Většina měst na severu Moravy bude dál provozovat městské firmy

Ostrava (ČTK) - Většina velkých měst v Moravskoslezském kraji bude nadále provozovat městské společnosti, přestože jsou některé z nich ztrátové. Radnice nechtějí ztratit kontrolu například nad cenami dopravy nebo tepla. Výjimkou je město Ostrava, které chce postupně přenechat provoz všech svých obchodních společností soukromým firmám. V koncesním řízení chtějí ostravští radní najít soukromého provozovatele také pro všechna parkovací místa ve městě, zjistila ČTK. V Ostravě se letos stane první soukromě provozovanou společností Vítkovice Aréna. Město skrze ni vlastní a doposud provozuje ČEZ Arénu a multifunkční halu, které dotuje zhruba 80 miliony korun. Město by vlastníkem Vítkovice Arény zůstalo i nadále a na základě koncesní smlouvy by kontrolovalo, zda soukromý provozovatel splňuje veřejné zájmy. "Cílem koncesní soutěže, k níž vše směřuje, je snížit dotaci a najít provozovatele, který bude město co nejméně finančně zatěžovat. Nechme soukromé firmy dělat věci, které neumíme. Ušetříme tím desítky milionů korun," řekl už dříve primátor Petr Kajnar (ČSSD). Podobný osud podle něho čeká pravděpodobně všechny městské společnosti - například Dopravní podnik nebo Ostravské komunikace. Město Bohumín na Karvinsku si chce naopak své tři obchodní společnosti ponechat, aby mělo kontrolu nad cenami za poskytované služby. "Myslet si, že soukromník vždy zajistí něco kvalitněji a levněji, je jen ukázka malé sebedůvěry ve vlastní řídící schopnosti," řekl ČTK starosta Petr Vícha (ČSSD). Městu patří akciové společnosti Bohumínský městský servis (BM servis) a Bohumínská městská nemocnice, třetí městskou společností s ručením omezeným je Bospor (Bohumínská sportoviště). Společnosti pronajímají soukromým subjektům jen část svých činností. "Například Bospor pronajal provoz restaurací na zimním stadionu a v Penzionu ve věži. Také BM servis si najímá soukromé firmy na opravy a údržbu," upřesnil starosta. BM servis, který se stará o dodávku tepla, čistotu ve městě i opravu chodníků, je pro město ziskový. "Firma chce v budoucnu hledat strategického partnera, ale to není na pořadu dne," naznačil Vícha. Město nedotuje ani provoz městské nemocnice, která vznikla v roce 2005 transformací z příspěvkové organizace. "Investujeme jen do oprav nemocničních budov a za to máme příjmy z pronájmu," vysvětlil. Jedinému Bosporu, který spravuje ztrátový zimní stadion, město přispívá na provoz - letos osmi miliony korun. Přenechat provoz obchodních společností soukromníkům nebo je úplně zprivatizovat zatím zvažuje opavská radnice. "S koncesním řízením zatím není příliš zkušeností, proto budeme sledovat vývoj v Ostravě. Dlouhodobě uvažujeme o tom, že změníme stávající model - město jako vlastník i provozovatel. Jen jsme ještě nedospěli k závěru, zda jít cestou Ostravy, nebo společnosti zprivatizovat," řekl primátor Zbyněk Stanjura (ODS). Opava vlastní a provozuje několik obchodních společností. Akciová společnost Městský dopravní podnik Opava (MDPO) je podle Stanjury prokazatelně ztrátový. "S dopravním podnikem máme smlouvu o dopravní obslužnosti, kde hradíme ztrátu ročně zhruba 55 milionů korun. Technické služby jsou naopak silnou výdělečnou společností," dodal primátor. Karviná naopak o využití nového koncesního zákona neuvažuje a bude i nadále provozovat ziskové Technické služby, Bytservis i ztrátovou Správu tělovýchovných a rekreačních služeb. "Pokud o něčem podobném budeme někdy uvažovat, pak bychom v první fázi řešili kapitálové účasti v těchto společnostech," naznačil náměstek primátora Zbyněk Gajdacz (ODS). Dodal, že městu se zatím vyplatí společnosti vlastnit i provozovat. Jako stoprocentní vlastník Technických služeb může například veřejnými pracemi zaměstnávat lidi, kteří by práci jinde dostali jen těžko.

Autor: Záveská Hana

Publikováno: Zpravodajství ČTK

Datum: 29.2.2008

Zpět

Zajímavé

Odkazy