Návrh na změnu stavebního zákona a zákona o územním plánování

7. schůze Senátu (11. funkční období)

2. den schůze – 7. června 2017

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a  stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Tisk č. 108

Vystoupení Petra Víchy
(čas 15:11:04 - 15:18:09)

Vážený pane místopředsedo, vážená paní ministryně, kolegyně a kolegové, budu stručný.

Nejprve, abych využil práva přednosti, tak po dohodě s kolegy, předsedy ostatních klubů, žádám o desetiminutovou přestávku před hlasováním na poradu klubu k tomu složitému procesu.

A teď k té věci samotné. Je nás tady – i když teď momentálně ne – 81 a z různých odborností. A máme hlasovat vždycky o těch zákonech z té široké škály spektra, a ne všichni vždycky všemu rozumějí. Máme tady pár právníků, z nichž jeden vystoupil, že i pro něj je stavební právo složité. Nemáme tady žádného vedoucího stavebního odboru, a, při vší úctě, my ostatní jsme laici v této věci. A to hovořím i o nás starostech. Sám starostuji 23 let, a nejsem na to odborníkem. Máme na to lidi.

A tak jsem se ptal těch odborníků, vedoucích stavebních úřadů v tom mém volebním obvodu a ti mi řekli, že nejraději vzpomínají na ten úplně první stavební zákon. A pak samozřejmě každý další byl horší a horší. Každý další sliboval zjednodušení a přinesl větší složitost. A neočekávají nic jiného ani od tohoto zákona. Ale většinově se přikláněli k tomu, že by jej raději schválili. Paradoxně jedním z důvodů a přednost, kterou tam spatřovali, bylo to, co tady většina z kolegů, kteří tady vystupovali, napadali, a to je účast té veřejnosti.

Musím říct, že lituji spolky, které to myslí dobře, protože bohužel existují spolky, které to dobře nemyslí a které jim tu pověst kazí. A uvedu jeden konkrétní příklad tam od nás. Máme tam takovou lokalitu se dvěma vodními plochami s náletovými dřevinami. A i na tlak veřejnosti, která bydlí v okolí, tak jsme připravili projekt odvodnění té lokality, osázení té lokality, součástí je i kácení několika stávajících náletových dřevin. A připravovali jsme ten projekt ve  spolupráci s Agenturou na ochranu přírody pro dotační titul.

A v poslední fázi toho řízení, protože existuje u nás v okrese nějaký spolek, který takto, musím to použít, se vyjadřuje ke všemu ve všech ostatních obcích, byť když se tam chtěli přijít podívat, tak nevěděli vůbec ani, kde ta lokalita je. Tak ti, protože řekli, že chtějí být účastníky řízení i při kácení byť jen jednoho jediného stromu, tak tam přišli, dali odvolání. A teď už je jedno, jak to odvolání dopadne, protože my jsme tím pádem nemohli podat žádost o dotaci. A občanská veřejnost z naší obce nás málem vynesla v zubech, protože nám řekli, jak je to možné, když jsme to spolu dlouho připravovali, že vy to teď nepodáváte tu žádost? Že to nebudete realizovat? A nebyli schopni pochopit, že přišel jeden člověk z jiné obce, zastřešen občanským sdružením, a zhatil ten projekt.

Takže, milé kolegyně a vážení kolegové, jsou i takovéto spolky a takováto občanská sdružení, kteří to kazí. Je tady návrh, jeden z těch mnoha pozměňovacích návrhů kolegyně Seitlové o účasti dotčené veřejnosti. Když jsem ho dostal, poslal jsem ho hned k nám na stavební odbor a už vznikly dva tři dotazy z hlediska nejasností té dané formulace. To je tady ten § 174a) - účast dotčené veřejnosti. Abych to zjednodušil, která vznikla alespoň 3 roky před dnem zahájení řízení nebo postupu podle tohoto zákona. Nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 30 osob formou podporující podpisové listiny. To ?nebo? znamená, že ten spolek, který už nějakou dobu funguje, tam bude tak jako tak. A to ty spolky založené za těmi ne příliš dobrými účely asi splňují. Pak se tam definuje podpisy obyvatel obce. A hned mi napsali ?co je to obyvatel obce? Je to ten, kdo má trvalé bydliště, nebo kdo tam podniká, kdo tam bydlí?? Atd.

