Články z médií

27.4.2011  Samolepky do auta - první zádrhel

Publikováno: Olomoucký deník
Strana: 13
Autor: Klička Jan

Senát nejspíše odmítne plán poslanců na zavedení městských zón, do kterých by nesměly "čoudící" vozidla

Praha - Auta, která "smrdí", nebudou smět do center znečištěných měst. To bylo hlavní motto nového zákona o ovzduší, který na jaře ve sněmovně prosadili koaliční poslanci v čele s Kristýnou Kočí a Pavlem Drobilem.

Jejich plán na zavedení emisních samolepek do aut se ale začíná zadrhávat. Proti se totiž s největší pravděpodobností postaví Senát ovládaný ČSSD. Horní komora parlamentu by přitom měla o návrhu hlasovat už tento týden. "Vítám jakékoliv opatření na zlepšení ovzduší, ale tento zákon je naprosto alibistický. Navíc jde o legislativní paskvil," řekl včera Deníku šéf senátorského klubu ČSSD a také starosta Bohumína Petr Vícha.

Metla na 120tky

Podle novely zákona o ovzduší získají radnice některých měst právo vymezit na svém území zóny, do nichž by nesměly vjet starší automobily, které nesplňují určité emisní limity. Ti, na které by se takový zákon nevztahoval, by si na důkaz "čistoty" vlastního auta museli koupit a na přední sklo vylepit různobarevné samolepky neboli emisní plakety. Barva samolepky by na první pohled ukazovala, jakou emisní třídu vůz splňuje. Pokud by se za vzor bralo třeba sousední Německo, nejekologičtější auta by měla zelenou samolepku (třída Euro 4 a vyšší) či žlutou (Euro 3). Starší vozy by pak měly červenou nebo žádnou samolepku.

O přesném rozdělení aut do jednotlivých emisních tříd by přitom rozhodoval stát prostřednictvím vyhlášky. Kdo by vjel s "čoudícím" autem bez potřebné samolepky do zakázané zóny v centru, dostal by pokutu. Výjimku by tvořily třeba popelářská auta, poštovní vozy či MHD. Radnice by také mohly některým místním obyvatelům (třeba těžce nemocným lidem) povolit vjezd i se "smradlavým" autem.

Senátor Vícha ale připomíná, že v zákoně je napsáno, že vykázat auta mimo centrum mohou města jenom tam, kde existuje objízdná varianta. Třeba po obchvatu či po dálnici. V případě vyhlášení smogové situace by pak auta mohla jet po dálnici či obchvatu zadarmo bez dálniční známky.

"Měst, která mají možnost obchvatu, je minimum, třeba u nás v Bohumíně nám pan ministr (Vít Bárta - pozn.red.) budování obchvatu dokonce zastavil," upozorňuje Vícha. Třeba první propočty v Ostravě ukázaly, že vykázání starých aut z centra by denně do okolních ulic vyhnalo až 2500 vozidel.

Velmi opatrně se k uvažované novince staví i motoristické organizace. "Všechno, co podporuje životní prostředí, vítáme, ale například německá organizace ADAC provedla srovnání měst, která mají emisní zóny, a těch, která je nemají. Výsledky přitom nebyly nějak zvlášť rozdílné," upozorňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Symbolická cena?

Právě Německo je průkopníkem ve vyhlašování nízkoemisních zón. Vyhlásilo je už 39 měst, přičemž i pořízení emisní plakety je poměrně drahé. "Stojí zhruba od 40 do 60 euro," dodává Sirota. V našich podmínkách by však cena samolepky byla podle dřívějších vyjádření politiků jen za "nákladovou cenu".

Motoristické kluby nicméně doporučují, aby, pokud nakonec k zavedení zón dojde, bylo aspoň značení aut podobné, jako je to u sousedů. Kromě toho by politici měli zabránit, aby vyhlášení zón nedopadlo jen na osobní auta. "Je potřeba řešit též autobusy či nákladní auta, u kterých víme, jak vypadají. To je však skoro nereálné kvůli financím, které by si to vyžádalo," dodává Sirota.

NĚMECKÁ INSPIRACE. Motoristické kluby doporučují, aby i Česko používalo německé značení nízkoemisních zón. U našich západních sousedů používají tři základní barvy samolepek do aut. Zelenou (pro Euro 4 a vyšší), dále žlutou (Euro 3) a také červenou (pro Euro 2 a nižší).

Jan Klička


Zpět   Vytisknout


Aktuality



5.6.2020
Petr Vícha chce rychlou pomoc pro města

Vládní úlevy v souvislosti s koronavirem připraví obce napříč Českem o  miliardy. Například 21tisícový Bohumín kvůli nim přijde o 60 milionů korun. A to kvůli rapidnímu poklesu ze sdílených daní, které jsou pro všechna města stěžejní. Bohumín na nich ročně získá 300 milionů korun. Senátor a starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD), který vede město nepřetržitě 26 let, proto bojuje za rychlou náhradu pro všechny obce. Své kolegy v Senátu i Sněmovně žádá o podporu pozměňovacích návrhů zákonů, které by všem městům i krajům přinesly jednotnou kompenzaci.



25.5.2020
Bohumín podpoří protest měst i bez černého praporu

Bohumín se v úterý 26. května připojí k protestu Svazu měst a obcí ČR a  Sdružení místních samospráv ČR. Ty kvůli vládním kompenzačním opatřením v souvislosti s koronavirem vyhlašují zítřek Černým dnem pro obce a  kraje. Na radnicích a krajích by proto měly zavlát černé vlajky. Bohumín ji sice nevyvěsí, ale iniciativu Svazu měst a obcí plně podporuje.



22.5.2020
Nové číslo časopisu Senát (2/2020)

- projednávání zákonů v kontextu koronavirové pandemie

- senátoři v boji s covid-19

- #SpoluToZvladneme



13.5.2020
Petr Vícha v Senátu: "Mám tu jednu nešťastnou firmu z mého regionu"

Projev senátora Petra Víchy na 22. schůzi Senátu ČR ze dne 13. května k návrhu zákona o kompenzačním bonusu v souvislosti s  krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru





Copyright © 2007 - 2020 Petr Vícha  | web&design by delameweby.cz | Valid XHTML 1.0  | Počet návštev: 340668