Články z médií

15.6.2012  Evropská unie přispívá na turistické i městské cyklostezky

Publikováno: Obec a finance
Strana: 38
Autor: Škrobálková Renata, Sobek Michal

Rubrika: Evropská unie

Stovky kilometrů nových cyklostezek se staví křížem krážem napříč Moravskoslezským, Olomouckým a Zlínským krajem. Významně přispívají fondy Evropské unie prostřednictvím regionálních operačních programů. Města, obce, sdružení obcí a mikroregiony nabídnuté pomoci z EU hojně využívají. Cyklistika je totiž ekologickou a bezpečnou alternativou motorové dopravy.

"Náš sedmiletý cíl v letech 2007-13 je vytvořit s pomocí evropských peněz 100 kilometrů nových cyklostezek. Nyní je to již bezmála 80 kilometrů," říká David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko, kde přijímají, hodnotí a proplácejí evropské peníze. Připomíná 27 projektů cyklostezek podpořených od roku 2007 dotací 280 milionů korun z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.

Obdobný zájem o podporu bezmotorové dopravy zaznamenal i Regionální operační program Střední Morava, ze kterého bylo doposud financováno 44 projektů za bezmála 550 milionů korun. "V Olomouckém a Zlínském kraji máme k dnešnímu dni nově vybudováno 94 kilometry cyklostezek, které slouží nejen k trávení volného času, ale i k pohodlné a příjemné cestě do práce. Dobrým příkladem je cyklostezka z Velké Bystřice do Hluboček na Olomoucku, která splnila předpokládanou roční vytíženost za první týden provozu," doplnil ředitel Úřadu Regionální rady Střední Morava Ivan Matulík.

V současné době je na Střední Moravě vyhlášena výzva na podporu bezmotorové dopravy v regionu, ve které je připraveno 160 milionů korun. Kraje, obce a jejich organizace i podnikatelské subjekty mohou své projekty předkládat na Úřad Regionální rady do konce května letošního roku.

Díky evropským penězům dojedou cyklisté z Krnova přes Opavu do Velkých Hoštic, nebo z Ostravy do Beskyd, což jsou největší projekty, které jsou také coby cyklostezky nadregionálního významu zvýhodněny několika plusovými body v hodnocení žádostí o dotaci. V dotačních podmínkách je stanovena mimo jiné také maximální cena za metr čtvereční nové cyklostezky. Důraz se klade také na výsledek v podobě počtu uživatelů cyklistických stezek a tras. Právě vyvážený vztah mezi rozpočtem projektu a přínosem pro lidi je klíčem k úspěchu a získání dotace.

Nové cyklostezky umožní podívat se na kole a pěšky do míst, kam to dříve nešlo nebo to bylo komplikované. Znamenají nové zážitky, bezpečnější a ekologickou dopravu. Navíc se tím zatraktivnil region pro turisty. Vznikají nejen nové turistické, ale také městské cyklostezky, neméně důležité v životě lidí ve městech a obcích. Dostat se pohodlně z jednoho konce města na druhý, neskončit v dopravní zácpě nebo pod koly automobilů je většinou problém. Představitelé mnohých měst a obcí jej za pomoci evropských peněz již vyřešili.

Cesta na kole nebyla v Krnově nikdy bezpečnější

Frekventované silnice v Krnově byly v minulosti svědkem mnoha kolizí automobilů a kol. Město se tento problém rozhodlo řešit výstavbou oddělených cyklistických stezek na ulicích Albrechtická, Bruntálská a Opavská. Podél obousměrných cyklotras je situováno množství vyhledávaných firem a služeb, které jsou častým cílem obyvatel v ranních i odpoledních hodinách. Přes tři kilometry nových stezek vzniklo převážně zabráním části chodníku. Na toto drobné omezení si však chodci dle vlastních slov zvykli poměrně rychle a nyní si naopak pochvalují, že se nemusejí obávat střetu s cyklistou v místě vyhrazeném pro chodce.

