Články z médií

14.11.2019  Z Ostravy do Brna za 45 minut, stavba rychlodráhy začne za šest let

Publikováno: iDNES
Autor: Gabzdyl Josef

Jestli přípravě nebude nic bránit, začne se vysokorychlostní železniční trať v Moravskoslezském kraji stavět v roce 2025. A vlaky by mohly vyjet nejpozději v roce 2030.

Zatím to zní jako fantazie. Vlakové soupravy jedoucí rychlostí až 320 kilometrů v hodině by vzdálenost mezi Ostravou a Brnem zvládly jen za přibližně tři čtvrtě hodiny. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) se to do zhruba deseti let může stát skutečností. „Právě na trase Ostrava – Přerov – Brno už začaly geodetické práce, od září zpracováváme studii proveditelnosti. Se zahájením výstavby počítáme v roce 2025 a do roku 2030 by tam vlaky mohly začít jezdit,“ potvrdil Petr Provazník, projektový manažer vysokorychlostních tratí SŽDC.

Moderní trať povede nejčastěji souběžně se stávajícími železničními koridory, případně vedle dálnice D1. „Půjde o zcela novou dvoukolejnou trať, nepotřebuje však takovou šířku jako například nové dálnice. Stačí přibližně šíře její poloviny,“ řekl Provazník.

Soudní spory o pozemky? Ano, ale až po stavbě

Pozemky SŽDC zatím neřeší, nejprve totiž musí získat územní rozhodnutí. „Předběžně ale se zahájením výkupů počítáme někdy v letech 2021 a 2022 a budeme připraveni využít všech legislativních možností přípravy veřejně prospěšné stavby,“ naznačil manažer SŽDC.
Náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka podotkl, že to znamená upřednostnění stavby před případnými soudními spory s vlastníky pozemků, pokud se nedohodnou na ceně.

Plán výstavby vysokorychlostních tratí v ČR

Unucka je ohledně úseku mezi Ostravou a Brnem optimistický, mnohem složitější prý bude stavba mezi Brnem a Prahou. „Tam vysokorychlostní trať není v rozvojových mapách, takže to podle mého odhadu potrvá mnohem déle než u nás,“ řekl.  Pro obyvatele kraje se má zrychlit i cestování do Prahy, aniž by využili rychlodráhy. Ta totiž má, podle Jakuba Unucky, uvolnit současný koridor Ostrava – Olomouc – Praha natolik, že by to mohlo přinést dobu jízdy jen zhruba dvě a půl hodiny.

Podle Unucky bude mít moderní železnice pro kraj stejný význam jako přivedení kolejí v 19. století. „Jestliže dosud se mladí lidé stěhují za prací například do Brna, tak vzhledem k dojezdovým časům to už nebude zapotřebí,“ vysvětlil.  Rychlovlaky mají zastavovat jen v krajských městech, v Ostravě se  počítá se Svinovem. „V Evropě u konečných stanic vyrostly nové supermoderní čtvrti,“ zmínil Unucka možnou proměnu lokality.

Bohumín má s tratí zatím jen patálie


Na druhé straně má trať vést až do Varšavy, k chystanému letišti, které má být největší v Evropě. Jen patálie má zatím s rychlodráhou Bohumín. Vinou pěti variant napojení české na polskou je totiž zablokován rozvoj celé severní části města. „Stručně řečeno, pokud tam někdo chce stavět, tak má smůlu,“ povzdychl si bohumínský starosta Petr Vícha. Bohumín nedávno podal stížnost k vrchnímu soudu, ale podle Vícha zatím nic nenasvědčuje rychlé dohodě. „Novou trať však určitě podporujeme, byť například plán vést koleje tunelem pod současným nádražím si technicky neumím představit,“ poukázal Vícha.

Zpět   Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369479