Články z médií

22.3.2017  Desítky milionů na nová nádraží

Publikováno: ČT 1
Autor: Koziolová Martina

Pořad: Události v regionech - Ostrava (18:00 hodin)


Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
--------------------
Událostmi v regionech vás provede Iva Kubanková. Pěkný večer. Vlaková nádraží v Ostravě, Bohumíně nebo Karviné projdou rekonstrukcí. Do oprav nádražních budov v Moravskoslezském kraji plánuje Správa železniční dopravní cesty v letošním roce investovat desítky milionů korun. Pokračovat se bude také s modernizacemi regionálních tratí a  železničních přejezdů.

Martina KOZIOLOVÁ, redaktorka
--------------------
Ostravské hlavní nádraží - klíčový dopravní uzel, který už dávno neodpovídá moderním trendům. Chybí mu i bezbariérový přístup, který měl vozíčkářům a rodičům s kočárky sloužit od loňského roku. Výtahy jsou už na svých místech. Cestující se jimi ale k nástupištím prozatím nedostanou. Podle řady z nich jsou navíc nevhodně umístěny - příliš blízko ke schodišti.

Kateřina ŠUBOVÁ, mluvčí SŽDC
--------------------
Ano, připouštíme, že není úplně ideální právě vyústění v nadchodech, konkrétně hlavně na ta frýdlantská nástupiště. Bohužel jiné technické řešení, než zbourat nadchod a vystavit nový, by nebylo.

Martina KOZIOLOVÁ, redaktorka
--------------------
Opoždění způsobily závady na konstrukci. Další změny ale výpravní budovu v Ostravě prozatím nečekají. Její technický stav je podle SŽDC v  pořádku. Vedení Ostravy má ale jiný názor.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
--------------------
Je třeba z toho nádraží udělat skutečně vstupní bránu do Ostravy, k tomu je nezbytná konstrukce té budovy.

David KOTEK, architekt, Projektstudio
--------------------
To nádraží jako takové, je spíš ostuda, než něco, čím bych já se třeba chtěl chlubit. Už jenom tak, jak vypadá Ostrava-Svinov, tak tohle dneska mají lidi jako symbol, symbol právě vstupu do Ostravy. Mělo by takhle být opravené i to hlavní.

Martina KOZIOLOVÁ, redaktorka
--------------------
V souvislosti s převodem nádražních budov plánuje Správa železniční dopravní cesty rekonstrukce dohromady 20 z nich. Opravy za 16 milionů korun čeká i nádraží v Bohumíně. Vůbec nejdůležitější akcí z pohledu železniční dopravy bude rekonstrukce zabezpečovacího zařízení, které poškodil loňský požár. Ten vypukl v budově pro řízení provozu a na  dlouho ochromil železniční uzel Bohumín. Nádražní budova dostane novou fasádu, dokončena bude i oprava její střechy.

Petr VÍCHA, starosta Bohumína /ČSSD/
--------------------
Od poslední rekonstrukce uběhlo už více než 25 let, ta budova už potřebuje opravit.

Martina KOZIOLOVÁ, redaktorka
--------------------
V současné době probíhá výstavba nové zastávky v Havířově, v provozu by měla být od září letošního roku. Největší investicí v kraji pak bude optimalizace trati mezi Českým Těšínem a Dětmarovicemi. SŽDC do ní bude investovat téměř 3 miliardy korun.

Kateřina ŠUBOVÁ, mluvčí SŽDC
--------------------
Součástí je i dlouho očekávaná rekonstrukce karvinské železniční stanice, která samozřejmě vedle samotné infrastruktury opravy kolejiště zabezpečovacího zařízení přinese cestujícím i zlepšení komfortu v  cestování.

Martina KOZIOLOVÁ, redaktorka
--------------------
V příštím roce by se podle plánů SŽDC měly oprav dočkat také nádražní budovy v Ostravě-Vítkovicích a Havířově. Martina Koziolová, Česká televize.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
--------------------
A ve vysílání vítám Kateřinu Šubovou, mluvčí Správy železniční dopravní cesty. Dobrý večer.

Kateřina ŠUBOVÁ, mluvčí, SŽDC
--------------------
Dobrý večer.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
--------------------
V reportáži zaznělo, že budova ostravského hlavního nádraží je v dobrém technickém stavu. Železniční uzel jako takový ale by měl projít rekonstrukcí. Kdy, kolik bude stát a co bude jeho součástí? Je možné, že při realizaci této stavby by mohlo dojít k opravám výpravní budovy?