"Cyklisté se tu pletli mezi auta a samozřejmě, že to dělalo zlou krev na jedné i na druhé straně. Přistoupili jsme proto k vybudování pruhů určených výhradně pro ně. V maximální míře jsme se navíc snažili začlenit stezky do zelených pásů," popisuje Michal Skalka z městského úřadu v Krnově. Nové cyklostezky zde vyšly díky výběrovému řízení na méně peněz, než se původně čekalo. Evropská unie prostřednictvím ROP Moravskoslezsko přispěla částkou 5,5 milionů korun z celkových nákladů 7,5 milionů korun.

V Bohumíně se jezdí na kolech místo MHD

V Bohumíně možná nemají městské autobusy proto, že je tam tolik oblíbená cyklistika. Kromě stávajících tras vznikly nově bezmála tři kilometry jednosměrných cyklostezek. Cesty do práce a do škol je příjemnější i velkému množství místních lidí. Vedle části přechodů pro chodce navíc vznikly také přejezdy pro kola a ochranné ostrůvky. "Šlo nám hlavně o zvýšení bezpečnosti. Cyklostezka spojuje městskou část Šunychl s centrem a zároveň je to pro řadu lidí trasa do zaměstnání, vedoucí po ulicích Šunychelská a Štefánikova," popisuje umístění Věra Vzatková z městského úřadu v Bohumíně. Výhodou stezek je přímé napojení na navazující trasy z okolních obcí a také na mezinárodní cyklistické trasy vedoucích do Polska. Rekonstruované komunikace jsou bezbariérové a vybavené slepeckou reliéfní dlažbou. "Jsem také příznivcem cyklistiky, mám dokonce dvě kola přímo u sebe v kanceláři pověšené na zdi, tak abych mohl kdykoli vyrazit do města," usmívá se starosta Bohumína Petr Vícha. Do výstavby stezek vložilo město 9 milionů korun, z toho 7 milionů korun obstarala dotace z ROP Moravskoslezsko.

Cyklostezka okolo přehrady Olešné Prim mezi zprovozněnými turistickými cyklostezkami drží cyklostezka okolo přehrady Olešné. Podél celého břehu totiž byla vybudována cyklistická stezka s kvalitním asfaltobetonovým povrchem, který si kromě cyklistů pochvalují také vyznavači in-line bruslení. Profil trati, místy široké až 4 metry, je mírně zvlněný a ozvláštněný několika mosty. Trasa navazuje přímo na hráz, střídá příjemně stinné lesní úseky s prosluněnými rovinami a na opačné straně ústí v cestu podél kempu. "Tento projekt uspěl s žádostí o dotaci ve výši 20 milionů korun z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko. Oblast kolem Olešné tak krom aquaparku získala další významnou turistickou atrakci vhodnou pro letní i zimní využití," popsal Pavel Osina, vedoucí oddělení ekonomického rozvoje frýdecko-místeckého magistrátu. V zimních měsících totiž stezka slouží jako upravovaná běžkařská trasa.

Rok plný cyklistických novinek Právě tento rok bude na severu Moravy bohatý na nově otevřené úseky cyklostezek. Kromě zmíněné Slezské magistrály vedoucí z Krnova přes Opavu do Velkých Hoštic, která se slavnostně otevře letos v červnu, se cyklisté o prázdninách mohou těšit na propojení Landeku s centrem Ostravy. Ještě letos by měl být zprovozněn také úsek Vratimov-Sviadnov na trase z Ostravy do Beskyd. Pilně se pracuje také na navazujícím úseku z Bašky do Ostravice s odbočkou do Čeladné. Mezi schválenými projekty z ROP Moravskoslezsko je také stezka napříč Ostravou podél řeky Odry, která rozšíří nadregionální stezku Odra-Morava-Dunaj. Hotová má být na jaře 2014.

