Návrh na změnu zákona o registru smluv

8. schůze Senátu (11. funkční období)

2. den schůze – 20. července 2017

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), ve znění zákona č. 298/2016 Sb.

Tisk č. 161

Vystoupení Petra Víchy
(čas
19:12:47 - 19:18:14)

Vážený pane předsedo, vážený pane poslanče, milé kolegyně, vážení kolegové, jsem rád, že kolega Carbol trochu zklidnil emoce... Na  výboru jsme poměrně jednomyslně hlasovali pro návrh – nezabývat se. Přesně pro to, co on tady řekl. To znamená, nesouhlasíme s tím postupem, nechceme s ním mít v tuto chvíli nic společného. Ale návrh je lepší než nic. Sněmovna nás zkrátka může přehlasovat kdykoliv se jí zamane.

Kolega Horník řekl, že si zachováme tvář, míč je na straně sněmovny. Ale ono to tak už v tuto chvíli není. Už jsme postaveni před to rozhodování. Jenom dodávám – a co obce? A co firmy? O jakou tvář tady jde? O jaký míč tady jde? O konkrétní firma a konkrétní dopady, které mají poměrně velké dopady. My si tady hrajeme ping-pong s  Poslaneckou sněmovnou.

Teď jenom abych to tady řekl, protože kolega Martínek tomu věnoval spousty energie – připravuje ústavní stížnost, a vím, že spousta z nás je připravena ji podepsat. Tak aby to byl potom argument i pro ústavní stížnost, tak připomenu postup.

Ve sněmovně přijali zákon o registru smluv. Připomínám, že to nebyl žádný – v řádné legislativně – vládní návrh atd. Byl to poslanecký návrh, nebyl samozřejmě vypořádán. Byl poslán sem do Senátu. Senát k tomu přijal pozměňovací návrh, kterými se snažil ?zespravedlnit? tu věc, zejména pokus se týče firem, aby je postavil na roveň, ať už jsou zřizovány obcemi nebo kraji, nebo státem – na úroveň soukromých firem.

Návrh PS smetla. Přijala svůj původní návrh, aby prakticky pár dnů potom dospěla k rozumu, a byl podán pozměňovací návrh, který byl tedy jednoduchý, že se jenom vyjímá Budvar. To jim trvalo téměř rok, mezitím jsme se už blížili té době, kdy to bylo už drasticky účinné. Přišlo to do Senátu, mezitím se v Senátu trošičku změnilo obsazení, a  tak jsme po velké diskusi přijali pozměňovací návrhy, mezi zespravedlněním firem byla i záležitost, že i Senát, i Poslanecká sněmovna, a někteří další mají zveřejňovat. A teď už jenom hypotetická otázka, jestli je to ten důvod, co sněmovnu vyděsilo – a nejednou přicházejí k tomu, že po 1. 7. s účinností toho zákona to může mít drastické dopady na kdekoho. Ani jsem se ještě nedíval do registru smluv, jestli po 1. 7. – Senát a PS – vlastně oni to odložili, takže neplatí nic... Takže to máme dnes tady. Musím říct, že nebudu, přestože si myslím, že zákon je lepší než nic, tak nemůžu – vzhledem k proceduře – v tuto chvíli hlasovat pro zamítnutí ani pro schválení toho zákona.

Pokud to půjde do podrobné rozpravy, tak samozřejmě podpořím návrh kolegy Martínka na zrušení zákona jako celku. Protože, kolegyně a kolegové, on – podle mého – spravedlivý není. Byl tady k tomu uspořádán poměrně obsáhlý seminář se spoustou účastníků. Byli jsme na  výjezdní cestě do okolních států. Chtěli jsme se zeptat v Rakousku, jak to tam u nich funguje. Považovali nás za blázny, že chceme v konkurenci zveřejňovat smlouvy obecních a krajských firem, když vedle toho fungují soukromé firmy. Pak jsme jim vysvětlili, oč nám jde, a pořád nás považovali za blázny...

Minimálně je tady jedna nerovnost, pokud se týče obcí. Protože tam je, že mají zveřejňovat obce třetího typu s rozšířenou působností. To je ale záležitost státní správy. Ale smlouvy jsou záležitostí samosprávnou. Takže obec, která je menší, má menší rozpočet, musí zveřejňovat; obec, která je větší, má větší rozpočet, zveřejňovat nemusí. Malá příspěvková školní jídelna, obce s rozšířenou působností musí zveřejňovat; velká obrovská obec s rozšířenou působností nemusí zveřejňovat... Prostě, kolegyně a kolegové, myslím, že tento zákon se  nám moc nepovedl. Ať už Poslanecké sněmovně, Senátu, komukoliv. Prostě jako zákonodárcům se nám příliš nepovedl. Naběhli jsme samozřejmě Rekonstrukci státu, jsme strašně spravedliví, chceme, aby tady bylo protikorupční prostředí... Fajn, ale spravedlivě jsme v tomto případě nepostupovali.

Tím bych asi už v této chvíli skončil. Tím, že kolega Horník vetoval zákon, byť to zdůvodnil tím, že si zachováme tvář, a míč je na straně sněmovny, tak nevím, kde v této chvíli je míč. V každém případě si myslím, že pro obce a firmy to dobře v tuto chvíli není. Děkuji za pozornost.



Publikováno: 20.7.2017

Zpět   Poslat e-mailem článek  Vytisknout


Aktuality



20.3.2018
Školáci z Bohumína předali Petru Víchovi pocitovou mapu

Zástupci žákovského parlamentu a společensko-vědního kroužku ze ZŠ Beneše v centru Bohumína debatovali v pondělí 19. března odpoledne se starostou Bohumína a senátorem Petrem Víchou a předali mu pocitovou mapu. Děti v ní označily lokality, v nichž se cítí dobře, i ty, které vnímají jako zanedbané nebo potenciálně nebezpečné. Starosta se při besedě s žáky tak bavil, že málem propásl schůzku s hejtmanem.



30.12.2017
Novoroční proslov Petra Víchy v televizi

Pozitivní přístup, spoustu vzájemné tolerance, dobrou spolupráci, která město posune opět o kus dál přeje Bohumíňákům v novoročním proslovu starosta Petr Vícha. Diváci Televizního informačního kanálu (TIK Bohumín) ho uvidí od soboty 30. prosince 2017. Bohumínská televize projev odvysílá v síti kabelových operátorů i na 59. kanálu v pásmu DVB-T pozemních vysílačů.



20.12.2017
PF 2018

Ať máme v příštím roce dostatek lékařů a sester a nemusíme hledat nouzová řešení!

Pevné zdraví i nervy přeje

Petr Vícha,
starosta Bohumína



27.11.2017
Starostové jednali v Bohumíně

Svazek měst a obcí Karvinska jednal v Bohumíně. Mezi hlavními tématy, která starostové řešili, patřil například zákon o střetu zájmu nebo problematika odpadů a jak s nimi naložit po roce 2024, kdy skončí skládkování.





Copyright © 2007 - 2018 Petr Vícha  | web&design by delameweby.cz | Valid XHTML 1.0  | Počet návštev: 324002