Obchvat Frýdku-Místku a dostavba dálnice D47 v Bohumíně - tyto stavby se asi odloží FRÝDEK-MÍSTEK, BOHUMÍN - Tlak na ministry nové vlády, aby šetřili, kde se dá, pocítí na vlastní kůži i obyvatelé Moravskoslezského kraje. Ministr dopravy Vít Bárta má na stole seznam škrtů v investicích do dopravních staveb, které by zastavily tok peněz do připravovaného a tolik potřebného obchvatu FrýdkuMístku a dostavby dálnice D47 z Bohumína k polským hranicím. O přesném seznamu míst ministerstvo stále jedná. Informovaly o tom v pondělí Lidové noviny. Zastavit se může dostavba dálnice D47 k polským hranicím Kvůli stop stavu u vznikajících silnic přijde v republice o práci několik tisíc lidí. Jednotlivá města budou nadále sužovat uzávěrky, objížďky a dopravní zácpy. "Chápu nového ministra, že chyby se staly za jeho předchůdce Řebíčka, když nasmlouval více staveb, než na které jsou peníze. Nelze ale zastavit stavby zrovna v nejprašnějším kraji a před jejich dokončením," uvedl starosta Bohumína Petr Vícha. Dodal, že již nyní stát platí s velkým zpožděním a že stavaři v práci pokračují díky svým prostředkům. K včasnému dokončení šestikilometrového úseku komunikace město navíc tlačí i další faktory. "Existují mezinárodní smlouvy s Polskem o připojení na navazující polskou dálnici a stavby by měly být ukončeny do roku 2012 s ohledem na plánované mistrovství Evropy ve fotbale," řekl Petr Vícha. Úseky obou republik se totiž podle plánu mají otevřít současně. Výstavba dálnice odděluje některé městské části od centra Bohumína. Než se dokončí mosty, které novou komunikaci překlenou, musí řidiči jezdit dlouhými obchvaty. Kvůli dálničnímu přivaděči pracovníci strhli most, který vedl přes železnici, což pro město znamená další objíždění. "Pokud by tedy ministerstvo omezilo právě tyto stavby, tak se utrpení nejen řidičů, ale zejména chodců a cyklistů prodlouží," dodal starosta Bohumína. Obchvatu Frýdku-Místku se lidé hned tak nedočkají Mezi další komunikace, které by mohlo rozhodnutí ministra dopravy zakonzervovat, patří dlouho očekávaný obchvat Frýdku-Místku. Město jej však potřebuje. Čtyřpruhovým průtahem ze sedmdesátých let totiž denně jezdí na čtyřicet tisíc automobilů a patří tak k nejvíce frekventovaným dopravním tepnám v České republice. Ministr blokuje peníze na silnice Již v minulosti se kolem nového obchvatu objevila nejedna komplikace. S jeho stavbou se podle náměstka frýdecko-místecké primátorky Michala Pobuckého mělo začít minulý rok, ale ještě ani o letošních prázdninách nebyly vykoupeny všechny potřebné pozemky. Kvůli zásahu stavařů do přírody v okolí koryta řeky Morávky a negativnímu vlivu komunikace na kvalitu vody a vzduchu byli proti obchvatu místní ekologové. Požadovali, aby byly plány na výstavbu obchvatu posuzovány podle přísnějších zákonů. Spor skončil až u Nejvyššího správního soudu, který věc vrátil k posouzení Městskému soudu v Praze. "Nejvíce tím trpí lidé, kteří už například odprodali své domy ležící na trase obchvatu. Pro zástupce některých ekologických organizací to možná může být zábavné, ale město obchvat opravdu potřebuje," řekla tehdy primátorka města Eva Richtrová. Budoucnost výstavby nové komunikace, která by odlehčila dopravě ve Frýdku-Místku, tedy zůstává i nadále nejasná. FAKTA Zastavené stavby Bohumín - dálnice D47 Chybí dostavět šestikilometrový úsek k hranicím. Na polské straně se však nemá kde napojit, Poláci totiž dostavbu dálnice k české hranici kvůli nedostatku peněz před časem zastavili. Frýdek-Místek Už léta čekají obyvatelé města na obchvat, který by ulehčil dopravě v centru města, kde projíždějí denně tisíce aut a kamionů. Jakub Záhora, s přispěním Darka Štalmacha
Autor: Záhora Jakub
Publikováno: Mladá fronta Dnes
Datum: 3.8.2010