Cyklostezka Bečva Od pramenů Rožnovské a Vsetínské Bečvy až po soutok s Moravou prakticky na 160 kilometrech lze poznat pamětihodnosti, přírodní krásy, lidové tradice i místní speciality Valašska, Moravské brány i Hané. Velká část cyklostezky skrz Zlínský i Olomoucký kraj je vedena po nově vybudovaných úsecích s vyloučením motorové dopravy. Část trasy cyklisté absolvují po málo frekventovaných místních komunikacích či zpevněných lesních a polních cestách. "Takto rozsáhlý úsek cyklostezky mohl vzniknout díky dobré spolupráci obcí, pro které cykloturisté představují důležitý zdroj rozvoje cestovního ruchu," doplnil ředitel Úřadu Regionální rady Střední Morava Matulík. Příjemným doplňkem cyklostezky jsou odpočívadla a občerstvení uzpůsobená právě pro cyklisty výletníky. Aktuální informace o stavu cyklostezky lze získat na webových stránkách www.cyklostezkabecva.com.

Z Prostějova do Kostelce na Hané Příkladem cyklostezky, která vede z města do jeho blízkého okolí je trasa z Prostějova do Kostelce na Hané v Olomouckém kraji. Pětikilometrovou vzdálenost mezi oběma obcemi na kole překovávají nejen místní obyvatelé každý den do práce, ale i rekreační sportovci na kolečkových bruslích, pro které je rovinatá Haná ideálním povrchem pro volnočasové aktivity. Regionální operační program Střední Morava nejen že smysluplně reagoval na potřeby obyvatel daného území, ale dal i ostatním lidem příležitost, jak trávit volný čas mimo městské prostředí.


Zpět   Vytisknout


Aktuality



20.6.2019
Petr Vícha převzal záštitu nad výstavou seniorů pěti měst

Výstavu ručních prací seniorů 5 měst z Bohumína, Českého Těšína, Havířova, Karviné i Orlové hostil v červnu Bohumín.



25.3.2019
Starostové jednali s poslanci a senátory v Rychvaldě

Na březnové jednání Svazku měst a obcí Karvinska dorazili do Rychvaldu také poslanci a senátoři karvinského okresu. Probírala se aktuální legislativa, např. zákon o odpadech, sociálním bydlení, bezdoplatkové zóny i stavební zákon.



13.10.2018
Staronovým senátorem na Karvinsku bude opět starosta Bohumína Petr Vícha, zvolilo jej 72 procent voličů

Bohumínský starosta Petr Vícha (ČSSD) obhájil s drtivou převahou už podruhé post senátora. Ve druhém kole voleb do Senátu opět porazil bývalou poslankyni a někdejší primátorku Miladu Halíkovou. S tou se o  post senátora utkal už před šesti lety. Letos zvítězil ještě s větším převahou než při minulých volbách. Na tom, aby do lavic Senátu usedl, se  shodli voliči ve všech pěti městech (Bohumín, Dolní Lutyně, Havířov, Petřvald, Rychvald) volebního obvodu. Do Senátu ho poslalo 72 procent hlasů, poražená Halíková dostala 28 procent. K volebním urnám přišlo ve  druhém kole 12 887 lidí (13,56 procent), pro Víchu hlasovalo 9 232 z nich.



11.10.2018
Senátní duel v Karviné: Boj proti předraženým ubytovnám i podpora obecného referenda

ČT24 připravila duely všech kandidátů do Senátu, kteří postoupili do  druhého kola, a mají tak šanci stát se zákonodárci v horní komoře parlamentu. Ve volebním obvodu číslo 74 Karviná se utkají Petr Vícha (ČSSD), který v prvním kole získal 36,72 procenta hlasů, a Milada Halíková (nestr. za KSČM) se ziskem 16,45 procenta z prvního kola. Volební televizní duel k přehrání zde.





Copyright © 2007 - 2019 Petr Vícha  | web&design by delameweby.cz | Valid XHTML 1.0  | Počet návštev: 335705