Články z médií

23.7.2011  Senát zákaz výmluvy na osobu blízkou nepotvrdil

Publikováno: Právo
Strana: 9

Senát nechce, aby odpovědnost řidiče za spáchání dopravního přestupku nesl vždy provozovatel vozidla. Sněmovně proto vrátil novelu silničního zákona. Novela měla vyřešit časté poukazování majitelů aut, aby se vyhnuli postihu, na to, že řídila osoba blízká. Úprava, kterou schválila Sněmovna, má podle senátorů závažné právní vady. Novelu silničního zákona s návrhem na vypuštění těchto ustanovení tak v  pátek horní komora Sněmovně vrátila. Předloha mimo jiné až na výjimky zvýšila věk pro řízení silných motocyklů na 24 let. Zamezit má rovněž tomu, aby občané v  Evropské unii měli více řidičských průkazů.

Provozovatel automobilu by podle sněmovní verze novely musel zajistit, aby jeho řidič dodržoval předpisy. Jinak spáchá správní delikt, za který by hrozila až desetitisícová pokuta, ač bez bodového postihu. „Postih bude vždy nižší, než který by hrozil za spáchaný přestupek,“ přesvědčoval senátory ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Úprava by se  vztahovala na přestupky zachycené automatickým radarem a na nedovolené zastavení. Provozovatel ale podle zpravodaje tisku Karla Korytáře (ČSSD) nemůže zajistit, aby řidič dodržel předpisy. „Nelze po něm požadovat, aby nesl odpovědnost za protiprávní jednání jiných osob,“ uvedl. Úřady se úpravou nebudou muset snažit zjistit skutečného pachatele, ustanovení by bylo navíc možné obcházet, dodal.

Trestu unikne až 70 procent řidičů

Dobeš s  odvoláním na objektivní odpovědnost zdůrazňoval, že nejde o kolizi s ústavou. Odpovědnost za následek, nikoli za zavinění, je běžná, řekl. Ministr poukazoval také na to, že úřady jsou řešením přestupků zavaleny a že s výmluvou na osobu blízkou unikne trestu 60 až 70 procent lidí. Velmi kriticky vystoupil proti úpravě Jiří Pospíšil (ODS), který ji označil za mimoprávní zvrhlost. Strážníci by podle něho měli řešit přestupky na místě, a ne sedět za monitory. Úřady by navíc mohly postihnout provozovatele, aniž by bylo zřejmé, že se přestupek vůbec stal. „Jde o získání peněz pro obecní pokladnu,“ uvedl.  Nikdo podle něho nesmí být postižen za to, že využije svého práva nevypovídat proti sobě nebo osobě blízké. Petr Vícha (ČSSD) upozornil, že úpravu by využíval každý; nedostal by trestné body a zaplatil nižší pokutu. „Je to pokuta za neudání se nebo osoby blízké,“ přidal se jeho stranický kolega Vladimír Dryml.

Pro vrácení 60 senátorů

Naopak podle Jiřího Dienstbiera (ČSSD) by bylo stanovení objektivní odpovědnosti správné. Nikdo by podle něho nebyl zbaven práva odepřít výpověď. Pro vypuštění odpovědnosti provozovatele hlasovalo 52 senátorů, proti byli dva a sedm členů horní komory se hlasování zdrželo. V závěrečném rozhodování se pro vrácení předlohy do Sněmovny vyslovilo všech 60 hlasujících senátorů. Sněmovna ale zřejmě verdikt horní komory zvrátí.

Do novely by se  mělo podle návrhu Senátu vrátit právo přednosti v jízdě na přechodech pro chodce pro vozidla záchranného systému, pokud jedou se zapnutým majákem. Žádala o to dopravní policie. Neuspěl však Karel Šebek (ODS), který navrhoval, aby nové vozy při jízdě z továrny do skladu nebo na nakládku nemusely mít v zimním období zimní pneumatiky.

Z nově navrhovaného pravidla řízení silných motocyklů od 24 let novela vyjímá motoristy, kteří už mají dvouletou zkušenost s řízením slabších strojů. Tito řidiči by mohli řídit silný stroj od 20 let. Změna by se  měla týkat motocyklů s výkonem nad 35 kilowattů. U motocyklů do 35 kilowattů se  věková hranice pro získání oprávnění posune ze 17 na 18 let. České úřady by také mohly podle novely od příštího roku kontrolovat, jestli žadatel o řidičský průkaz už nějaký nemá, nebo zda mu řidičské oprávnění neodejmuly úřady jiného členského státu EU. Úprava má zamezit takzvané „řidičákové turistice“.

(zr)




Zpět   Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369479