřitelný. V podstatě se vracíme do roku 2009, kdy byla tato stavba bezprecedentním způsobem vyřazená z evropských fondů a následující rok pozastavena nekoncepčním rozhodnutím exministra dopravy Bárty," říká starostka Hrabyně Zdeňka Jordánová.

Auta z Opavy do Ostravy teď jezdí přímo přes Hrabyň. Podle loňského sčítání Ředitelství silnic a dálnic tudy denně projede na patnáct tisíc aut. "Jezdím tudy do práce a zpátky. Kvůli rozestavěné cestě je tam svedená doprava ze čtyř do dvou jízdních pruhů a omezená rychlost. To se teda nepodobá jízdě po silnici první třídy. Měli by to dokončit, za pět let jim to zaroste a budou začínat úplně znovu," myslí si řidič Radek Váleček.

Zítra do kraje dorazí ministr dopravy Pavel Dobeš. "Setká se s představiteli kraje a bude s nimi o dopravní problematice diskutovat," upřesnil mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Krajští představitelé i řada sdružení mají v plánu přípravu rozpočtu připomínkovat. Říkají, že vnímají rozpočtovou realitu, ale je třeba najít kompromis a návrh rozpočtu kompromisem není.

Podrobnější informace o situaci si od schůzky s ministrem slibuje například viceprezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Jan Fabián. "Půjde už o třetí jednání s ministerstvem dopravy. Našimi prioritami jsou silnice Opava Ostrava a infrastruktura směrem na Slovensko. Chci si na schůzce doplnit informace a teprve potom bude jasné, jaké kroky uděláme dál," uvedl Fabián.

Dodává, že se sdružení dlouhodobě snaží najít kompromis, aby se zbytečně neplýtvaly peníze na méně důležité stavby, ale aby se také kvůli penězům nezastavovaly stavby klíčové. Sdružení bude hledat i mezinárodní podporu. "Jestliže se jednání vyhrotí, přizpůsobíme rétoriku i formu našeho dalšího postupu. Je možné, že přijdou na řadu petice, demonstrace. Problémem se každopádně budeme razantně zabývat dál, od roku 1995 to děláme stále," dodal Fabián.

Předložený návrh rozpočtu fondu dopravy má dvě varianty. Žádná z nich však s dokončením zmiňovaných staveb v termínu nepočítá. Ohrožené jsou také další cesty. Vůbec se například nezačne s dostavbou silnice I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká. Omezí se i stavba cyklostezek, bezpečných přechodů či protihlukových opatření.

Žaneta Motlová

FAKTA

Zpožděné stavby

Obchvat Bohumína
- jde o napojení skřečoňského mostu na dálnici D47, které vyvede náklaďáky z centra Bohumína. Hotovo mělo být příští rok.

Dálnice D47
- až k polským hranicím měla být dálnice průjezdná od dubna 2012.

Silnice I/11 mezi Opavou a Ostravou
- některými úseky denně projede až pětadvacet tisíc aut.

Autor: Motlová Žaneta

Publikováno: Mladá fronta Dnes

Datum: 24.8.2011

Zpět

Zajímavé

Odkazy