Ostrava se hádá, Bohumín slaví

Ministr dopravy Vít Bárta na severní Moravě odvolával, co odvolal. Někde se stavět přece jen bude BOHUMÍN - "Přivezl jsem vám špatné počasí a dobré zprávy," prohlásil ministr dopravy Vít Bárta, když se včera ráno v Ostravě za hustého lijáku vítal se zástupci Moravskoslezského kraje. Pro první část jeho severomoravské návštěvy to platilo beze zbytku. Před radnicí v Bohumíně, kam přijel asi v deset hodin, na něj v ustávajícím dešti čeká starosta, lidé z vedení úřadu, řadoví úředníci a zhruba padesátka zvědavců. Od ministra čekají jediné - potvrzení slibu, že před několika týdny zastavená stavba mostu u Skřečoně bude pokračovat. "Občanům Bohumína bych se chtěl omluvit. Zbořit starý most, nový rozestavět a nedokončit si ministerstvo dopravy nemůže dovolit," vzkázal Bárta, přijal petici s více než deseti tisíci podpisy proti zastavení stavby a s rozesmátým vedením Bohumína šel dohodnout, kolik metrů silnice se postaví. Za několik minut je jasné, že v Bohumíně vznikne nejskromnější možné řešení. Kromě mostu samotného se vybuduje návazný kruhový objezd a přípojná silnice. To vše do půlky příštího roku. Most, který by měl z příhraničního města odvést kamionovou dopravu, nyní most příliš nepřipomíná. Jen rozestavěné železné konstrukce na straně jedné, betonové nosníky připomínající U-rampu na straně druhé. Mezitím pak několikakolejná trať a přes ni provizorní lávka pro pěší. To je prozatím vše. "Doufám, že to dostavíte," naléhá na ministra starší muž, který se opírá o zábradlí na provizorní lávce. "Dostavíme, slibuji," odvětí ministr a po chvíli nasedá do svého služebního audi, aby zvěstoval daleko horší zprávy Ostravě. "Á, velkolepé silnice v americkém stylu," komentuje ministr z auta rozlehlou mimoúrovňovou křižovatku na severu města. Kvůli té tu ale Bárta není. Míří ke stavbě prodloužení Místecké ulice. Tedy k další stavbě, jejíž zařazení na seznam zastavených projektů označil Bárta za minu nastraženou bývalým šéfem Ředitelství silnic a dálnic Alfrédem Brunclíkem. Na nedokončeném úseku už čekají projektanti. S plánky v rukou se snaží ministrovi demonstrovat nevyhnutelnou potřebu dokončení stavby. "Co je tady největší problém?" ptá se Bárta. "Tenhle špunt. Bývalá ulice Cihelní se kvůli stavbě rozkopala a auta nyní jezdí skrz město," vysvětluje mu zásadní problém zaměstnanec ŘSD. "Tak opět zprovozníme Cihelní," odvětí ministr a projektanti nesměle přitakají. "Na nic jiného nejsou peníze," uzavře debatu. Staví se, na co máme Svůj odpor vůči škrtům ale Ostravané rozjedou až v teple zasedací místnosti na krajském úřadě. "Vy jste k nám strašně nespravedlivý. Nejvíce staveb zastavujete u nás. V Brně jste slíbil téměř všechno," pustil se do Bárty náměstek primátora Ostravy Zdeněk Trejbal. "Naprosto ignorujete koncepci rozvoje silnic tady ve městě. Jedna silnice bez druhé tu být nemůže," pokračuje naštvaný Trejbal. "Koncepce nyní neplatí. Staví se to, na co máme," odvětí Bárta, který Ostravě přislíbí ještě stavbu západní části pokračování Rudné ulice, tedy další přípojky na dálnici. Nic víc z něj Ostravané nedostanou. Ještě hůře je na tom Frýdek-Místek. I když se představitelé města, které je poslední zastávkou ministra na jeho druhé cestě severní Moravou, předhánějí v pohostinnosti, ničeho jiného než pokračování příprav na nový obchvat města nedocílí. Jinak řečeno, stavět se bude tehdy, až budou peníze. Foto popis: Odvolal dvě stopky. Ministr dopravy Vít Bárta na své cestě po Moravskoslezském kraji změnil dvě rozhodnutí o zastavení staveb: starostovi Bohumína Petru Víchovi (vpravo) slíbil, že ve městě dostaví most, a v Ostravě přikývl na prodloužení Místecké ulice. Foto autor: ČTK - Petr Sznapka JOSEF KOLINA

Autor: Kolina Josef

Publikováno: Lidové noviny

Datum: 28.8.2010

Zpět

Zajímavé

Odkazy