Takže jestliže už v této fázi, ještě to není ani schváleno, ani hlasováno, tak už jsou nejasnosti o výkladu, tak to není úplně dobré. Víte, já když jsem nastupoval na radnici, nás bylo 43, neměli jsme jediný počítač. Ony ještě nebyly tehdy. Jeden xerox tam byl, krátce předtím ještě na kopie bylo potřeba povolení. A dneska nás je 130, všichni mají počítač, a když vypne proud, tak končíme. A všechny ty změny vždycky byly zdůvodňované tím, že to vede ke zjednodušení.

Takže, přátelé, bojím se, že tyhle naše spory neodborníků o odborné záležitosti, kdy i paní ministryně a její Ministerstvo pro místní rozvoj nám k těm pozměňovacím návrhům vydaly nějaká stanoviska, my je tady zpochybňujeme, že všechny ty spory vyřeší, bohužel musím to říct a říkám to dlouho, kolega Kubera taky to dlouho říká, až válka. Historici říkají, že když ta společnost vede k přebyrokratizování, tak to dobře dopadnout nemůže. Bohužel se bojím, že události posledních dnů nám ukazují, že už tady klepe na dveře. Přiznám se, že za těchto okolností, při tom množství pozměňovacích návrhů, při těch sporech nás laiků, já nebudu zítra vystupovat k nelékařským zdravotnickým zařízením, ani bych tady nic nepřečetl ke kmenovým buňkám, protože tomu nerozumím, ale spoustu lidí tady říká odborně o stavebním zákoně, aniž se s ním kdykoli setkala. Tak já tedy dám na stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj a budu v prvé fázi hlasovat pro schválení toho zákona. Děkuji.



Publikováno: 7.6.2017

Zpět   Poslat e-mailem článek  Vytisknout


Aktuality



18.9.2018
Proč jsem nevyplnil Volební kalkulačku

Organizátorům Volební kalkulačky jsem za nabídku na její vyplnění poděkoval. A opravdu jsem velmi váhal, jak na ni reagovat. Studoval jsem jejich 62 otázek několikrát. Bylo by krásně jednoduché na ně populisticky odpovědět. Tak, jak asi chtějí lidé většinový názor slyšet. Ale nemohu. Většina těch otázek totiž není jednoznačná a nelze na ně odpovědět pouhým „ano“ či „ne“. Většinou je to „ano“, ale za těchto podmínek, anebo „ne“, ledaže by… A já nechci uspět ve volbách proto, že budu populistou, a naslibuji něco, co pak nesplním, protože k tomu nebudou podmínky. Nikdo z voličů už pak nesleduje komentáře, ale pouze tabulku s přehledem hlasování.



17.9.2018
Ministryně Maláčová přislíbila pomoc při řešení byznysu s chudobou

Už několik let brojí Bohumín a jeho starosta Petr Vícha proti byznysu s chudobou. Před necelým rokem proto bohumínští radní využili zákonné možnosti a jako první v ČR vyhlásili v  Bohumíně v nejproblémovějších lokalitách hned tři bezdoplatkové zóny. Nově příchozí nájemníci v nich už nemají nárok na doplatek na bydlení. Pomoc přislíbila nová ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová, která v minulých dnech navštívila Moravskoslezský kraj i Bohumín.



11.9.2018
Nejlepším starostou Moravskoslezského kraje je Petr Vícha z Bohumína

Starosta Bohumína a senátor Petr Vícha (ČSSD) je nejlepším starostou Moravskoslezského kraje za období 2014 - 2018. Vyplynulo to z celostátní soutěže Svazu měst a obcí (SMO) ČR. Slavnostní vyhlášení druhého ročníku proběhlo v pátek 7. září odpoledne ve  Španělském sále Pražského hradu za účasti prezidenta i čelních zástupců vlády, parlamentu i samosprávy.



3.9.2018
„Na předvolební kampaň mám 300 tisíc,“ říká senátor Petr Vícha

Společnost Transparency International Česká republika (TI) zaslala senátorovi Petru Víchovi na konci srpna dotazník k transparentnosti financování a vedení předvolební kampaně do Senátu ve vztahu k  veřejnosti. Zajímá ji například financování kampaně, transparentní účet nebo volební akce. Celé znění dotazu TI včetně odpovědi Petra Víchy najdete v sekci Zeptejte se. Zpracovali jsme z něj pro Vás do článku formou rozhovoru ty nejpodstatnější informace.





Copyright © 2007 - 2018 Petr Vícha  | web&design by delameweby.cz | Valid XHTML 1.0  | Počet návštev: 328527