Návrh na změnu zákona o pozemních komunikacích

9. schůze Senátu (10. funknční období)

1. den schůze – 17. června 2015

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na  pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Tisk č. 80

Vystoupení Petra Víchy
(čas 10:43 - 10:46)

Vážený pane předsedo, vážený pane ministře, milé kolegyně, vážení kolegové. Budu velmi stručný. Je vzácná shoda v usneseních v podstatě všech výborů, které se tím zákonem zabývaly. S tím, že výbor pro veřejnou správu tam má dvě změny navíc. A ještě jsou některé tady avizovány. Já bych se chtěl vyjádřit k jedné z nich. Bude o tom asi podrobněji hovořit kolega Carbol, který to na výboru navrhoval. Je to záležitost, která už v hospodářském výboru ve sněmovně získala podporu. Ale pak při hlasování na plénu těsně o 1 – 2 hlasy neprošla. Týká se to nepatrného znění vypuštění slov "silniční vegetace", ale o co jde?

Jestli si vzpomínáte, v určitou dobu v minulosti tady kolega Kubera dal pozměňovací návrh, aby se vlastník staral v zimě o chodníky. Patří mu to, musí se o to starat. A to je úplně stejná záležitost. ŘSD má podél svých cest zeleň a v poslední době se odmítá o ni starat. Chce, aby se v intravilánu obcí o to starala města. Města zase jen obtížně můžou na cizích pozemcích kácet cizí stromy. Pak tam může hrozit nebezpečí od této zeleně. Takže nastávají spory a myslím si, že je jednoduché to vyřešit vypuštěním těchto slůvek. Bude jasné, že vlastník se stará, patří mu to. Když nechce tu zeleň a nepotřebuje, tak ať ji té obci převede, pak se bude starat obec.

Myslím si, že mnohem důležitější jsou ty drobné pozměňovací návrhy, na kterých je tady shoda, se kterými souhlasí pan ministr, než jedna věc, která zajímá média, a to je 130 a 150. A teď je otázka taktiky tady. Takto to říkám, aby prošly ty pozměňovací návrhy, které chceme, tak jak se k tomu postavit z pohledu té rychlosti.

Nejprve jsem na výboru myslel, že by bylo dobré nechat to tak, protože stejně nic nehrozí. A když ministerstvo tu 150 nikde nedá, tak nikde nebude. Proč jsem si to myslel? Protože jsem se podíval do  stenozáznamu a ve sněmovně ta 150 prošla velkou většinou. A ještě je ve  stenozáznamu napsáno: doprovázeno bouřlivým potleskem poslanců. A všichni budeme jezdit 150, radovali se.

Ale na výboru na doporučení pana ministra jsem doporučil změnit taktiku, protože pan ministr je odpůrcem té 150. Média skoro nic jiného nezajímá, než jak tady rozhodneme. 130 – 150. Takže já doporučuji i tu změnu, která tam v tom návrhu je. To znamená, aby bylo jasné, že zůstává 130. Nikde se nebude jezdit více. Pan ministr slíbil, věřím, že to zopakuje ještě, že tím pádem ten návrh tak, jak projde ze Senátu, tak bude mít podporu v Poslanecké sněmovně.

A teď poslední věc, kvůli které jsem chtěl vystoupit. Já avizuji ještě jeden pozměňovací návrh. Dostali jste ho na svá místa. Podám ho potom v podrobné rozpravě, pokud k ní dospějeme. Je to v oblasti účinnosti doplnění jednoho bodu, který by měl účinnost rychlejší než až 1. 1. Je to po dohodě s panem ministrem. Týká se to té zimní údržby, kterou by měly provádět kraje, a tak, aby mohly ji už na  zimu nasmlouvat, pokud by tam byla účinnost až 1. 1., tak by se dostaly do potíží.

Děkuji za pozornost.


Vystoupení Petra Víchy
(čas 12:02 - 12:04)

Děkuji za slovo. Pane předsedo, pane ministře, kolegyně, kolegové, jak jsem avizoval, přečtu krátký pozměňovací návrh, který máte ve svých lavicích.

Za prvé. Část šestá, čl. VIII se mění tak, že nově zní: Část šestá, účinnost, čl VIII. Tento zákon nabývá účinnosti dnem 31. prosince 2015 s výjimkou ustanovení čl. I bodu 11, 36, 37 a čl. II bodu 4, které nabývají účinnosti třicátým dnem po jeho vyhlášení. Tolik návrh.

Do znění, které je v zákoně, se přidává pouze bod 11, tj. ten, který se týká správy silnic. Krátké odůvodnění. Připravenou novelou má být změnou ustanovení § 9 odst. 3 umožněno vlastníkovi silnic první třídy uzavírat smlouvy na správu a údržbu přímo s kraji jako VÚSC. Vzhledem k účinnosti zákona 31. prosince 2015 by nebylo možné tyto smlouvy uzavřít již na zimní období 2015/2016. Vzhledem k tomu se  navrhuje dřívější doba účinnosti novelizace tohoto ustanovení. Děkuji.

Ještě požádám před hlasováním o pětiminutovou přestávku pro klub.



Publikováno: 17.6.2015

Zpět   Poslat e-mailem článek  Vytisknout


Aktuality



26.6.2018
Proč stát hází městům klacky pod nohy?

Stát by měl městům a obcím pomáhat řešit problémy. Od voleb do  poslanecké sněmovny uplynulo půl roku, ale novou vládu s důvěrou stále ještě nemáme. To ale kupodivu nevadí, přináší to velkou stabilitu. Alespoň se totiž nemění k horšímu zákony. Přesto máme ve městech pocit, že nám ministerstva namísto pomoci hází naopak klacky pod nohy. Posuďte sami.



17.6.2018
Návštěvníky Havířova v květech nejvíce zaujalo květinové ztvárnění králíků z klobouku

Senátor Petr Vícha si v půlce června nenechal ujít jubilejní 20. ročník floristické soutěže Havířov v květech, tentokrát s mottem České století. Nejmladší město Česka tak po roce opět rozkvetlo.



30.5.2018
Petr Vícha bude obhajovat senátorské křeslo

Potvrzeno! Bohumínský starosta a senátor Petr Vícha (ČSSD) bude na  v podzimních senátních volbách obhajovat už potřetí post senátora. Oficiálně o tom v minulých dnech rozhodla v Havířově obvodní nominační konference ČSSD.



20.3.2018
Školáci z Bohumína předali Petru Víchovi pocitovou mapu

Zástupci žákovského parlamentu a společensko-vědního kroužku ze ZŠ Beneše v centru Bohumína debatovali v pondělí 19. března odpoledne se starostou Bohumína a senátorem Petrem Víchou a předali mu pocitovou mapu. Děti v ní označily lokality, v nichž se cítí dobře, i ty, které vnímají jako zanedbané nebo potenciálně nebezpečné. Starosta se při besedě s žáky tak bavil, že málem propásl schůzku s hejtmanem.





Copyright © 2007 - 2018 Petr Vícha  | web&design by delameweby.cz | Valid XHTML 1.0  | Počet návštev: 327191