Ostrava - Některé části chystaného nového zákona o ochraně ovzduší, k němuž mohou od nynějška posílat připomínky města a obce, kraje, ale třeba i veřejnost, zatím vyvolávají rozporné reakce. Starostové měst a obcí na Ostravsku a Karvinsku, které MF DNES oslovila, už teď říkají, že některé body navrhovaného zákona zlepšení ovzduší, které je v regionu nejhorší v zemi, asi nepomohou. Zároveň připomínají, že diskuze o návrhu zákona teprve začíná. Nový zákon chce umožnit zmírnit například emise z dopravy. Město a obce budou moci podobně jako v Německu zavádět takzvané "nízkoemisní zóny". Omezit dopravu? Nemožné, zní z Karviné i Bohumína. Po jejich stanovení by do jistých částí města, které se potýkají se špatným ovzduším, mohla vjíždět jen vozidla splňující dané emisní parametry. "Inspiraci jsme hledali v Německu," poznamenal k tomuto bodu návrhu zákona Jan Kužel zministerstva životního prostředí. Dodal, že čeští řidiči by nálepku opravňující k vjezdu do vymezených zón mohli užívat v Česku i Německu. "Toto opatření je pro Bohumín prakticky nepoužitelné. Do velkých podniků jako je Bonatrans, ŽDB Group a další, je nutné se dostat, a jiné cesty nejsou. Do centra nákladní doprava nezajíždí," řekl například starosta Bohumína Petr Vícha. "Pro nás je dnes málo použitelné," řekla i mluvčí Karviné Šárka Swiderová. "Obchvat, to je to, co město potřebuje a co ovzduší uleví." (Viz Návrh... str. C3) Markéta Radová
Publikováno: Mladá fronta Dnes
Datum: 17.9.2009