Články z médií

23.1.2013  Kanál Dunaj-Odra-Labe veďte přes Polsko, žádá Bohumín

Publikováno: Právo
Strana: 10
Autor: Tomaškovič Jiří

Rubrika: Severní Morava a Slezsko

Ačkoliv je vodní kanál Dunaj- Odra-Labe (DOL) zatím spíše snem, jeho plánovaná trasa dělá radnici v Bohumíně starosti už nyní. Kvůli takzvané územní rezervě nemohou Bohumínští rozvíjet některé části města. Starosta města Petr Vícha proto vyzval českou vládu, aby se navrhovaná trasa změnila. A přiložil i svůj vlastní návrh - vést vodní cestu přes Polsko. "Na polské straně nehrozí takové střety se zástavbou ani ochranou přírody," řekl starosta Bohumína Petr Vícha (ČSSD).

Zároveň dodal, že Bohumín proti samotné výstavbě kanálu neprotestuje. Vadí jim jen navrhovaná trasa. "Má vést přes zastavěnou část Bohumína a částečně i přes chráněné meandry. Kanál zasáhne do posledního zbytku volné krajiny v našem městě, které je už teď extrémně průmyslově a dopravně zatížené," popsal bohumínský starosta. Bohumín se obrací na vládu i přesto, že budování kanálu není vůbec aktuální. Ředitelství vodních cest připustilo, že minimálně do roku 2025 vzhledem k ekonomické situaci není plavební cesta vůbec na pořadu dne.

První návrh: 1873, poslední návrh: 2007

"I kdyby se kanál nestavěl ještě dalších sto let, tak nám stejně dělá problémy v územním plánu. Je zakreslen v místech, kudy prochází přes Starý Bohumín a Šunychl kolem Kališova jezera a čistírny odpadních vod, která by byla na ostrově, a přes Kopytov. Nesmí se tady proto provádět žádná výstavba a to nás blokuje v rozvoji," konstatoval Vícha.

Poprvé se o splavnění uvažovalo už v roce 1873. Poslední návrh trasy kanálu je z roku 2007. Napojit kraj na vodní cesty požadují velké firmy ze severní Moravy a Slezska, kterým by vodní cesta ulehčila přepravu velkých a nadměrných nákladů. "Devadesát procent průmyslových podniků stojí u vody, pro firmy z Moravskoslezského kraje to ale neplatí a je to pro ně velký handicap," upozornil prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš.

Jan Skalický, pověřený řízením Ředitelství vodních cest ČR, jeho slova potvrdil. "Vodní doprava je účinný nástroj podpory podnikání a jeho konkurenceschopnosti na světových trzích, jenž vede k vyšší odolnosti ekonomiky vůči krizím. Bez spolehlivého a levného napojení na moře se naši exportéři v zámoří neuplatní," zdůraznil Skalický na konferenci v Ostravě.

Ředitelství vodních cest na konci loňského roku vyhlásilo veřejnou soutěž za šest miliónů korun na zpracování studie proveditelnosti plavební trasy Dunaj-Odra-Labe. Ta má podrobně prozkoumat technické možnosti. "Na území Bohumína se s kanálem počítá ve směru od Ostravy v toku Odry, a to od Vrbice až po Starý Bohumín. Ve Vrbici by měl vzniknout přístav, kvůli kterému by mělo dojít k částečnému zasypání Vrbického jezera," sdělil Dalibor Třaskoš z odboru rozvoje a investic bohumínské radnice. Stavba DOL by se mohla podle odhadů vyšplhat takřka na devět miliard eur.


Zpět   Vytisknout


Aktuality



12.1.2024
Bohumín i dopravní inspektorát se k ostrému měření rychlosti staví rezervovaně

BOHUMÍN – Sedm ulic, kde by výhledově mohly přibýt »ostré« radary na měření rychlosti aut, vytipovali společně Bohumín, Rychvald a Dolní Lutyně. Jejich zprovoznění však není samospasitelné, plány navíc musí posvětit dopravní inspektorát. Ten se k represivnímu opatření zatím staví zdrženlivě.

Orlovská, Bohumínská a Michálkovická ulice v Rychvaldu, Bezručova a Rychvaldská ulice v Dolní Lutyni a Bezručova a Opletalova ulice v Bohumíně. To jsou místa, kde by v budoucnu mohly přibýt stacionární radary. Nejvíce o jejich instalaci stojí sousední Rychvald.



3.10.2023
Projekt přerodu veteriny na zubní kliniku je u konce, lékaři se stěhují

Nová zubní klinika v Bohumíně, kterou v posledních pěti měsících vybudovalo na své náklady město, začne v říjnu sloužit pacientům. Tři stomatology čeká v příštích dnech stěhování do kompletně vybavených ordinací. Bohumín tak zajistil dentální péči třem tisícům svých obyvatel.



17.7.2023
Bohumín se obává zastavení výstavby protipovodňové hráze

BOHUMÍN – Stavbě protipovodňové hráze v Bohumíně-Pudlově, která má zabránit ničivým následkům záplav, hrozí zastavení. Ministerstvo zemědělství avizovalo, že kvůli vládnímu úspornému balíčku aktuálně není schopno garantovat poskytnutí finančních prostředků na probíhající akci za 400 milionů korun. Vláda přitom proklamovala, že škrty se nedotknou investic.



7.6.2023
Otevřený dopis ministru životního prostředí

Vážený pane ministře,

jako představitel města střední velikosti o 20 tisíci obyvatelích, které přes dvacet let buduje systém odpadového hospodářství, neustále reaguje na vývoj odpadové legislativy a nastavené cíle pro obce, se musím vyjádřit k Vašemu dopisu z 22. 5. 2023, určeného obcím. Reagovat na něj musím i jako senátor, který se k návrhu zákona o obalech bude vyjadřovat v legislativním procesu.

V Programovém prohlášení vlády bylo uvedeno: "Zvážíme zavedení dalších systémů zálohování obalů (PET, hliník)." Na tiskové konferenci 16. 5. 2023 jste uvedl: „Nebavíme se o tom, zda systém bude, to je rozhodnuto. Bavíme se o tom, jak bude fungovat.“ Věřím, že jste tato slova mínil v nadsázce a máte skutečně zájem diskutovat a slyšet názory měst a obcí, kterých se zavedení zálohování významně dotkne, ale také stanoviska z řad odborné veřejnosti působící v oblasti odpadového hospodářství.





Copyright © 2007 - 2024 Petr Vícha  | web&design by web-evolution.cz  | Počet návštev: 369479