Senát vrátil Sněmovně s připomínkami zpět návrh novely zákona č. 361 o provozu na pozemních komunikacích. V této předloze je totiž závažná chyba, a kdyby nebyla napravena, řidiči by už za méně než 0,3 promile alkoholu nedostávali body, ale pouze pokutu. Zatímco pro vrácení novely hlasovalo 49 z 69 přítomných senátorek a senátorů, z podaných pozměňovacích návrhů prošly jen ty, na nichž se shodl senátní hospodářský výbor a jež se týkaly už zmíněné chyby. Bouřlivě ale senátoři diskutovali o měření rychlosti v obcích. Podle návrhu novely už totiž strážníci nebudou muset používat přenosné značky Měření rychlosti a Konec měření rychlosti, a radary budou smět umísťovat všude tam, kde jim to Policie ČR dovolí. Kubera: Měření je obrovský byznys "Jsem přesvědčen, že městská a obecní policie má zcela jiné úkoly než měření rychlosti. To je obrovský byznys zejména pro ty, kteří pronajímají obcím radary a berou si od nich až polovinu vybraných pokut. I někteří starostové vedou strážníky k motivaci, aby dali co nejvíce pokut a měřili," uvedl v rozpravě například senátor Jaroslav Kubera (ODS). Naopak podle senátora Petra Víchy (ČSSD) tabule informující řidiče o úsecích, kde se měří rychlost, smysl opravdu nemají. "Jestli se má jezdit v obcích padesátkou, tak máme všichni jet padesátkou. Policisté nevyberou ani korunu pokuty, když všichni budou dodržovat silniční předpisy," zdůraznil. Přes tento argument nakonec chybělo pouhých pět hlasů ke schválení pozměňovacího návrhu senátora Petra Pakosty (ODS), aby značky Měření rychlosti a Konec měření rychlosti zůstaly i nadále a navíc nebyly přenosné jako dosud, ale umístěny v obcích nastálo. Pakostův návrh totiž podpořilo 30 z 69 přítomných. Podíl bodů za rychlost se díky značkám snížil Zastánci zachování těchto značek věří, že při novém projednávání novely ve sněmovně se problém měření rychlosti otevře znovu. Oporu mají ve statistice bodového systému, podle níž bylo v roce 2008, tedy ještě před zavedením zmíněných značek, za překročení povolené rychlosti v obcích uděleno 43 procent všech bodů, které řidiči v ČR dostali. Naopak loni, kdy už strážníci museli o měření informovat značkami, bylo za rychlost jen 30,9 procenta bodů. Spor lze ale ve Sněmovně čekat také o alkohol za volantem. Vždyť i mezi poslanci jsou zastánci stejného názoru, jaký teď v Senátu vyslovila jeho místopředsedkyně Alena Palečková (ODS): "Řidiči by samozřejmě pít vůbec neměli. Jako člověk, jenž strávil čtvrt století v laboratořích, však vím, že každé měření má své limity. A netrestat řidiče do 0,3 promile by chyby v měření eliminovalo." Jiří Novotný
Autor: Novotný Jiří
Publikováno: Právo
Datum: 19.3.2011