Články z médií

3.5.2013  Kanál Dunaj-Odra-Labe se vrací do hry

Publikováno: Moderní obec
Strana: 36
Autor: Johánek Tomáš

Rubrika: Správa a rozvoj

Starostům sídel ležících v plánované trase obřího vodního díla, o jehož vybudování se uvažuje už několik století a který se stal i předmětem nedávné předvolební prezidentské kampaně, se uvažovaný projekt moc nelíbí.

Kanál Dunaj - Odra - Labe se na začátku letošního roku stal předmětem souboje o prezidentský mandát, když ho podpořil jeden z kandidátů Miloš Zeman. Poté, co byl zvolen prezidentem, prohlásil, že chce pro tento projekt získat evropské peníze. Ty zatím půjdou do studie proveditelnosti, Ředitelství vodních cest (ŘVC) tak začne zkoumat, zda by realizace projektu měla vůbec ekonomický smysl a jestli by se náklady na stavu kanálu odhadované na stovky miliard korun vůbec někdy vrátily. Studie by měla být hotova do srpna příštího roku.

Už nyní však začaly obnovené plány na výstavbu kanálu vzbuzovat emoce jak jeho příznivců, tak odpůrců. Stát: výstavba kanálu není otázkou příštích let. Jestliže by studie prokázala smysluplnost výstavby kanálu, samotní zástupci státu nevidí reálnou možnost zahájení realizace projektu minimálně do roku 2020. "Do té doby není šance, že by na takový projekt byly peníze, ani na nějakou detailnější přípravu," varoval ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček. Podle ředitele odboru strategie Ministerstva dopravy Luďka Sosny je výstavba kanálu součástí dopravní strategie, aniž by zatím bylo řečeno, co bude dál. "Teprve až bude studie proveditelnosti hotova, mělo by se rozhodovat o dalších krocích," uvedl Luděk Sosna. Také ŘVC připouští, že od plánů k jejich případnému uskutečnění vede dlouhá a patrně velmi trnitá cesta. Příkladem mohou být peripetie kolem výstavby jezu u Děčína, jehož absence momentálně nejvíce trápí české rejdaře.

Firmy kanál vítají, starostové většinou ne. Jakákoli zmínka o kanálu Dunaj - Odra - Labe okamžitě vyvolá vášnivé reakce příznivců i odpůrců. Mezi příznivce rozhodně patří zástupci průmyslové sféry, kteří by zároveň s vodou dostali k dispozici levnou lodní dopravu. "Špičkové výrobky jsou nám k ničemu, neumíme-li je na rozdíl od naší konkurence, dostat do světa rychle, levně a přitom bezpečně a ekologicky. Proto je pro nás spojení s říčními přístavy v Mělníku a v Bratislavě důležité," uvedl za všechny Jan Světlík, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Vítkovice, a. s.

Naopak drtivá většina zástupců územních samospráv má ke kanálu výhrady už dnes. A to nejen proto, že města a obce mají na svých územích mnohdy zbytečně blokované části území, kudy by mohl kanál vést. "Potřebujeme novou silnici, která z obce odvede dopravu, nikoliv průplav," zdůraznil například starosta Babic na Uherskohradišťsku Miloslav Maňásek. Město Kroměříž zase vidí v projektu hrozbu pro komplex památek na svém území zapsaný na Listinu světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO. Vedení Bohumína se samotná myšlenka vybudovat kanál sice zamlouvá, avšak nesouhlasí s tím, aby jeho trasa vedla přes území města. "Nejsme proti výstavbě vodního kanálu. Ale opakovaně upozorňujeme na to, že nesouhlasíme s navrhovanou trasou přes zastavěnou část Bohumína a částečně i přes chráněné meandry Odry a Naturu 2000," uvedl starosta Bohumína, senátor Petr Vícha.


Zpět   Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369479