V prvé řadě nelze pominout fakt, že stav zcela nového úseku dálnice se ze dne na den zhoršuje a v podstatě již zde nelze jet povolenou rychlostí. To by řidiči na mnoha úsecích spíše létali. Každý den vzniká nový hrbolek a rozběhly se spory o to, kdo za to může. Zda Ředitelství silnic a dálnic, které údajně schvalovalo použitý materiál. Zda firma zhotovitele stavby či subdodavatelé, kteří dodávali materiál. Naskýtá se ještě jeden případný viník.

Jestliže tehdejší ministr Topolánkovy vlády Aleš Řebíček za dobu svého působení v této funkci rozestavěl mnohem více staveb, než nač má republika peníze, a jestliže jeho bývalá firma Viamont za dobu jeho ministerského působení znásobila objem zakázek, a jestliže si z tohoto období odnesl při nevěrohodných majetkových přiznáních jachtu v Toskánsku, byt v Dubaji a jiné výnosy, pak se naskýtá tato otázka. Nemusely zhotovitelské firmy právě z tohoto důvodu šetřit na kvalitě stavby?

Jachta a byt nejsou pro nás, občany kraje, důležité. Ale máme-li kvůli nim roky poskakovat auty po špatné dálnici, pak je pro nás chabou záplatou, že za její užití nebudeme muset platit. Její úseky budou zřejmě často zavřeny a opravovány. Asi by nás trochu potěšilo, kdyby kromě uzavření stavby tak trochu uzavřely příslušné orgány i viníky tohoto stavu. Bez ohledu na to, kde mají byt a jachtu.

A ještě se vraťme k životnímu prostředí. Pochvalme stávajícího ministra za snahu situaci řešit a za to, že každý měsíc do regionu přijede. Minulý ministr Pavel Drobil odtud pocházel, ale jeho sliby na financování některých programů stále řeší Evropská komise. Slíbit není hřích, říkal si tehdy asi, když sliboval dotace na kropící vozy, na zeleň (k jeho cti je třeba přiznat, že alespoň tento projekt se ukázal reálným) a když včas nezastavil zbytečné přijímání žádostí měst a obcí na zateplování veřejných budov.

Vyčíslit zbytečné náklady na tyto žádosti by bylo jistě zajímavým důkazem mrhání veřejných prostředků, ale výsledkem je, bohužel, jen toto postesknutí. Program „Zelená úsporám“ byl zastaven, aniž by byly žadatelům nahrazeny náklady. Na poskytnutí dotací jistě není právní nárok, ne každý obvykle uspěje. Ale jsou-li odmítnuty všechny žádosti se sdělením, že ministerstvo životního prostředí se prostě nedopočítalo a spletlo se a nemá na nic peníze, tak to už by stálo za hledání viníka. Ale to by před volbami na podzim roku 2010 nevypadalo dobře, to si tehdejší ministr Drobil nemohl dovolit. Možná si to mohl také nahrát tehdejší šéf SFŽP Libor Michálek...

Petr Vícha, senátor a starosta Bohumína