Kateřina ŠUBOVÁ, mluvčí, SŽDC
--------------------
Tak my už jsme začátkem roku avizovali, že centrální komise ministerstva dopravy schválila studii proveditelnosti na modernizace železničního uzlu ostravského, který se bude týkat nejenom Ostravy-hlavního nádraží, ale i trati vedoucí na Svinov nebo třeba i zastávky Ostrava-Stodolní nebo Ostrava-střed. Celá tato akce by měla vyjít na bezmála 7,7 miliardy korun. My ještě letos chceme vypsat soutěž na projektanta přípravné dokumentace v roce 2019, potom následnou soutěž přímo na zpracování projektové dokumentace. Reálný termín zahájení stavebních prací je potom rok 2025..., 2021, ukončení potom 2025. Pochopitelně celá tato rozsáhlá stavba bude rozfázována do několik částí. Co se týče samotné výpravní budovy, ta není součástí projektu, já nemohu vyloučit, že nějaké dílčí úpravy se v budově dít budou. V tuto chvíli se teda realizují výtahy, které bohužel se staví už ve stojící budově, v nástupišti, bohužel šikmo výtahy jezdit nemohou, tam se to jinak technicky opravdu vyřešit nedalo. A musíme si uvědomit, že ostravské hlavní nádraží je druhé nejvytíženější nádraží v kraji a nebylo bezbariérové a bylo nepříznivé vůči handicapovaným, ale i starším občanům nebo rodičům s dětmi. Takže se to vyřešit opravdu muselo. Co se týče té budovy, ještě bychom rádi třeba řešili schodiště, rozšíření schodiště právě do toho druhého nadpodlaží tak, aby byl i prostor větší pro výstup a nástup cestujících.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
--------------------
A u dalších nádražních budov, kdy se začne s opravami, jak dlouho budou trvat a jak se omezení dotknou cestujících?

Kateřina ŠUBOVÁ, mluvčí, SŽDC
--------------------
Tak zazněl samozřejmě Bohumín, oprava fasády a střechy. V současné chvíli už se u některých oprav připravují soutěže. To hlavní gró, tedy staveb nebo oprav, by mělo začít se stavební sezónou, tedy duben - květen, tedy přibližně v polovině roku. Bude se to týkat více nádraží v  rámci celého kraje, tedy vedle bohumínského nádraží se to bude týkat bruntálského, v Karviné už jsme před podpisem smlouvy, chceme čistit venkovní omítky, fasádu. V Krnově připravujeme opravu vestibulu, veřejných toalet, pokladen, stejně tak i v Mostech u Jablunkova, v  Odrách, ve Valšově, v Otravě-Kunčicích, ve Štětíně, Opavě-východ, Háj ve  Slezsku, těch nádraží je opravdu více. Celkově předpokládáme, že do  těchto oprav bychom letos vynaložili něco kolem 50 milionů korun. Zároveň samozřejmě bychom rádi zahájili projekčně přípravu projektovou na větší rekonstrukce dalších nádraží v Moravskoslezském kraji.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokračovat se bude také s modernizacemi regionálních tratí a železničních přejezdů. Kterých tratí a přejezdů se to týká?

Kateřina ŠUBOVÁ, mluvčí, SŽDC
--------------------
Tak v reportáži zazněly ty největší investice, což není regionální trať, ale což je tedy Český Těšín, Dětmarovice a v roce 2018 s ní související rekonstrukce karvinského nádraží. To je určitě jedna z těch nejstěžejnějších akcí. Nicméně souběžně s ní běží běžné opravy, které jsou zaměřené třeba na zvýšení bezpečnosti, bude se to týkat přejezdů v  rámci více regionálních tratí. 3 přejezdy budeme rekonstruovat mezi Opavou-východ a Hlučínem. 6 přejezdů potom mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem. Budeme i osazovat kamerové systémy na vybraných přejezdech tak, abychom zvýšily prevence a bezpečnost na těch přejezdech. Další rekonstrukce se třeba bude týkat přejezdu mezi Studénkou, Veřovicemi, Suchdolem nad Odrou, Fulnekem nebo Moravice a Svobodné Heřmanice.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní Šubová, děkuji za rozhovor a za informace. Na slyšenou.

Kateřina ŠUBOVÁ, mluvčí, SŽDC
--------------------
Na slyšenou.


Zpět   Vytisknout


Copyright © 2007 - 2017 Petr Vícha  | web&design by delameweby.cz | Valid XHTML 1.0  | Počet návštev: 317061